ناصری دیدگاه مردم نسبت به صندوق رای را مناسب ارزیابی نکرد و گفت متاسفانه بسیاری از مردم به این باور رسیده‌اند که صندوق رای ناکارآمد است و بعید است هم‌چون سال 94 یا 96 که صحنه را به نفع اصلاح طلبان رقم زدند، در سال 98 هم به صحنه بیایند.

سلام نو – سرویس سیاسی:  انتخابات پیش رو، مثل تمام انتخابات‌های قبلی، انتخابات مهمی است این را همه می‌دانند. واقعیت این است که تمام انتخابات‌ها در ایران بسیار مهم‌تر از چیزی است که باید باشد چون همیشه حیات و ممات ملک و ملت با یک رای می‌تواند به باد برود، چنان که از 84 تا 92 چنین شد.

حالا اصلاح طلبان برای انتخابات مهم بعدی حسابی نگرانند. از یک سو قاعده دست به دست شدن قدرت در ایران را می‌شناسند و می‌دانند بعد از پیروزی در شورای شهر و مجلس و ریاست جمهوری این بار به هر شکل نوبت باخت آن‌ها و تحویل دادن قدرت به رقیب سنتی است، از سوی دیگر به عملکرد ضعیف خود در شورا و مجلس هم واقفند، عمکردی که با شرایط عجیب بین المللی و سیل بدتر از بد جلوه کرد و آوار را بر سر رییس جمهور مورد حمایت آنان و خودشان خراب‌تر کرد.

آیا شورای عالی اصلاح طلبان با ریاست و هدایت عارف می‌تواند راه خروجی از این بحران بیابید؟ آیا محمد خاتمی بار دیگر با آبروی خود به نجات اصلاح طلبان بر می‌خیرد؟ آیا حسن روحانی برگ برنده رو می‌کند؟ در خوانش بدبینانه از سیاست ایران پاسخ تمام این سوالات منفی است ولی در یک پاسخ واقع بینانه چطور؟

مردم ایران هم چنان غیر قابل پیش بینی هستند

برای گفت‌وگو در باره این پرسش‌ها به سراغ عبدالله ناصری سیاستمدار کهنه کار اصلاح طلب، استاد دانشگاه و مدیرعامل سابق خبرگزاری ایرنا رفتیم. او که از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بود در تمام سال‌های گذشته از چهره‌های موثر و مطلع اصلاح طلبان به شمار آمده است.

ناصری در تبیین افق پیش روی اصلاح‌طلبان در انتخابات 98 و شرایط مردم در آن گفت: در انتخابات پیش رو دو نکته اساسی قابل توجه هستند. نخستین ویژگی خاص و همیشگی مردم ایران است که پیش‌بینی ناپذیری مردم تا لحظات آخر است، آن‌چنان که از 2 خرداد تاکنون نظر سنجی‌ها هیچ وقت آن قدر که باید دقیق نبود، آن‌چنان که در انتخاب خود آقای روحانی هم نه خود ایشان نه هیچ کدام از چهره‌های اصلاح طلب در فکر چنین پیروزی‌ای نبودند.

مردم از صندوق رای ناامید شده‌اند

وی در ادامه افزود: مسئله و نکته دومی که بعد از انتخابات 96 حادث شده این است که شرایط روز به روز بدتر شده و فضا روز به روز به سمت بسته‌تر شدن رفته. من با توجه به حوادث سال 96 و تبعات سیل در کشور معتقدم نباید خیلی به حضور مردم در پای صندوق رای امیدوار بود.

ناصری در ادامه دیدگاه مردم نسبت به صندوق رای را مناسب ارزیابی نکرد و گفت متاسفانه بسیاری از مردم به این باور رسیده‌اند که صندوق رای ناکارآمد است و بعید است هم‌چون سال 94 یا 96 که صحنه را به نفع اصلاح طلبان رقم زدند، در سال 98 هم به صحنه بیایند.

جریان اصلاحات اسیر ناکارآمدی شده

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه گفت: مسئله دیگر این است که کل جریان اصلاح‌طلب اکنون اسیر ناکارآمدی و ضعف اجرایی فراکسیون‌های منسوب به خود و ساختار انتخاباتی ائتلافی است که به نام اصلاح طلبان مدیریت انتخابات را در دست داشتند، در نتیجه من هم به همان حرفی که آقای خاتمی در اسفند 97 دز دیدار با فراکسیون امید مطرح کرد معتقد هستم و آن این است که ما نگرانی جدی و مهمی برای انتخابات 98 داریم، مگر این‌که انتخاب عجیب و مهم و تعیین کننده‌ای در صحنه مدیریت کشور بیافتد مثل حذف نظارت استصوابی یا چیزی شبیه به آن که بعید به نظر می‌رسد.

ناصری در ادامه با تاکید بر ضرورت رخ دادن یک اتفاق امید بخش در جامعه گفت: اگر یک رخداد امید بخش اتفاق نیافتد ما شاهد یک انتخابات معمولی خواهیم بود که با توجه به شرایط فعلی ایران در منطقه و جهان اصلا به سود کشور نیست.

وی در ادامه تاکید کرد: این اتفاق امید بخش باید از سوی حاکمیت رخ بدهد وگرنه اگر فراکسیون امید اگر بخواهد کاری کند باید یک طرح سه فوریتی مهم سیاسی ارائه کند یا فراکسیون هشدار بدهد که اگر رد صلاحیت‌هایی مثل انتخابات مجلس هفتم رخ دهد ما از انتخابات کنار گیری می‌کنیم. این اتفاق هم هرچند تحولی ایجاد نمی‌کند ولی باعث امیدواری مردم به اصلاح‌طلبان می‌شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید