۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰
کد خبر: 14328448

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی از افزایش  23 درصدی خرید گندم در کشور خبر داد.

به گزارش سلام نو، « اسماعیل اسفندیاری پور» روز یکشنبه در همایش برنامه ریزی کشت های پاییزه در اراک افزود: 350هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان از ابتدای آغاز فصل برداشت این محصول تا کنون از کشاورزان استان های هرمزگان، خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، جنوب استان فارس و ایلام خریداری و در انبارها ذخیره سازی شده است.

وی ادامه داد: عملکرد تولید محصول گندم در این استان ها نسبت به سال گذشته از افزایش قابل قبولی برخوردار بوده است.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: طلب گندمکاران تاکنون به صورت کامل توسط دولت تامین و پرداخت شده است.

اسفندیاری پور پیش بینی کرد: 14 تا 14 و 2 دهم میلیون تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان تا پایان فصل برداشت این محصول از گندمکاران خریداری شود.

وی افزود: اکنون ظرفیت خرید 12 میلیون تن گندم در کشور وجود داشته و تجهیز منابع برای خرید محصول کشاورزان توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی در حال انجام است.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: بهای خرید گندم با چهار درصد افت مفید و یک درصد افت غیر مفید در سال جاری 17 هزار ریال قیمت گذاری شده و این قیمت برای محصول کشاورزانی که مبارزه با سن و علف های هرز را به موقع انجام داده باشند، تا 17 هزار و 500 ریال قابل افزایش است.

اسفندیاری پور ادامه داد: افت قیمت محصول گندم کشاورزان تا 2 درصد سن زدگی در سال جاری بخشوده و از 2 تا چهار درصد به ازای هر درصد سن زدگی 250 و از چهار درصد به بالا 350 ریال از بهای این محصول کاسته می شود.

وی یاد آور شد: 73 درصد از سطح پنج میلیون و 900 هزار هکتاری زیرکشت محصول گندم در استان هایی مشابه با اقلیم استان مرکزی، 18 درصد در مناطق گرم و خشک و هشت درصد در استان های معتدل شمال کشور قرار دارد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با یادآوری جاری شدن سیل در استان خوزستان افزود: خساراتی که جاری شدن سیلاب به محصول گندم این استان وارد کرده، مربوط به میزان تولید مازاد استان است.

اسفندیاری پور گفت: میزان تولید گندم این استان امسال همانند سال گذشته بوده و پیش بینی می شود یک میلیون و 900 هزار تا 2 میلیون تن محصول گندم در سال زراعی جاری در این استان تولید شود.

وی ادامه داد: ایران اسلامی در طول سه سال گذشته در زمینه تولید گندم به خوداتکایی دست یافته و با توجه به تولید مناسب این محصول در کشور امید است این خوداتکایی در سال چهارم نیز ادامه یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست، تناسب مصرف کود های شیمیایی را از جمله مشکلات این سازمان دانست و گفت: اکنون با وجود فعالیت های انجام شده در مصرف کودهای پتاسه این استان با مشکلاتی مواجه است.

« مجید انجفی » افزود: با افزایش مصرف کود پتاسه پیش بینی می شود نگرانی هایی که در زمینه آفات وجود دارد، برطرف شود.

استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با وجود صنعتی بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.

670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.

استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در بخش کشاورزی و دامداری کشور برخوردار است./ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید