امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس در رابطه با  معضل صف بنزین در گفت‌وگو با سلام نو گفت: درباره آنچه مسلم است این است که جامعه کوچک می اندیشد و به نظر من این امر شایسته مردم ایران نیست.

سلام نو – سرویس اقتصادی: همیشه یکی از انتقاداتی که به مردم ایران می‌شده رعایت نکردن نظم در صفوف مختلف بوده است اما در حال حاضر با یک سوال دیگر رو به رو هستیم و آن اینکه چرا این روزها مردم  وارد هر صفی می شوند!

به گزارش سلام نو، صف‌های طولانی در ایران پدیده‌ای آشنا پیش چشم شهروندان است. صف های گوشت یخ زده در ماه های اخیر، پیش تر از آن صف های گسترده برای سبد کلا و حالا هم ترافیک طولانی ماشین ها برای بنزینی که هنوز 1000 تومان است، تنها بخشی از معضل صف در جامعه امروز ایران است. صف هایی که به باور بسیاری در شان جامعه ایرانی نیست.

بدون شک نوک پیکان انتقادات را باید به سمت مسئولان گرفت چرا که فضایی در جامعه به وجود آورده اند که کسر قابل توجهی از مردم جامعه برای به دست آوردن اندکی مواد غذایی با قیمت کمتر حاضر می شوند ساعتها در ازدحام صف های گوناگون در گرما و سرما بایستند و به نوعی با این کار به کرامت انسانی خود خدشه وارد کنند.

اما این همه مشکل نیست. واقعیت این است که در زمانه ای به سر می بریم که متر و معیار همه چیز منفعت و مسائل مالی است. شاید عجیب باشد ولی در قضیه اخیر شایعه افزایش قیمت بنزین کم نبودند افرادی که برای چند لیتر بنزین زمان زیادی صرف ماندن در صف طولانی پمپ بنزین کردند. با یک برآورد ساده می توان دریافت که بر فرض صحت شایعه افزایش بنزین هم این افراد سودی کسب نکردند بلکه بیشتر با این کار نسبت به مسئولان پیام دادند که در صورت گرانی بنزین قرار است ما به این فضا عادت کنیم!

جامعه مادی‌گرا شده است

امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس درباره عکس های منتشره در رابطه با صفوف بنزین به سلام نو گفت: جامعه می خواهد حداکثر استفاده مادی را از هرچیزی ببرد در حالی که فکر نمی کند که باید دو یا سه ساعت وقتش را به خاطر 50 هزار تومان بگذارد. این بر می گردد به نفع طلبی جامعه. این مساله نشان می دهد برخی افراد درست است که ماشین آنچنانی دارد اما هنوز طرز فکرشان کوچک و محقرانه است.اتلاف وقت در جامعه اهمیتی ندارد افراد حاضرند برای درآمد اندکی ساعت ها از وقتشان را که از طلا با ارزش تر است را هدر دهند.

این جامعه شناس با بیان اینکه جامعه مادی گرا شده است و می خواهد از هرچیزی سود ببرد، افزود: البته این مساله به شخصیت خانوادگی هم مرتبط است اما آنچه مسلم است این است که جامعه کوچک می اندیشد و به نظر من این امر شایسته مردم ایران نیست.

او ادامه داد: از قرن هفدهم به بعد آنچه ذهن مردم جهان را مشغول کرده مادیات است. در چنین جامعه ای  همه چیز با مادیات سنجیده می شوند و به اصطلاح بنده افراد شخصیتشان را از اشیایشان می گیرند. افراد با ماشین و موبایل و کفش خود شخصیت می گیرند . اینها می خواهند با عقده ها و حقارتشان بگویند ما برتر هستیم. در چنین جامعه ای خود محوری خیلی اهمیت پیدا می کند.

قرائی مقدم یادآور شد: از دیدگاه اندیشمندان که بنگریم متوجه می شویم که زمان به سمت مادیات در حال حرکت است. این حرف که امروز جامعه به سمتی می رود که پول در آن اصل است درست است. اگر بخواهیم این اتفاق نیفتد ارزش ها و هنجارهای معنوی را باید بالا ببریم اما الان نماز خواندن مردم هم به مادیات ربط دارد.

این جامعه شناس با بیان اینکه همه جای دنیا بحث فراگیری مادیات مطرح است، اظهار کرد: از روستای حسن آباد تا شیکاگو همه چیز مادیات است اما ما می توانیم با توجه به ارزش های معنوی که فراموش شده و با تقویت آن معیارهای ملی و سنتی این امر را کمرنگ کنیم. در حال حاضر روستاهای ما به آنچه در تهران گرفتار شده ایم مبتلا نشده‌اند و در آنجا هنوز معنویت حاکم است. الان در میدان 15 خرداد دو هزار نفر از مترو پیاده می شوند. آیا دیده اید مردم با هم بخندند و حرف بزنند؟ مردم تبدیل به ربات شده اند. تنها راهکار این است که ما معنویات را پررنگ کنیم کاری که متاسفانه با رویکرد فعلی خیلی سخت است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید