روزه یکی از واجباتی است که خداوند مهربان و دین مبین اسلام به این فریضه الهی توصیه فراوانی کرده اند و آثار و برکات فراوانی دارد.<br/>در این مطلب به برخی از احادیث عظیم الشأن پیامبر اکرم(ص)، حضرت امام محمدباقر(ع) و حضرت امام جعفرصادق(ع) اشاره می کنیم.

قال رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سلّم: الصوم جنّه من النار.

پیامبر فرمودند: روزه سپری از آتش است.

قال رسول صلّی اللّه علیه و آله و سلّم: الصائم فی عباده و إن کان نائما علی فراشه ما لم یغتب مسلما.

پیامبر (ص) فرمودند: روزه دار در عبادت است، اگر چه بر محل استراحتش، خواب باشد، تا زمانی که از مسلمانی غیبت نکند.

قال رسول صلّی اللّه علیه و آله و سلّم: قال اللّه تعالی: الصوم لی و أنا أجزی به، و للصائم فرحتان حین یفطر و حین یلقی ربّه عزّ و جلّ، و الّذی نفس محمّد بیده لخلوف فم الصائم عند اللّه أطیب من ریح المسک‏.

پیامبر (ص) فرمودند: خداوند فرمود: روزه برای من است و من جزای آن را می دهم، و برای روزه دار دو شادی است، زمانی که افطار میکند و زمانی که پروردگارش را ملاقات می کند، قسم به آن کسی که جان محمد به دست اوست بوی دهان روزه دار نزد خداوند، خوشبوتر از بوی مشک است.

قال رسول صلّی اللّه علیه و آله و سلّم لأصحابه: ألا أخبرکم بشی‏ء إن فعلتموه تباعد الشیطان منکم کما تباعد المشرق من المغرب؟ قالوا: بلی یا رسول اللّه، قال: الصوم یسوّد وجهه، و الصّدقه تکسر ظهره، و الحبّ فی اللّه و الموازره علی العمل الصالح تقطع دابره، و الاستغفار یقطع و تینه، و لکلّ شی‏ء زکاه و زکاه الأبدان الصیام.

پیامبر (ص) فرمودند: آیا شما را به چیزی خبر بدهم که اگر آن را انجام دهید، شیطان از شما دور می شود، همانطور که مشرق از مغرب دور میشود؟ فرمودند: بله یا رسول الله، پیامبر فرمودند: روزه روی شیطان را سیاه می کند و صدقه پشت شیطان را می شکند و حبّ در راه خدا و سنگین باری بر عمل صالح ریشه او را می کند، و استغفار شاهرگ او را قطع میکند و برای هر چیزی زکات است و زکات بدنها، روزه است.

قال رسولصلّی اللّه علیه و آله و سلّم: إنّ اللّه تعالی وُکلّ ملائکه بالدّعاء للصائمین، و قال: أخبرنی جبرئیل عن ربّه تعالی ذکره أنّه قال: ما أمرت ملائکتی بالدّعاء لأحد من خلقی إلّا استجبت لهم فیه‏.

پیامبر(ص) فرمودند: خداوند تعالی فرشتگانی را برای دعاء برای روزه داران موکّل کرده است. و فرمود: جبرئیل از پروردگارش به من خبر داد که او فرمود: من فرشتگانم را به دعا بر احدی از خلقم امر نکردم، مگر اینکه دعای فرشتگان در حق او را استجابت کردم.)

قال أبو جعفر علیه السّلام: بنی الإسلام علی خمسه أشیاء علی الصلاه و الزکاه و الحجّ‏ و الصوم و الولایه.

امام باقر فرمودند: اسلام بر پنج شیء بناء شده است: بر نماز و زکات و حج و روزه و ولایت.

قال الصادق علیه السّلام فی قوله تعالی: «اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاهِ» قال: «یعنی بالصبر الصوم».

امام صادق درباره آیه : (استعینوا بالصبر و الصلاه) فرمود: (صبر در آیه) یعنی صبر روزه گرفتن)

قال الصادق علیه السّلام: «إذا نزلت بالرّجل النازله أو الشدّه فلیصم، فإنّ اللّه تعالی یقول: «وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاهِ».

امام صادق (ع) فرمودند: زمانی که برای شخصی حادثه یا امر شدیدی نازل شد، پس باید روزه بگیرد، زیرا خداوند تعالی فرموده است: (استعینوا بالصبر و الصلاه = به وسیله صبر (روزه) و نماز کمک بجوئید.)

قال الصادق  علیه السّلام: من صام للَّه عز و جلّ یوما فی شدّه الحرّ فأصابه ظمأ وکلّ اللّه به ألف ملک یمسحون وجهه و یبشّرونه حتّی إذا أفطر، قال اللّه تعالی: «ما أطیب ریحک و روحک‏ یا ملائکتی اشهدوا أنّی قد غفرت له‏.

(امام صادق فرمودند: هر کس برای خداوند، روزی در شدت گرما روزه بگیرد و تشنگی برایش عارض شود، خداوند هزار ملک را موکّل می کند که صورتش را مسح می کنند و به او بشارت می دهند تا زمانی که افطار کند، خداوند تعالی فرمود: چه نیکو است بو و جان تو، ای فرشتگان من، شهادت دهید که قطعا من او را بخشیدم.)

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید