۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
کد خبر: 13632064

رئیس جمهور لازم نیست در همه حوزه ها متخصص باشد ولی انتظار می رود در حوزه هایی که تخصص کافی ندارد قبل از اظهارنظر از مشاورانش نظر بخواهد. هرچند تجربه این سالهای اخیر نشان داده مشاوران روحانی هم آدم های قابل اتکایی نیستند.

سلام نو – سرویس اقتصادی: در حالی که به گواه کارشناسان سیاست سدسازی پیامدهای مخربی برای محیط زیست کشور داشته است، حسن روحانی در اظهاراتی عجیب که مبنای آن محل تردید است از سیاست سدسازی که برخی از آن به عنوان جنون سدسازی یاد می کنند، دفاع کرده است.

به گزارش سلام نو، حسن روحانی در بازدیدی که از مناطق سیل زده لرستان داشت در فرودگاه خرم آباد و در جمع اعضای شورای هماهنگی ستاد بحران استان لرستان اظهار کرده است: چند سال پیش همه می‌گفتند چرا آنقدر سد درست کردید. محیط زیست را خراب کردید و کلی پول خرج کردید. قضاوت‌های سال های گذشته مان را فراموش نکنیم.

رئیس جمهور لازم نیست در همه حوزه ها متخصص باشد ولی انتظار می رود در حوزه هایی که تخصص کافی ندارد قبل از اظهارنظر از مشاورانش نظر بخواهد. هرچند تجربه این سالهای اخیر نشان داده مشاوران روحانی هم آدم های قابل اتکایی نیستند.

انوش نوری اسفندیاری، عضو شورای راهبردی اندیشکده تدبیر آب در ایران در این باره اظهار کرده است: ما بیش از حد به سد سازی تکیه کردیم، باید بر اساس میانگین دراز مدت تصمیم بگیریم نه اتفاقات یک سال که خیلی از سدها قابلیت پر شدن نداشتند و سال‌ها خالی بودند.

اینکه ما به خاطر جلوگیری از سیل سدهایی بسازیم که سال های سال خالی بماند و از سوی دیگر به محیط زیست آسیب رسانده و در مدیریت صحیح منابع آبی اخلال ایجاد کند خیلی منطقی به نظر نمی رسد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان محیط زیست در طی این سه دهه اخیر رویه هایی که به اسم توسعه در دستور کار قرار گرفته است لطمات زیادی به طبیعت وارد کرده است.

کاوه مدنی به عنوان یکی از نخبگان حوزه محیط زیست معتقد است سدسازی به روش کنونی چیزی جز یک جنایت زیست محیطی نیست و اثرات مخرب آن نسل اندر نسل منتقل خواهد شد. یک قدم مثبت متوقف کردن ساخت و ساز های بی رویه سدها بوده اما برای اینکه به این لزوم پی ببریم هزینه گزافی پرداخت کرده ایم.

در عرصه سدسازی چه پیش از انقلاب چه پس از انقلاب اشتباهات جبران ناپذیری صورت گرفته که همین مساله لزوم توجه به بازنگری سیاست ها در مقوله سدسازی را نشان می دهد. هرچند ایراد وارده به اصل تکنولوژی سدسازی نیست بلکه مشکل از جایی شروع می شود که فهم مسئولان کشور از توسعه پایدار فهم نادرستی است.

محمد درویش، فعال محیط زیست که در دولت دوم روحانی به واسطه تغییراتی که در مدیریت سازمان محیط زیست ایجاد شد به یکی از منتقدان رویکرد دولت در حوزه محیط زیست بدل شد، اظهار کرده است: اینک عالی‌ترین مشاور آقای روحانی در حوزه محیط‌زیست، مردی است که در همان آغاز مسوولیتش در سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: بنده به ۹۵درصد حوزه محیط‌زیست اشراف ندارم! چه کسی به روحانی اطلاعات غلط می‌دهد؟ چه کسی سخنان او را با تکان دادن سر تایید می‌کند؟

او پیش تر هم در اظهاراتی گفته بود: در آمریکا 1732 سد را خراب کرده‌اند. باید سدهای ایران را خراب کرد این اتفاقی است که باید درباره گتوند و برخی دیگر از سدهای کشور بیفتد.

در طی این سالها سدسازی بیش از آنکه در اختیار منافع کشور قرار گیرد بیشتر وسیله ای برای تبلیغات سیاسی بوده است. با نگاهی گذرا در طی این سالها می توان اذعان داشت که انتخاب رودخانه اشتباه برای ساخت سد، بی‌توجهی به تغییرات جریان آب پایین‌دست، غفلت از تنوع زیستی و از بین‌ بردن زنجیره اتصال غذایی موجودات آبزی و حیوانات اطراف آن و ... از مشکلاتی است که در مسیر سدسازی های بی رویه در سه دهه اخیر ایجاد شده است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید