فریدون مجلسی در گفت‌وگو با سلام نو با تاکید بر اینکه آمریکا مایل است فشار اقتصادی و سیاسی را بر ایران افزایش دهد و وارد تنش نظامی با ایران نشود گفت که البته در صورت درگیر شدن، آمریکا حتما واکنش نشان خواهد داد و باید توجه کرد که در این موارد فرقی بین آمریکا و اسرائیل نیست.

سلام نو – سرویس سیاسی: خصومت و تنش بین ایران و آمریکا پس از چهار دهه وارد مرحله‌ای تازه شده، مرحله‌ای که با وارد کردن سپاه به لیست نیروهای تروریستی آمریکا آغاز شد و ایران نیز در واکنش به آن بخشی از نیروهای نظامی آمریکا تحت عنوان سنت‌کام یا ستاد فرمانده کل نیروهای ارتش آمریکا در منطقه خاورمیانه، شرق آفریقا و آسیای مرکزی را به عنوان نیروی تروریستی اعلام کرد. سنت کام یکی از شش ستاد کل ارتش آمریکا است که کم‌ترین فاصله را با ایران دارد.

با این وضعیت نگرانی‌ها درباره تبدیل تنش لفظی و غیرنظامی ایران و آمریکا به تنش و برخورد نظامی افزایش یافته است و گمانه‌زنی‌ها درباره این‌که ترامپ برای ایجاد انسجام در داخل آمریکا و جمع آوری رای به تنش نظامی با ایران ورود کند افزایش یافته است، نگرانی‌ای که می‌تواند روی اقتصاد و زندگی مردم ایران تاثیر بدتر از قبل بگذارد.

برخی تحریکات از داخل تهران اتفاق می‌افتاد که به پای جمهوری اسلامی نوشته می‌شود

فریدون مجلسی، دیپلمات ایرانی و کارشناس روابط بین الملل در گفت‌وگو با سلام نو با تاکید بر اینکه آمریکا مایل است فشار اقتصادی و سیاسی را بر ایران افزایش دهد و وارد تنش نظامی با ایران نشود گفت که البته در صورت درگیر شدن، آمریکا حتما واکنش نشان خواهد داد و باید توجه کرد که در این موارد فرقی بین آمریکا و اسرائیل نیست و باید دانست هر کنشی نسبت به اسرائیل واکنش آمریکا را در پی خواهد داشت.

مجلسی در ادامه با تاکید بر این‌ بعید است جنگی بین ایران و آمریکا اتفاق بیافتد گفت: آمریکا در برابر هر اقدامِ به زوری واکنش نظامی نشان خواهد داد در نتیجه تا زمانی که نیروهای ایرانی شکیبایی پیشه کنند و در مقابل آمریکا یا اسرائیل نخواهند متوسل به نیروی نظامی شوند بعید به نظر می‌رسد که جنگی اتفاق بیافتد، البته متاسفانه برخی تحریکات از داخل تهران اتفاق می‌افتاد که به پای جمهوری اسلامی نوشته می‌شود. در نهایت من فکر نمی‌کنم که ما آغازگر جنگ باشیم و در این وضعیت آمریکا جنگ اقتصادی را ادامه می‌دهد و تشدید می‌کند، چه ترامپ باشد و چه اوباما.

وی در ادامه تاکید کرد: مواضع این چنینی در طول تمام سال‌ها گذشته باعث تقویت فضای دشمنی بین ایران و آمریکا شده، دشمنی‌ای که آمریکا هم آن را می‌پذیرد.

این دیپلمات پیشین ایران با بیان این که به طور معمول اسرائیل و آمریکا خواستان نابودی ایران نیستند گفت: به طور کلی باید دانست که آمریکا و اسرائیل خواستار نابودی جمهوری اسلامی ایران نیستند چون به بهانه برخی مواضع ایران هر کاری خواستند کردند و توانستند به همین بهانه روابط خود با اعراب را نیز ترمیم کنند و نفوذ خود را در منطقه افزایش دهد.

زندگی در چنین وضعی در شان مردم ایران نیست

مجلسی در ادامه با تبیین وضعیت آینده کشور گفت: با این وضعیت تحریم‌ها و فشارها افزایش می‌یابد و کشورها بابت روابط اقتصادی با ایران تهدید می‌شوند و در این صورت آن‌ها آمریکا را انتخاب می‌کنند چون قوی‌تر است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ادامه این شرایط تا پایان دوره دو یا شش ساله ترامپ ممکن است یا خیر گفت: بله در شرایط فشار هم می‌توان به زندگی ادامه داد آن‌چنان که اوگاندا، هائیتی یا کره شمالی هم ادامه دادند و نه تنها شش سال، بلکه می‌توان شصت سال به این روند ادامه داد ولی موضوع این است که آیا چنین زندگی‌ای در شان مردم ایران با آن سوابق تاریخ و این سرمایه انسانی است؟ این همه ایرانی از ایران رفته‌اند و تمایل به گریز به شدت وجود دارد و باید برای این وضعیت فکری کرد.

این کارشناس روابط بین الملل با بیان این که برخی منتظر هستند تا دوران ترامپ در آمریکا تمام شود و مردم آمریکا او را از قدرت کنار بزنند گفت: نمی‌شود انتظار داشت آمریکا به خاطر ما رییس جمهورش را عوض کند ولی فرض کنید چنین هم بشود، در آمریکا چه دمکرات چه جمهوری خواه همه ضامن بقای اسرائیل هستند. باید از آن‌هایی که منتظرند به جای ترامپ کس دیگری بیاید پرسید شما که فرصت اوباما را از دست دادید دیگر منتظر چه هستید؟

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم برای آمریکا تصمیم بگیریم و متاسفانه باید بدانیم امروز متحدان ما در حال کاهش هستند و حتی کشوری مثل عراق هم رابطه توامان با آمریکا و ایران را می‌خواهد، از سوی دیگر آمریکا امروز در افغانستان در حال تقویت طالبان است چون می‌خواهد ایران را تحت فشار بگذارد و برای تقویت مخالفین ایران هر کاری می‌کند.

مجلسی در ادامه افزود: در این وضعیت باید دید ما امروز چه می‌خواهیم؟ آیا می‌خواهیم با جهان درگیر شویم یا نه؟ به هر شکل من خیلی متاسفم از فشارهایی که به ایران وارد می‌شود و زندگی مردم سخت است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید