اگرچه با نظارت جدی که از سوی تعزیرات صورت گرفت قیمت آجیل که پیش تر از 100 هزار تومان هم پیشی گرفته بود کاهش یافت، اما همین مقدار 70-80 هزار تومان برای آجیل هم قیمت بالایی است که تهیه آن در شرایط فعلی اقتصادی مردم دشوار به نظر می رسد. البته سازمان میادین میوه و تره‌ بار هم اعلام کرده که شهروندان می ‌توانند آجیل شب یلدا را با تخفیف 22 تا 30 درصدی از این میادین خریداری کنند.

سلام نو – سرویس اقتصادی: در آستانه شب یلدا بازار آجیل فروش ها و میوه فروشی ها برای فروش هندوانه و انار داغ است. با این حال نگاهی گذرا به افزایش قیمت این اقلام نسبت به سال های گذشته حکایت از گران بودن سفره شب یلدای امسال دارد.

به گزارش سلام نو، دامنه التهاب در بازار ارز حتی پس از ثبات نسبی این روزهای بازار به باقی اقلام مصرفی رسیده است. به طوری که سفره شب یلدای امسال با احتساب آجیل و هندوانه و انار بدون در نظر گرفتن شیرینی و دیگر خوراکی های مختص به شب یلدا با افزایش 60 درصدی رو به رو بوده است.

در حالی که هزینه بسیاری از خانوارهای ایرانی بالا رفته و از سویی دیگر قدرت خرید آنها پایین آمده است و در شرایطی که مرکز پژوهش‌های مجلس خط فقر ماهانه برای یک خانوار چهار نفری در پایتخت کشور یعنی شهر تهران  در تابستان امسال را ۲ میلیون و۷۳۰ هزار تومان اعلام کرده است، قیمت خشکبار با افزایش 80 درصدی رو به رو بوده است.

هزینه سفره شب یلدا چه‌قدر است؟

رییس اتحادیه خشکبار و آجیل فروش ها علت این امر را یکی کمبود تولید و دیگر اینکه عرضه و دلالی تاجران افغانستانی خوانده است.  مصطفی احمدی گفته است: گرانی با گران فروشی فرق دارد و اتفاقا آجیل فروشان سطح شهر قیمت محصولاتشان ۱۰ درصد از ماه‌ های گذشته ارزان‌ تر شده است، چرا که در این بازه زمانی آنها مشتری می‌ خواهند و مردم قدرت و توان خرید ندارند، اما در ماه‌ های گذشته تجار افغانستانی به بازار آجیل ورود پیدا کردند و با خرید پسته، گردو و خشکبار ایرانی، آن‌ را به چند برابر قیمت به کشورهای مختلف می ‌فروشند و این اتفاق در ایام برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال افتاد و افغانستان صادر کننده آجیل ایرانی به روسیه شد و همین عامل باعث گرانی آجیل و خشکبار شد.

تغییرات اقلیمی و خشکسالی در تولید محصول استراتژیکی مانند پسته اخلال جدی ایجاد کرده است و یکی از پر اهمیت ترین دلایل کمبود این محصول ناشی از همین امر است.

گرانی آجیل باعث شده بسیاری از مردم به فکر یلدای بدون آجیل باشند. باقی اقلام شب یلدا هم به همین شکل است. بسیاری از مردم در تهیه اقلام سفره یلدای امسال تردید دارند. اگرچه با نظارت جدی که از سوی تعزیرات صورت گرفت قیمت آجیل که پیش تر از 100 هزار تومان هم پیشی گرفته بود کاهش یافت، اما همین مقدار 70-80 هزار تومان برای آجیل هم قیمت بالایی است که تهیه آن در شرایط فعلی اقتصادی مردم دشوار به نظر می رسد. البته سازمان میادین میوه و تره‌ بار هم اعلام کرده که شهروندان می ‌توانند آجیل شب یلدا را با تخفیف 22 تا 30 درصدی از این میادین خریداری کنند.

انار از دیگر میوه هایی است که معمولا هر سال در عرضه آن در روزهای پایانی پاییز سختی هایی وجود داشته است. با این حال به نظر می رسد انار شب یلدای امسال با اختلاف 2000 هزار تومانی به صورت متوسط تامین است. رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفته است: در سال‌های گذشته به واسطه سرمازدگی باغات انار حجم میوه عرضه شده به بازار با کمبود مواجه شده بود که در سال جاری این کمبود رفع شده است. قیمت انار در میادین میوه و تره‌ بار از کیلویی ۳۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان متفاوت است که البته این قیمت در سطح شهر ۶ تا ۱۰ هزار تومان است.

در رابطه با قیمت هندوانه هم عدد و رقم های متفاوتی مطرح است ولی در قیاس با سال گذشته به صورت متوسط با افزایش 1200 تومانی قیمت مواجه بوده ایم. اتحادیه میوه تهران با اعلام این که هندوانه در بازار با دو نرخ متفاوت عرضه می‌ شود، اظهار کرده است:  یک نوع آن به ‌صورت انبار است که با قیمت کیلویی ۶۰۰ تا ۸۰۰ تومان عرضه می ‌شود و نوع دیگر هندوانه تازه است که قیمت آن دو هزار تومان است. هر چند با گشتی در بازار قیمت این کالا را تا کیلویی بیش از 3500 تومان هم مشاهده می کنیم.

شیرینی هم از دیگر مخلفاتی است که ایرانیان برای مراسم شب یلدا خریداری می کنند. بر مبنای آنچه اتحادیه قنادان گفته است قیمت 26000 تومانی شیرینی تر و 21000 تومانی شیرینی دانمارکی تا پایان سال جاری تغییر نمی کند. قیمت شیرینی در قیاس با سال گذشته تغییری حدودا 20 درصد داشته است.

کد خبرنگار: ۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید