اصلا فرض بر این باشد که کارمند دولت هم به نماینده بی ادبی کرده ولی آیا رفتار درازهی در شان نمایندگی مردم در مجلس بوده که با فحاشی متقابل جواب یک کارمند معمولی در یک اداره کوچک را چنین بی ادبانه بدهد؟

سلام نو - سرویس سیاسی: محمد باسط درازهی نماینده  سراوان و سیب و سوران و مهرستان در مجلس این روزها سوژه داغ رسانه‌ها است، از رسانه‌های مکتوب و مجازی تا شبکه‌های اجتماعی ویدئوی دعوای لفظی او با کارمندان گمرک حسابی خبر ساز شده.

به گزارش سلام نو، ویدئویی که او را در حال بحث با یک کارمند نشان می‌دهد و به فحاشی و بیرون کردن درازهی از اداره گمرک ختم می‌شود. آقای نماینده به صورت فوری کلیپی منتشر می‌کند و می‌گوید اگر بلوچ و از اهل سنت نبود چنین نمی‌شد و او دنبال پیگیری کارهای مردم بود.

در ساعات اول هرچند می‌شد احتمال داد اندکی حق با نماینده‌ای باشد که لباس بلوچ پوشیده و به اداره گمرک رفته ولی با گذشت زمان و جلسه غیر علنی مجلس ابعاد جدیدی از ماجرا روشن شد!

کارِ مردم، جای پارک خودرو یا مسئله‌ای دیگر؟

فارس درباره دلیل دعوای درازهی نوشت که موضوع درگیری نماینده سراوان با کارمند گمرک که فیلم‌اش در دو روز اخیر بسیار دیده‌شده، رفتن سرزده نماینده مجلس به گمرک و مشکل پارک خودروی‌اش در پارکینگ کوچک ساختمان گمرک بوده.

نماینده سراوان اما دلیل درگیری را معطلی بیش از حد پشت در دفتر رییس گمرک می‌داند و گفته برای پیگیری امور موکلینش به آنجا رفته.

برخی از جوانان جریان مشهور به عدالت طلب اما می‌گویند آقای نماینده برای راه انداختن کار یک شخص خاص به گمرک رفته و پای چیزهای دیگری وسط بوده که این روایت فعلا مستند نیست.

چرا نمایندگان به وظیفه قانونی خود نمی‌رسند؟

جلال جلالی زاده، نماینده مجلس ششم، روز گذشته در گفت‌وگو با سلام نو همزمان به دو نکته اشاره کرد. او هرچند تایید کرد که لباس بلوچی احتمالا در شدت برخورد با نماینده سروان موثر بوده گفت:«من هم موافقم که اگر این نماینده لباس بلوچی تنش نبود آن کارمند اجازه چنین برخوردی را به خود نمی‌داد ولی نماینده هم این جا مقصر است که وظیفه قانونی خود که قانون گذاری است را رها می‌کند و دنبال چنین کارهای کوچکی می‌رود و اجازه این برخوردها را می‌دهد»

نکته دوم جلالی‌زاده اما مهم‌تر است! چرا نماینده وظیفه قانون گذاری خود را تعطیل می‌کند و برای به رسیدگی به امور خُرد و اجرایی شخصا اقدام می‌کند؟ آیا راه قانونی و نامه نگاری برای حل مشکلات مردم بسته است؟ چرا نماینده باید هم‌چنان خود را مسئول آسفالت کردن جاده‌ها بداند و متوجه نباشد که به عنوان نماینده مردم باید با حضوری موثر درمجلس و در نقش  قانون گذار مشکل را حل کند؟

آیا این سیستم فساد زا که برای نمایندگان ایجاد امکان رانت می‌کند نباید برچیده شود؟ چرا نماینده بودجه در اختیار داشته باشد یا بتواند در پست‌های استانی و محلی و کشور دخالت کند؟ مسئولیت یک نماینده حل مشکلات یک یا چند نفر در گمرک است یا بهبود وضعیت گمرک با قانون گذاری؟

چرا نمایندگان مردم در مجلس هیچ وقت از کارهایشان خجالت نمی‌کشند؟

اصلا فرض بر این باشد که کارمند دولت هم به نماینده بی ادبی کرده ولی آیا رفتار درازهی در شان نمایندگی مردم در مجلس بوده که با فحاشی متقابل جواب یک کارمند معمولی در یک اداره کوچک را چنین بی ادبانه بدهد؟

در فیلمی که از جلسه غیر علنی مجلس منتشر شد، از نظر علی لاریجانی، رییس مجلس، کارمند گمرک، حراست و وزیر اقتصاد باید عذرخواهی کنند ولی نماینده مجلس به خاطر ادبیات تاسف بارش حتی یک عذرخواهی خشک و خالی هم نمی‌کند. آیا برای یک بار هم که شد نمایندگان محترم نباید خجالت بکشند و عذرخواهی بکنند؟

لاریجانی در ادامه حتی می‌گوید باید با فیلم بردار هم برخورد کرد ولی باز هم حرفی از عذر خواهی نمی‌زند. انگار همه مقصرند جز نمایندگان مجلس و اصلا در شان یک نماینده مجلس نیست که از ملت عذرخواهی کند!

کاش کسی به نماینده محترم سراوان یادآور می‌شد هزار و یک راه کم‌هزینه برای فرار رو به جلو وجود دارد و نیاز نیست ایشان برای تطهیر خود دست روی شکاف‌های مذهبی و قومیتی بگذارند، این کار به ضرر خودشان و البته به ضرر منافع ملی است. نمایندگی مجلس و آبرو و منافع نمایندگان مهم است، ولی هرچه باشد از منافع ملی مهم‌تر نیست.

کاش مجلس محترم شورای اسلامی همان‌قدر که روی دفاع از درازهی حساس هستند روی سوختن کودکان سیستان و بلوچستان هم حساس بود و همین‌قدر محکم و جدی غصه نوسازی مدارسی که بخاری نفتی دارند را هم داشتند.

حال باید صبر کرد و دید زنجیره اتفاقات به کجا خواهد رسید؟ آیا لاریجانی و مجلسی‌ها با گیر انداختن فیلم بردار و مامور حراست و گمرک و وزیر اقتصاد نماینده سراوان را تطهیر می‌کنند یا آقای نماینده بالاخره به یک عذرخواهی رضایت می‌دهند؟

کد خبرنگار: ۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید