وزیر امور خارجه روسیه در درخواستی مهم خواستار مبارزه همه جانبه با تجارت مواد مخدر در عرصه بین المللی شده است.

به گزارش سلام نو، سرگئی لاوروف روز جمعه در یازدهمین اجلاس وزیران کشورهای شرکت کننده در تفاهم نامه همکاری های منطقه ای در عرصه مبارزه با مواد مخدر در تاشکند این مطلب را بیان کرد.

وی گفت: گسترش همکاری ها میان مراکز مسئول در امر مبارزه با مواد مخدر می تواند ما را در رسیدن به اهداف مان یاری کند.

**در همه جای جهان باید با مواد مخدر مبارزه شود

لاوروف در ادامه سخنان خود با بیان اینکه روسیه به جهان عاری از مواد مخدر پایبند است، خاطرنشان کرد که کنوانسیون های مبارزه با مواد مخدر در سطح جهانی باید به دقت اجرا و رعایت شود.

وی افزود: ریشه کن کردن مواد مخدر و از بین بردن رنج و آزار مردم بر اثر این بلای خانمانسوز سهم قابل توجهی در تامین آزادی های شخصی و دفاع از کرامت انسانی دارد.

روسیه مواد مخدر را تهدید بزرگ و چالشی خطرناک برای جامعه خود می داند و دولت روسیه اقدامات خود را بر مبارزه با این پدیده تمرکز کرده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه سال گذشته در این رابطه مواد مخدر افغانستان را تهدیدی جدی برای امنیت ملی روسیه خواند و اعلام کرد که بیش از 20درصد مواد مخدر در کشورش باقی می ماند.

پوتین، در گفت و گو با شبکه تلویزیونی راشا تودی (Russia Today) از اینکه غرب آماده مقابله با این پدیده در افغانستان نیست، ابراز نگرانی کرد و آن را تاسف آور خواند.

رئیس جمهوری روسیه همچنین درباره همکاری ناتو در زمینه مبارزه با مواد مخدر گفت: مذاکرات مستمر با کشورهایی که در افغانستان حضور نظامی دارند نیز نه تنها اوضاع را بهبود نبخشیده بلکه آن را بدتر کرده است.

وی معتقد است که درآمد حاصل از تجارت مواد مخدر صرف تقویت تروریسم و جنایات سازمان یافته می شود.

بخش عمده مواد مخدر مصرفی روسیه از افغانستان از طریق کشورهای آسیای میانه ازجمله تاجیکستان و قزاقستان به روسیه قاچاق می شود.

به گزارش رسانه های روسی، حدود 90 درصد معتادان به مواد مخدر در روسیه از هروئین تولید شده در افغانستان استفاده می کنند.

بازار هروئین در روسیه حدود 6 میلیارد دلار و حشیش حدود 5.1 میلیارد دلار ارزیابی می شود.

حدود هشت میلیون و 500 هزار معتاد به مواد مخدر در روسیه وجود دارند.

سالانه در این کشور حدود 30 هزار تا 40 هزار نفر بر اثر استفاده از مواد مخدر جان خود را از دست می دهند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید