«پاپریکا»یکی دیگر از انواع ادویه هاست که به رنگ قرمز می باشد و نحوه ی تهیه آن بدین صورت است که از فلفل قرمز یا فلفل دلمه ای خشک و دانه های خشک آن درست می شود.

ادویه ها یکی از چاشنی های ضروری برای آشپزخانه ی هرکدبانوی ایرانی ست.

ادویه ها در حقیقت از مواد گیاهی تهیه شده که باعث می شوند نه تنها غذا طعم خوبی بگیرد بلکه عطر دلپذیری به آن نیز می بخشند.

نکته ی مثبتی که ادویه ها دارند این است که آن ها به دلیل ماهیت گیاهی خود دارای خواص دارویی نیز می باشند.

در این مطلبِ سلامِ نو قصد داریم به برخی از ادویه جات پُرکاربرد برای آشپزی اشاره کنیم.

زیره

زیره یکی از ادویه های سنتی با فواید متنوعی است که برای بسیاری از غذاها مورداستفاده قرار می گیرد.

دانه های زیره دارای طبعی گرم می باشد و با حرارت گرفتن طعمی تند می گیرد.

یکی از فواید زیره این است که باعث می شود بیماری های گوارشی درمان شود و از طریق آن چربی سوزی صورت بگیرد.

اغلب پزشکان،مردم را به زیره سبز توصیه می کنند زیرا وقتی این زیره دم شود،این دمنوش باعث می شود که دستگاه مجاری ادرار و کلیه ها به خوبی پاکسازی شود و شیر مادران افزایش یابد.

نکته ای که هنگام خرید زیره باید به آن توجه کرد این است که دانه های بسیار خشک آن تهیه شود به این دلیل که هم طعم بهتر و هم عطر بیشتری خواهد داشت.

دانه های زیره را باید در یک ظرفی که منفذ ندارد و محیطی که دور از رطوبت و نور است برای چندین ماه نگه داری کنند اما عطر پودر زیره به گونه ای ست که به سرعت ازبین می رود.

پاپریکا

«پاپریکا»یکی دیگر از انواع ادویه هاست که به رنگ قرمز می باشد و نحوه ی تهیه آن بدین صورت است که از فلفل قرمز یا فلفل دلمه ای خشک و دانه های خشک آن درست می شود.

پاپریکایی که از فلفل قرمز و تند تهیه می شود طعم تندی دارد و در مقابل،طعم پاپریکایی که از فلفل دلمه ای بدست می آید ملایم است.

پاپریکا سمبلی از فرهنگ کشور مجارستان است این در حالی ست که این ادویه پرطرفدارِ این روزها یک ادویه محلی و بومی کشور آمریکای جنوبی می باشد و مردمان اسپانیا آن را به اروپا و مجارستان بُردند.

هنگام استفاده از پاپریکا باید به این موضوع توجه کرد در مرحله ی پایانی که غذا آماده شد آن را اضافه نمود و نباید پاپریکا را برای طولانی مدت حرارت داد زیرا رنگ آن از قرمز به قهوه ای تغییر رنگ خواهد داد.

از پودر پاپریکا برای غذاهایی چون گوشت های قرمز و سفید به ویژه ماهی و میگو می توان استفاده کرد و طعم بسیار خوبی به آن ها داد.

هنگامی که سس گوجه فرنگی تند درست می شود می توان از پاپریکا استفاده کرد.

پاپریکا سرشار از کاروتنوئیدها می باشد و  آن را می توان در یک ظرف یا پاکت دربسته در مکانی به دور از رطوبت و نور و گرما نگه داری کرد.

وانیل

«وانیل» یک میوه گیاهی ست که در حقیقت برای کشور مکزیک می باشد و پس از آن در اروپا هم مورد استفاده قرار گرفت.

وانیل اگرچه ادویه ای معطر و طعم دهنده دلپذیری می باشد اما برای بسیاری از امراض بسیار مفید است که از آن جمله می توان به عنوان تحریک کننده سیستم عصبی،بهبود دهنده دستگاه گوارش،مُسَکنی برای استرس و...استفاده نمود.

طعم وانیل با موادغذایی ای چون میوه،شیرینی و...سنخیت دارد و آن را باید در یک مکان خشک و خنک و دور از نور نگه داری کرد.

کاری

یکی از ادویه جات پرکاربرد و پرطرفدار امروزه کاری است که در حقیقت مخلوطی از چندین ادویه می باشد و سمبلی از غذاهای کشور هند می باشد زیرا در غذاهای این کشور بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

در اغلب مواقع،کاری به طور آماده تهیه می شود اما برای تهیه ی آن در منزل باید بدین صورت عمل کرد که یک قاشق سوپ خوری زردچوبه،۳/۴قاشق سوپ خوری دانه گشنیز،۳/۴قاشق سوپ خوری زیره،۱/۲قاشق سوپ خوری دانه فلفل،۱/۲قاشق سوپ خوری دانه خردل،دانه شنبلیله و پودر زنجبیل را به خوبی با یکدیگر ترکیب و آسیاب نمود.

پودر کاری را باید در یک محیط خشک و به دور از نور و در ظرفی که بدون منفذ است نگه داری کرد .

کد خبرنگار: ۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید