با یارانه دادن قدرت خرید بالا می رود و طالب برای کالاهای ارزان کم می شود. برای کالاهای متوسط هم تقاضا بیشتر می شود و کالاهایی که تا الان زیاد متقاضی نداشته اند مصرف کنننده در پی آن می رود که مصرف خود را زیاد کند. وقتی پول دستش برسد به سراغ کالاها می رود و گرانی ایجاد می کند.

ادعای احمدی نژاد درباره دادن یارانه 900 هزار تومانی به مردم بیش از آنکه مبنای اقتصادی داشته باشد، ریشه در تلاش رییس جمهور سابق برای جلب توجه هر چه بیشتر دارد و هیچ اقتصاددانی حتی اگر با اصل یارانه دادن موافق باشد افزایش یارانه تا این مقدار را به صلاح کشور نمی داند.

به گزارش سلام نو، اوایل روی کار آمدن دولت یازدهم، روحانی تلاش داشت تا با اقناع جامعه، مردم از دریافت یارانه انصراف دهند. با این حال با توجه به نبود اعتماد همیشگی میان نهاد دولت و مردم عملا توفیقی در این زمینه برای دولت حاصل نشد. در حال حاضر هم طبق آمارها گفته می شود 77 میلیون ایرانی یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی دریافت می کنند.

این عدد و ارقام بدین معناست که دولت از محل درآمدی که از افزایش قیمت حامل‌ های انرژی مانند سوخت، برق و گاز به دست می‌ آورد باید ماهانه ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و در سال ۴۲ هزار میلیارد تومان به حساب سرپرستان خانوار واریز کند. بودجه قابل تاملی که دولت باید برای این مساله هزینه کند همواره مورد انتقاد اقتصاددان ها بوده است به خصوص این روزها که بحث بستن بودجه سال آتی داغ شده است. تغییر ساختاری در نحوه توزیع یارانه ها و اختصاص یارانه دهک های بالا به دهک های پایین تر مدت زیادی است که مورد بحث قرار گرفته است هرچند دولت می گوید ابزار کافی برای تعیین دقیق دهک ها برای حذف یارانه را در اختیار ندارد.

یک اقتصاددان در این باره می گوید: این مساله را قبول ندارم. پس مرکز آمار با این همه تشکیلات برای چیست؟ این مرکز نه فقط در بحث اقتصادی بلکه در همه امور باید توانایی آمارگیری را داشته باشد.

هاشم نیکومرام در گفت و گو با سلام نو، با بیان اینکه نحوه توزیع یارانه از همان ابتدا نادرست بوده است، اظهار کرد: اگر دولت می خواهد کمک کند نباید یارانه را مستقیم بدهد بلکه باید روی قیمت ها بازی کند. از ابتدا هم این کار اشتباه بوده است.  کار درست این است که دولت ها، قیمت کالاهای مصرفی مردم را با سوبسید دادن به تولیدکننده ها کنترل کنند. پول نقد دادن به دست مردم ضرر زیادی دارد که تا امروز هم گریبانگیر کشور بوده است.

این اقتصاددان با اشاره به عدم تطابق ادعای اخیر احمدی نژاد درباره یارانه 900 هزارتومانی با واقعیات موجود در کشور گفت: یارانه 900 هزار تومانی که از سوی احمدی نژاد مطرح شده است عملی نیست چرا که دولت چنین بودجه ای ندارد. تا الان هم سازمان تامین اجتماعی به هر شکل که بوده کمک کرده تا بودجه پرداخت تامین شود. 900 هزار تومان یارانه اصلا عملی نیست و به صورت کلی یارانه به این صورت دادن کار درستی نیست چون یک سری کالا داریم که ارزان است و یک سری کالا داریم که در واقع قیمت عادی دارد.

او افزود: با یارانه دادن قدرت خرید بالا می رود و طالب برای کالاهای ارزان کم می شود. برای کالاهای متوسط هم تقاضا بیشتر می شود و کالاهایی که تا الان زیاد متقاضی نداشته اند مصرف کنننده در پی آن می رود که مصرف خود را زیاد کند. وقتی پول دستش برسد به سراغ کالاها می رود و گرانی ایجاد می کند.

نیکومرام با بیان اینکه مبلغ کنونی که از بودجه صرف دادن یارانه می شود بسیار زیاد است، بر لزوم تغییر نحوه توزیع یارانه تاکید کرد و اضافه کرد: می بایست آنهایی که واقعا نیاز ندارند یارانه شان قطع شود و به کسانی داده شود که نیازمند به پول یارانه هستند تا حداقل زندگی نسبی  برای این افراد تامین شود.

او ادامه داد: افزایش یارانه تورم هم ایجاد می کند. اما با همان نسبتی که تورم زیاد می شود می توانند یارانه را افزایش دهند به شرطی که بتوانند بودجه اش را تامین کنند.

نیکومرام خاطرنشان کرد: در صورتی که یارانه ها افزایش پیدا کنند تاثیرش بر افزایش قیمت حامل های انرژی فزاینده است. در واقع تاکنون هم بهای انرژی از تولید کننده ها دریافت شده اما یارانه را به مصرف کننده ها داده اند. اگر قرار باشد ما برق و گاز و .. را گران کنیم خب چه کاری است به جای یارانه دادن قیمت ها کاهش پیدا کند، بهتر است. وقتی شما پول به دست مردم بدهید قیمت افزایش پیدا می کند. در هر زمینه ای سوبسید چیز خوبی نیست. باید قیمت ها را جا به جا کرد.

کد خبرنگار: ۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید