همین چند روز پیش بود که خبر نان بربری 3000 تومانی سر و صدای زیادی کرد. افزایش مواد اولیه تولید نان باعث شده تا قیمت نان هم دستخوش تغییراتی شود تا ماه رمضان امسال سخت تر از هر سال باشد.

سلام نو – سرویس اقتصادی: همه ساله یکی از بحث های مهم پیش از آغاز ماه مبارک رمضان تامین اقلام و کالاهای مصرفی مختص این ماه است. امسال به خاطر نوسان قیمتی که در برخی کالاها ایجاد شد به نظر می رسد رمضان سخت تری در پیش باشد.

به گزارش سلام نو، نوسانات نرخ ارز، کاهش قدرت پول ملی و رشد تورم تاثیر خود را بر اقلام خوراکی هم گذاشته است. تاثیری که در ماه رمضان بیش از پیش خودش را نشان می دهد.

دبیر اتحادیه بنکدارن مواد غذایی وضعیت بازار مواد غذایی در آستانه ماه مبارک رمضان را مثبت ارزیابی کرده و اظهار کرده است: بازار در وضعیت آرامی به سر می‌برد و کالا نیز به صورت وفور وجود دارد. این در حالی است که افزایش بی سابقه قیمت خرما، شکر و ... ادعای قاسمعلی حسنی را تکذیب می کند.

گفته می شود کالا‌های پرمصرف ماه مبارک رمضان از جمله برنج، روغن، خرما، پنیر، حبوبات همه تامین شده و کمبودی وجود ندارد و به هر میزان کالایی که نیاز باشد در بازار وجود دارد.

زولبیا بامیه هم یکی از اقلامی است که همه ساله روزه داران به خرید آن روی خوش نشان می دهند. رییس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان کشور اعلام کرده قیمت مصوب هر کیلوگرم زولبیا و بامیه برای مصرف کنندگان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان به 20 هزارتومان رسیده است. سال گذشته قیمت یک کیلوگرم زولبیا 14 هزار تومان بود که امسال با افزایش 6 هزار تومانی همراه بوده است.

قیمت خرما هم بسته به تفاوت نوع محصول تفاوت های زیادی با هم دارد. از 18 هزار تومان تا 70 هزارتومان مبلغی است که باید برای یک کیلوگرم خرما هزینه شود. خرما از آن دست محصولاتی است که به دلیل تولید زیاد آن در کشور نگرانی برای کمبود آن وجود ندارد و حتی صادرات این کالا هم همواره در کشور رونق داشته است. رشد هزینه‌های جانبی تولید، بسته ‌بندی و عرضه، دلیل اصلی افزایش قیمت خرما در مدت اخیر بوده است.

قیمت شکر هم از دیگر مشکلاتی است که مدتی است مورد توجه قرار گرفته است. شکر یکی از کالاهای استراتژیکی است که افزایش قیمت محسوس آن در چند ماه گذشته صدای بسیاری را درآورده است. شکر 3000 تومانی شهریور 97 در حال حاضر با افزایش سه برابری به 900  تومان رسیده است. البته نباید از نقش سیل خوزستان و کاهش تولید شکر در سال جاری به آسانی گذشت. در شرایط فعلی دولت قصد دارد با واردات شکر وضعیت را به یک ثبات نسبی تا پایان اردیبهشت ماه برساند.

از سال پیش تاکنون لبنیات هم با افزایش قابل توجهی همراه بوده است. بر اساس نرخ مصوب سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان یک قالب پنیر ۲۱۰ گرمی ۴ هزار و ۵۰۰ تومان، ماست دبه‌ای ۲.۵ کیلوگرمی کم چرب ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان، شیر بطری کم چرب ۹۴۶ سی سی ۴ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت گذاری شده است که همین امر نشان از تفاوت جدی قیمت لبنیات به ویژه شیر در قیاس با سال گذشته است.

همین چند روز پیش بود که خبر نان بربری 3000 تومانی سر و صدای زیادی کرد. افزایش مواد اولیه تولید نان باعث شده تا قیمت نان هم دستخوش تغییراتی شود تا ماه رمضان امسال سخت تر از هر سال باشد.

ستاد تنظیم بازار با هدف تنظیم اقلام اساسی و مصرفی خانوار در ماه مبارک رمضان، طرح ویژه نظارت بر بازار را از روز ۱۰ اردیبهشت کلید زده و تا ۱۷ خرداد هم ادامه خواهد داد.

ماه هاست که سفره های مردم در حال کوچک تر شدن است و به نظر می رسد این کوچک شدن در سفره های افطار مردم امسال بیشتر خودنمایی کند.

کد خبرنگار: ۱
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
    لواش چند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید