بعد از اینکه ماه ها بین مسئولان و پزشکان و رسانه ها بحث بر سر نصب یا عدم نصب کارتخوان مطرح شد سرانجام در زمان تصویب لایحه بودجه سال 98 مصوب شد تا از ابتدای سال جاری همه پزشکان موظف به نصب کارتخوان در مطب های خود شوند. با این وجود مهمترین چالشی که در مسیر عملیاتی کردن این قانون وجود دارد این است که هیچ ضمانت اجرایی برای این قانون در نظر گرفته نشده است.  

سلام نو – سرویس اقتصادی: یکی دو سالی هست که بحث نصب کارتخوان در مطب پزشکان داغ شده و شماری از فعالان اجتماعی سعی دارند این مطالبه را پررنگ نشان دهند. از ابتدای سال جاری پس از فراز و نشیب های بسیار با تصمیم مجلس پزشکان ملزم به داشتن دستگاه کارتخوان شده اند اما آنچه مهم است این است که تا چه میزان باید امیدوار به رعایت این قانون از سوی برخی پزشکان باشیم.

به گزارش سلام نو، در شرایطی که یکی از بزرگترین ضعف های ما در حوزه اقتصاد فرار مالیاتی است بحث پیرامون مالیات ندادن پزشکان از طریق نصب نکردن کارتخوان حاشیه های زیادی به وجود آورد. دامنه این ماجرا به حدی رسید که حتی صدا و سیما هم برنامه های مناظره محوری هم به این مساله اختصاص داد.

سازمان نظام پزشکی بر خلاف فضای انتقادی حاکم بر عدم نصب کارتخوان در مطب پزشکان معتقد است ایرادی به پزشکانی که کارتخوان ندارند، وارد نیست و این کار آنها قابل دفاع است. معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه استفاده از کارتخوان معیار مناسبی برای محاسبه مالیات پزشکان نیست، اظهار کرده است: ۹۵ درصد فعالان جامعه پزشکی اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم می‌کنند. این در حالی است که رئیس امور مالیاتی شهر و استان تهران چندی پیش گفته بود نیمی از پزشکان تهرانی مالیات نمی پردازند.

بازرس انجمن پزشکان عمومی ایران در اظهاراتی مشابه گفته بود: هیچ قانونی برای استفاده از دستگاه کارتخوان در مطب‌ها وجود ندارد، از طرفی هم استفاده نکردن از این دستگاه میزان درآمد را کتمان نخواهد کرد؛ چراکه اداره‌های امور مالیاتی از طریق سیستم‌هایی که وجود دارد به حساب‌های مالی، اعتباری، مشخصات دارایی‌های ملکی و سرمایه‌ای دسترسی دارند.

رئیس سازمان مالیاتی کشور هم در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که به صورت زنده از صداوسیما پخش می شد سهم پزشکان از فرار مالیاتی را نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان عنوان کرده بود. سیدکامل تقوی‌ن‍ژاد اظهار کرده بود: کل مالیات پزشکان چیزی حدود ۸۰۰ میلیارد تومان است، برآورد شده بود که از این رقم پزشکان تنها ۲۰۰ میلیارد تومان مالیات می‌دهند.

متاسفانه در حال حاضر بسیاری از پزشکان یا اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه نمی کنند یا اگر هم ارائه کنند درآمد خود را بسیار کمتر از درآمد واقعی‌شان اعلام می‌کنند.

نصب کارتخوان توسط پزشکان بالاخره قانونی شد

بعد از اینکه ماه ها بین مسئولان و پزشکان و رسانه ها بحث بر سر نصب یا عدم نصب کارتخوان مطرح شد سرانجام در زمان تصویب لایحه بودجه سال 98 مصوب شد تا از ابتدای سال جاری همه پزشکان موظف به نصب کارتخوان در مطب های خود شوند. این در حالی است که تا پیش از مصوب شدن این قانون تلاش و لابی برای عدم تصویب این قانون توسط برخی ادامه داشت.

با این وجود مهمترین چالشی که در مسیر عملیاتی کردن این قانون وجود دارد این است که هیچ ضمانت اجرایی برای این قانون در نظر گرفته نشده است. ضمانت هایی که به صورت منطقی باید از سوی مجلس و سازمان امور مالیاتی اجرایی شود. آن هم در جامعه ای که دور زدن قانون امری رایج و متاسفانه فراگیر است.

احتمالا در گام نخست راه انداختن سامانه ای برای اطلاع رسانی چنین تخلفاتی از سوی مردم کار مفیدی باشد. سال گذشته در فضای مجازی و به ویژه توییتر کاربران با هشتگ های مختلف تلاش می کردند تا ضمن مطالبه نصب کارتخوان در مطب پزشکان، آن دسته از پزشکانی که در مطب خود کارتخوان ندارند را به بقیه معرفی کنند.

سهولت پرداخت هزینه‌های درمانی، شفافیت در درآمد پزشکان و اخذ مالیات متناسب با درآمد و عدالت مالیاتی از مهمترین مزیت های نصب کارتخوان توسط پزشکان است. با این حال اینکه در آینده شاهد جدی گرفتن این طرح که حالا دیگر به قانون تبدیل شده باشیم یا نباشیم مساله دیگری است که باید منتظر تحقق یا عدم تحقق آن باشیم.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید