مقامات آمریکایی در پی ممانعت از افرایش قیمت نفت در بازار جهانی هستند. اجبار به معاف کردن هشت کشور از واردات نفتی را نیز باید در همین راستا ارزیابی کرد. آمریکایی ها تلاش می کنند تا با تحمیل صادرات پایین و قیمت نفت ارزان اقتصاد ایران را تحت شعاع قرار داده و به ایران فشار بیاورند.

سلام نو – سرویس اقتصادی: قیمت نفت پایین ترین حد در 14 ماه اخیر را تجربه کرد. قیمت نفت در معاملات روز گذشته با کاهش 4 درصدی معادل ۵۷ دلار و ۲۰ سنت به ازای هر بشکه نفت خام برنت رسید. هر چند این انتظار وجود دارد تا در ماه های آینده قیمت نفت روند صعودی به خود بگیرد.

به گزارش سلام نو، در حالی که ایالات متحده آمریکا قصد ندارد دست از تولید نفت شیل بکشد و به گفته کارشناسان تولید مازاد در بازار آمریکا همچنان ادامه خواهد داشت و تولید نفت شیل آمریکا رشد انفجاری خود را متوقف نخواهد کرد، به نظر می رسد بازار نفت در ماه های آتی نیز همچنان شاهد نوسانات زیادی باشد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا خبر داده است تولید نفت از هفت منطقه بزرگ شیل تا پایان امسال برای نخستین‌ بار به ۸.۰۳ میلیون بشکه در روز صعود خواهد کرد.

کاهش رشد اقتصادی جهانی و قیمت نفت

قیمت نفت بعد از توافق اخیر اوپک پلاس که کاهش تولید نفت را به همراه داشت، با افزایش زیادی همراه بود. آژانس بین‌ المللی انرژی هم اعلام کرده بود این پیمان کمک خواهد کرد که نفت کف قیمت خود را پیدا کند.

در حالی که نگرانی از کند شدن رشد اقتصادی جهان و کاهش عرضه نفت بیش از پیش احساس می شود و معامله گران نسبت به تقاضای آتی برای نفت و اثربخش بودن کاهش تولید از سوی اوپک و متحدانش تردید دارند، قیمت نفت در بازار جهانی تحت فشار منفی قرار گرفته است.

هیو فریم، یکی از مدیران شرکت فریم فاینس در این باره گفته است: اوپک با هدف متعادل کردن بازار به دنبال کاهش تولید است. با این حال آمار کاشینگ اوکلاماها همچنان مازاد عرضه را نشان می‌دهد. این مساله به خصوص با توجه به کندی رشد اقتصاد جهانی، چندان به مذاق بازار خوش نیامده است.

معافیت نفتی تمدید می‌شود؟

ماه مه سال آینده میلادی مهلت معافیت نفتی آمریکا به هشت کشور به پایان می رسد. ایالات متحده آمریکا پس از اعمال تحریم های یکجانبه علیه ایران وعده به صفر رساندن صادرات نفتی ایران را داد اما بعد از هیاهوی رسانه ای فراوان تصمیم گرفت تا برای اینکه شوک ناشی از خلا حضور ایران، بازار جهانی نفت را آنچنان تحت تاثیر قرار ندهد به هشت کشور معافیت نفتی بدهد. این اقدام دونالد ترامپ درست زمانی رخ داد که نفت برنت در نوامبر سال جاری به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کرد. این افزایش بها دولت ترامپ را نگران کرد و نهایتا باعث شد تا رییس جمهور ایالات متحده آمریکا از موضع قبلی خود  برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران عقب نشینی کرده و مجموعه ای از معافیت‌ها را صادر کند.

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین الملل معتقد است: با توجه به اینکه میزان تولید نفت کشور به حداقل خود در طول چند سال گذشته رسیده، لذا به نظر می‌ رسد معافیت ایران از کاهش تولید نفت خیلی موثر نبوده و نمی‌تواند دستاورد سیاسی مهمی باشد.

او همچنین درباره نشست اخیر اوپک اظهار کرده است: اصرار بسیاری وجود داشت که کشورهای زیادی سقف صادرات خود را پایین بیاورند اما ازآنجایی ‌که ایران طی ماه‌ های اخیر از سوی آمریکا به ‌شدت مورد تحریم قرار گرفته و فشارهای زیادی جهت کاهش واردات نفت از ایران به برخی کشورهای خریدار مثل چین، هند، کره و ژاپن وارد شد، خود به‌ خود مسئله صادرات نفت ایران کاهش پیدا کرده است.

مقامات آمریکایی در پی ممانعت از افرایش قیمت نفت در بازار جهانی هستند. اجبار به معاف کردن هشت کشور از واردات نفتی را نیز باید در همین راستا ارزیابی کرد. آمریکایی ها تلاش می کنند تا با تحمیل صادرات پایین و قیمت نفت ارزان اقتصاد ایران را تحت شعاع قرار داده و به ایران فشار بیاورند. به همین دلیل است که معافیت های اعطایی به خریداران نفت ایران مشروط است و آنها موظف هستند به تدریج از خریدن نفت ایران کم کنند. در واقع می توان گفت معافیت های نفتی هم به لحاظ سیاسی و هم به لحاظ اقتصادی برای ایالات متحده آمریکا حائز اهمیت است.

هنوز برای پیش بینی اقدام آمریکا در تمدید یا عدم تمدید معافیت های نفتی باید زمان زیادی منتظر ماند اما نظرسنجی ها حکایت از آن دارد که احتمالا سال آینده شاهد قیمتی حول و حوش 70 دلار در انتظار هر بشکه نفت باشد. هر چقدر به سمت پایان معافیت های نفتی نزدیک می شویم گمانه زنی برای تمدید یا عدم تمدید بیشتر خواهد شد. بدون شک قیمت نفت در ماه های آینده و به خصوص  پایان ماه مه در تصمیم گیری در این زمینه بسیار موثر است.

کد خبرنگار: ۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید