در این میان واکنش کشورهای اروپایی  و آمریکا نسبت به فجایع رخ داده در عربستان قابل توجه است، این مدعیان همیشگی حقوق بشر که به کوچک‌ترین رخداد حقوق بشری در ایران واکنش نشان می‌دهند تا این لحظه هیچ واکنشی به این قتل عامل فجیع نشان نداد، قتل عامی که بوی شیعه ستیزی دارد.

سلام نو – سرویس بین الملل: زدن سر 37 نفر آن هم در یک روز اتفاقی است که حتی در سریال‌های تلویزیونی به راحتی اتفاق نمی‌افتد ولی در عربستان سعودی چرا!

وزارت کشور عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای گفت که حکم اعدام ۳۷ متهم به تلاش برای انجام اقدامات تروریستی اجرا کرد، سی و هفت نفری که ظاهرا 32 نفر آن‌ها از شیعان بودند.

فاجعه اما در این جا به پایان نمی‌رسد و عربستان یک نفر دیگر را نیز دقیقا دو روز بعد از عید پاک به صلیب می‌کشد تا با حجم عجیب خوشنت خود چشم‌های مردم را خیره کند.

این مجموعه از اعدام‌ها در شهرهای مکه، مدینه و ریاض و همچنین در استان عمدتا سنی قصیم و در استان شرقیه محل سکونت اکثریت اقلیت شیعه این کشور، انجام شده، جایی که در دوران بهار عربی نیز دچار تنش‌های جدی شد و با سرکوب‌ دولت عربستان مواجه شد و هنوز هم به صورت جدی با دولت مشکل دارد.

پیش از این دیده‌بان حقوق بشر اواخر آگوست سال پیش در بیانیه‌ای تلاش مقام‌های عربستان برای اعدام فعالان حقوق بشری این کشور را اقدامی «وحشتناک» توصیف کرده بود. اعدام در عربستان سعودی عموما به‌روش گردن زدن صورت می‌پذیرد.

سکوت کر کننده مدعیان حقوق بشر

در این میان واکنش کشورهای اروپایی  و آمریکا نسبت به فجایع رخ داده در عربستان قابل توجه است، این مدعیان همیشگی حقوق بشر که به کوچک‌ترین رخداد حقوق بشری در ایران واکنش نشان می‌دهند تا این لحظه هیچ واکنشی به این قتل عامل فجیع نشان نداد، قتل عامی که بوی شیعه ستیزی دارد.

تنها واکنشی جدی‌ای که تاکنون در حوزه بین الملل به این فاجعه داده شده اعتراض عفو بین‌الملل بوده. عفو بین الملل در اقدامی اعدام سی و هفت نفر در عربستان را بیانگر سطحی هولناک از سیاست سرکوب در این کشور دانست. این سازمان در بیانیه ای تاکید کرد: اعدام این متهمان نشان خوفناکی از روند بهره برداری سیاسی از مجازات اعدام برای سرکوب اقلیت شیعه در عربستان سعودی است.

در این بیانیه آمده است عربستان با اجرای مجازات اعدام پس از محاکمه های ظالمانه و اعتراف گیری ها در زیر شکنجه، به وضوح قانون بین الملل را نقض کرده است.

شاید جدی‌ترین واکنش سیاسی بین المللی نسبت به اتفاقات عربستان سعودی از نماینده فلسطینی‌تبار کنگره باشد. رشیده طالب عضو فلسطینی تبار کنگره آمریکا در این مورد نوشت:

"قانون عربستان سعودی بن سلمان، شکنجه و اعدام کودکان است. در این سال‌ها او صد‌ها نفر را کشته است. دستکم امروز ۳ نوجوان دستگیر شدند و تحت شکنجه به نادرست اعتراف کردند. او آن‌ها را به جرم اعتراض کشت! در این مورد بیاندیشیم."

در مقابل اعتراض‌های اندک این چنینی مقامام‌های ارشد اروپا و آمریکا سکوت کرده‌اند و ترجیح داده‌اند به جای تقبیح محمد بن سلمان که شریک دمکرات آن‌‎ها است با سکوت از کنار این فاجعه عبور کنند.

آدمکش کرواتی و دمکراسی باز!

محمد بن سلمان ولیعهد با نفوذ عربستان که سردمدار هر سرکوب و خون‌ریزی‌ای در عربستان و خارج از عربستان است چهره محبوب اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در سال‌های اخیر بوده. متحدی که با کت و شلوار دور دنیا را چرخید و با سران تکنولوژی دنیا در سلیکون ولی دیدار کرد و در عربستان به زنان گواهینامه داد تا نماد دمکراسی در خاورمیانه لقب بگیرد.

اما سلمان با اینکه متحد کرواتی، تمیز و دمکرات اروپایی‌ها و آمریکایی‌هاست ولی یک کرواتی آدمکش است که به زنان گواهینامه می‌دهد ولی گروهی بزرگ از فعالین زن عربستانی را به زندان می‌اندازد.

سلمان بیش از آن که دنبال دمکراسی باشد دنبال دمکراسی بازی است، بازی‌ای که فقط برای کسب آبرو در صحنه بین المللی چیده شده و هزینه زیادی هم برای عربستان به دنبال داشت، هزینه‌هایی که البته با خون به باد رفت.

تمام تلاش‌های بن سلمان را اما میل بی حد و حصرش به قتل و سرکوب تهدید می‌کند. او تا با حال به خاطر اوضاع بحرانی آمریکا و ایران توانسته هم‌راهی متحدان آمریکایی‌اش را در فاجعه قتل نمر النمر و جمال خاشقچی به هم‌راه داشته باشد، اما سوال این‌جا است این هم‌راهی تا کی و کجا ادامه خواهد داشت؟

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید