اردیبهشت به بعد معمولا بازار اجاره مسکن داغ می شود. با این حال افت تقاضا در بخش اجاره مسکن باعث شده صاحبان مسکن نتوانند اجاره خود را افزایش دهند. پایین آمدن قدرت خرید مردم و وضعیت نامناسب معیشت مردم باعث شده توانی برای مستاجران برای افزایش پرداختی اجاره مسکن نماند.

سلام نو - سرویس اقتصادی: شواهد و قرائن حاکی از آن است که در سال 98 قیمت مسکن نوسان زیادی نخواهد داشت. هرچند افزایش نزدیک به 95 درصدی قیمت مسکن از اسفند 96 تا اسفند 97 کاری کرد که برای بسیاری تهیه مسکن تبدیل به رویایی تعبیر نشدنی شود.

به گزارش سلام نو، بر اساس گزارشی که بانک مرکزی از ده ماهه اول سال 97 ارائه داده است  تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی به 104.6 هزار واحد مسکونی رسیده است که این آمار نسبت به مدت مشابه در سال 96 با کاهش سی درصدی رو به رو بوده است.

آنچه مسلم است به هیچ وجه با منطق اقتصادی نباید منتظر کاهش قیمت در حوزه مسکن بود. بلکه باید انتظار داشت رشد قیمت مسکن کاهش داشته باشد. در این بین نرخ ارز هم در افزایش قیمت مسکن موثر است.

یک نماینده مجلس اظهار کرده است: در حال حاضر حباب قیمت مسکن در بالاترین سطح خود قرار گرفته امکان تنش مجدد قیمتی وجود ندارد. اقبال محمدیان، عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین گفته است: در وضعیت کنونی مسئولان باید ساماندهی بازار را با ارائه سازوکارهای مناسب از فرو رفتن این بخش در رکود چند ساله جلوگیری کنند.

عباس زینعلی، کارشناس مسکن هم با بیان اینکه هم‌اکنون در بازار مسکن هرکس بفروشد سود خواهد کرد، گفته است: قیمت خانه به سقف توان طرف تقاضا رسیده و هیچ جایی برای التهاب مجدد وجود ندارد.

"در حال حاضر قیمت مسکن به ثبات رسیده و تا زمانی که قدرت خرید متقاضیان بالا نرود، شاهد جهش قیمت نخواهیم بود." این گفته رییس اتحادیه مشاوران املاک است. مصطفی قلی خسروی با تشبیه بازار مسکن در سال 97 به این بازار در سال 91 گفته است: افزایش قیمت در بازارهای موازی همچون طلا و ارز به رشد بیش از حد قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید متقاضیان مصرفی منجر شد. حداکثر رشدی که برای بازار مسکن می‌توان متصور بود همسطح تورم عمومی یا حتی پایین‌تر از نرخ تورم است و به این صورت شاهد جهش قابل توجهی در بازار مسکن نخواهیم بود.

چه خبر از قیمت اجاره‌بها ؟

اردیبهشت به بعد معمولا بازار اجاره مسکن داغ می شود. با این حال افت تقاضا در بخش اجاره مسکن باعث شده صاحبان مسکن نتوانند اجاره خود را افزایش دهند. پایین آمدن قدرت خرید مردم و وضعیت نامناسب معیشت مردم باعث شده توانی برای مستاجران برای افزایش پرداختی اجاره مسکن نماند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بخش اجاره مسکن هم در نیمه اول سال 98 برخلاف سالهای قبل از تب و تاب خواهد افتاد و در رکود قرار خواهد گرفت. همه موارد ذکر شده می تواند این امکان را به وجود بیاورد که مهاجرت به شهرهای اطراف کلانشهرها تشدید شود.

آغاز ماه مبارک رمضان هم در کاهش قراردادهای رهن و اجاره در فصل بهار بی تاثیر نخواهد بود. ابوالفضل موسوی بیوکی، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در این باره گفته است: به خاطر در پیش بودن ماه مبارک رمضان و تعطیلات ۱۴ و ۱۵ خرداد از اواخر خرداد ماه تازه بازار مسکن سال ۹۸ شروع به خودنمایی می‌کند.

به اعتقاد برخی مشاوران املاک بازار اجاره بها به دلیل آنکه در سال گذشته رشد زیادی داشته و فشار زیادی به خانوارها و مستاجران وارد شده، فعلاً کشش افزایش قیمت مجدد در سال جاری وجود ندارد.

با توجه به شرایط کلی بازار مسکن به نظر می رسد افزایش سنگین اجاره بها در شرایطی که مستاجران توان افزایش اجاره بها را ندارند، شدنی نباشد و از سوی دیگر افزایش قیمت اجاره بها توسط موجران می تواند به افت تقاضا منجر شود. به همین دلیل بالا بردن زیاد قیمت اجاره مسکن توسط موجران خیلی منطقی به نظر نمی رسد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید