۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱
کد خبر: 14636534

تقریبا به هر استانی از کشور که سفر کنید غذاهای متفاوت و جذابی مورد علاقه مردم آن منطقه است که می تواند باعث جذب شمار زیادی از گردشگران شود. ایران بیش از 2500 نوع غذای سنتی دارد و به همین دلیل این توریسم غذایی باعث می شود مقصد بسیاری از گردشگران برای سفر ایران باشد.

سلام نو – سرویس اقتصادی: تردیدی نیست که در دوره ای هستیم که گردشگری سهم عظیمی از اقتصاد جهانی را شامل می شود. گردشگری انواعی دارد که کمتر به آن پرداخته شده است. یکی از آنها گردشگری غذایی است که کشور ما نیز در این حوزه از ظرفیت قابل توجهی برخوردار است.

به گزارش سلام نو، عدد 200 میلیارد دلار عددی است که برای درآمد گردشگری غذایی در سطح دنیا برآورد شده است. این نوع گردشگری و رونق آن ارتباط مستقیم با آداب و رسوم هر سرزمینی دارد. شمار زیادی از گردشگران ترجیح می دهند به هر منطقه ای که می روند حتما غذای آن منطقه را امتحان کنند. این مساله در کشوری مثل ایران با تنوع فوق العاده بالا در قومیت و فرهنگ بیشتر خود را نشان می دهد. خورشت ماست اصفهانی ها، شله مشهدی ها، باقلا قاتق شمالی ها، خورشت خلال کرمانشاهی ها، کلم پلوی شیرازی ها، ماهی های متنوع جنوبی ها و ... به خودی خود می توانند بسیاری را به این شهرها بکشانند.

تقریبا به هر استانی از کشور که سفر کنید غذاهای متفاوت و جذابی مورد علاقه مردم آن منطقه است که می تواند باعث جذب شمار زیادی از گردشگران شود. ایران بیش از 2500 نوع غذای سنتی دارد و به همین دلیل این توریسم غذایی باعث می شود مقصد بسیاری از گردشگران برای سفر ایران باشد.

بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری پس از انگیزه های فرهنگی و طبیعت گردی، غذا سومین انگیزه سفر است. روی هم رفته در هر سفری سهم غذا در صنعت گردشگری نزدیک 15 درصد است  و این بدین معناست که هر گردشگر در زمان حضور خود در کشور مقصد نزدیک به 150 تا 200 دلار برای خرید غذا صرف می‌کند.

امروز گردشگری غذایی تبدیل به یکی از سرفصل های جذاب صنعت گردشگری شده است به طوری که بر اساس پژوهش هایی که اخیرا انجام شده تجربه مثبت حاصل از غذا هم تاثیر مستقیم بر وفاداری گردشگر به محلی که سفر کرده دارد و هم تجربه مثبت از غذا می تواند انگیزه ای برای هزینه اضافه کردن بابت تجربه خوردن دوباره آن غذا باشد.

گردشگران بیش از همه به احساس رضایت خود می اندیشند. بدون شک غذای لذیذ یکی از مولفه های مهم در رضایتمندی گردشگر است. وقتی از گردشگری غذایی می گوییم باید توجه داشته باشیم که در توسعه این نوع گردشگری شرایط بهداشتی طبخ غذا و همچنین خود رستوران بسیار حائز اهمیت است. ظاهر غذاها و تزئینات احتمالی آن نیز از دیگر مولفه های موثر در تاثیرگذاری این نوع از گردشگری است.

توسعه اقتصادی محلی و بومی شده و همچنین کمک به اشتغالزایی از دیگر دستاوردهای گردشگری غذایی است. به همین دلیل توریسم غذایی هم در برندسازی و هم در افزایش تقاضا برای مقاصد گردشگری نقش کلیدی ایفا می کند و در عین حال سنت‌های محلی و تنوع جوامع را می تواند حفظ کند.

گردشگری غذایی در جهان

طبق نظرسنجی ها بیش از 88 درصد گردشگران در جهان، آشنایی با سبک‌های مختلف آشپزی و خوردن غذاهای سنتی کشورهای مختلف را از مهم‌ترین فاکتورهای سفر می‌دانند..

ترکیه به عنوان یکی از کشورهایی که در سالهای اخیر تنها به واسطه گردشگری رشد اقتصادی قابل قبولی داشته است از جمله کشورهایی است که حساب ویژه ای روی گردشگری غذایی باز کرده است. محمت نوری ارسوی، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه در این باره اظهار کرده است: ترکیه در حوزه گردشگری غذا از ظرفیت های بالایی برخوردار است و میزان درآمد کشورمان از فروش اتاق و غذا به گردشگران تا پایان سال جاری به ترتیب به 10 و 5 میلیارد دلار خواهد رسید.

سریلانکا، نیوزلند، گرجستان، آلمان، پرو، تایوان، فیلیپین، تایلند، ژاپن و هنگ کنگ از جمله کشورهایی هستند که گردشگری غذایی در آنها رونق زیادی دارد. همان طور که ملاحظه می کنید شرق آسیا به دلیل نزدیکی به دریا غذاهای متفاوتی دارد که اساس بسیاری از آنها سس سویا، ماهی و دیگر جانداران دریایی است. اگرچه تجربه نشان داده ایرانیان معمولا رغبتی به این غذاها ندارند اما سالانه تعداد قابل توجهی از مردم دنیا برای امتحان کردن این غذاها به این کشورها سفر می کنند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید