پژوهش های او درباره خلیج فارس بیشترین دلیل شهرت اوست. در رابطه با او نقل شده است که تمام سواحل خلیج فارس و دریای عمان را برای کار تحقیقاتی‌اش پیاده طی کرده و از دوران جوانی شروع به نقشه‌برداری تمام این سواحل کرده‌است.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر: احمد اقتداری معروف به «پدر مطالعات خلیج فارس» پس از عمری تلاش علمی برای پژوهش و کار تحقیقاتی در سن 94 سالگی درگذشت.

به گزارش سلام نو، احمد اقتداری آموزگار، وکیل دادگستری، نویسنده، مورخ و جغرافی‌دان ایرانی است که در سال 1304 در گراش در جنوب استان فارس به دنیا آمد. پژوهش های او درباره خلیج فارس بیشترین دلیل شهرت اوست. در رابطه با او نقل شده است که تمام سواحل خلیج فارس و دریای عمان را برای کار تحقیقاتی‌اش پیاده طی کرده و از دوران جوانی شروع به نقشه‌برداری تمام این سواحل کرده‌است.

احمد اقتداری دوره‌ی ابتدایی و دبیرستان خود را در شهر لار و دانشسرای مقدماتی شیراز گذراند. بعد از پایان دوره‌  سربازی در سال ۱۳۲۷ به‌مدت دو سال تحصیلی ریاست فرهنگ لارستان و بنادر خلیج‌فارس را به عهده داشت. پس از آن در کنار تحصیل در دانشکده حقوق دانشگاه تهران، به تدریس در دبیرستان‌های تهران مشغول شد. او در سال 1328 وارد دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی تهران شد و در سال ۱۳۳۴ موفق به اخذ اجازه وکالت پایه یکم دادگستری شد تا علاوه بر ۳۰ سال معلمی، چهل سال هم در شغل وکالت دادگستری خدمت کند. اقتداری پس از اینکه در سال ۱۳۴۸ از وزارت فرهنگ بازنشسته شد از سال ۱۳۴۹ به مدت هفت سال تا سال ۱۳۵۶ در دانشکده‌ حقوق و علوم سیاسی به تدریس پرداخت.

خلیج فارس از دیرباز تا کنون، صید مروارید در خلیج فارس، تاریخ مسقط و عمان و بحرین و روابط آن با ایران، سرگذشت کشتیرانی، ایران آثار باستانی سواحل و جزایر خلیج فارس و دریای عمان، لارستان کهن و فرهنگ لارستانی، تاریخ مسقط و عمان، بحرین و قطر و روابط آنها با ایران و ... از جمله آثار این پژوهشگر برجسته است. ترجمه آثار تحقیقی نویسندگان و پژوهشگران غیرایرانی تا چاپ قصه‌های مثنوی، منطق‌الطیر و هزار و یک شب و همچنین تحقیقات علمی در زمینه لهجه‌شناسی، زبان و فرهنگ مناطق مختلف کشور نیز اقتداری را برای دانشگاهیان و نخبگان نام آشناتر کرده است.

او به خاطر پژوهش‌ها و مطالعاتش در حوزه‌ی شناخت ایران و بازنمایی این اقلیم در آثار خود، از سوی دانشگاه تهران، مدرک دکتری افتخاری دریافت کرده است. همچنین مستند «به ایران، جاودانی‌ام» در خصوص بررسی تاریخی جغرافیایی سواحل جنوبی ایران ساخته شده است که در آن به تلاش های اقتداری در راستای پژوهش در این راستا پرداخته شده است.

احمد اقتداری در هفته اول فروردین دچار شکستگی لگن شد. او پس  از جراحی دچار مشکل شد و مدتی در در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بود که در این مدت سطح هوشیاری‌اش خیلی پایین آمده بود. قرار است مطابق با وصیت اقتداری پیکر او در گراش -شهری که در آن زاده شده است - به خاک سپرده شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید