مسعود آب پرور، کارگردان سینما در باره  تفاوت نسخه اصلی فیلم با نسخه اکران شده معتقد است که اگر واقعا ماجرا به همین شکل باشد رسم بدی است چرا که در جشنواره هم شنیدیم که نسخه مجوزگرفته فیلم متری شش و نیم با آنچه در سینماها پخش شد متفاوت بود.

سلام نو – سرویس فرهنگ و هنر: فیلم پرحاشیه رحمان 1400 از همان ابتدا که در فهرست فیلم های سینما در ایام نوروز قرار گرفت با حاشیه هایی همراه بود. در روزهای اخیر اکران توقف این فیلم به بهانه آنچه ابتذال موجود در این فیلم ذکر شده بود، سر و صدای زیادی به پا کرد.

به گزارش سلام نو، فارغ از محتوای فیلم که مورد اعتراض جدی شمار زیادی از منتقدان است توقیف آن پس از مدتی اکران جنجال زیادی آفرید. منوچهر هادی، کارگردان فیلم رحمان 1400 در اظهارات تندی گفته است: وقتی مجوز اکران فیلم در استان قم لغو شد سازمان سینمایی هیچ واکنشی نشان نداد، حوزه هنری با سلیقه خودش فیلم را با ۱۵مورد ممیزی جدید تعدیل و اکران کرد بازهم واکنشی نداشت، حالا هم گویا گروهی به آنها دستور داده که اکران فیلم را متوقف کنند و این غائله به راه افتاده است.

در اطلاعیه سازمان سینمایی در رابطه با این فیلم آمده است: تخلف فیلم «رحمان ۱۴۰۰» مبنی بر عدم حذف کامل برخی از صحنه‌های اعلامی از سوی شورای پروانه نمایش در برخی از سینما‌ها محرز شد و با عنایت به مفاد ماده ۱۸ آیین نامه نظارت بر نمایش فیلم از ادامه اکران این فیلم جلوگیری به عمل آمد.

ادعا این است که نسخه ای که در سال سینما پخش شده با نسخه ای که در سینما اکران شده متفاوت بوده است. با این حال منوچهر هادی روایت دیگری ارائه می کند و می گوید: اصلا موضوعی به نام عدم‌اعمال اصلاحیه وجود ندارد. مدیران سازمان سینمایی گفتند یک پلان از فیلم را تعدیل کنیم و نه حذف و ما هم‌چنین کردیم اما حالا بعد از یک‌ماه معلوم شده اندازه تعدیل ما دلخواه اندازه تعدیل مدنظر نبوده است!

هادی همچنین خاطرنشان کرده است: پس از یک‌ ماه یادشان آمده که در ۳ ثانیه فیلم، یکتا ناصر در کنار سعید آقاخانی که ایستاده است شانه‌اش را تکان می‌دهد، اینها خنده دار نیست؟ اگر مشکل فیلم حل نشود من آن پلان را در اینستاگرام منتشر می‌کنم. مثلا اشاره به یک سرطان مردانه چه نکته بدی دارد که باید به آن گیر بدهند؟

مسعود آب پرور، کارگردان سینما در باره  تفاوت نسخه اصلی فیلم با نسخه اکران شده معتقد است که اگر واقعا ماجرا به همین شکل باشد رسم بدی است چرا که در جشنواره هم شنیدیم که نسخه مجوزگرفته فیلم متری شش و نیم با آنچه در سینماها پخش شد متفاوت بود.

آب پرور در گفت‌وگو با سلام نو گفت: به عنوان یک سینماگر پایین کشیدن فیلمی که توسط بازوی اجرایی دولت مجوز گرفته را تقبیح می کنم. من اطلاعاتم در رابطه با این فیلم کافی نیست و نمی توانم داوری کنم ولی شاید دلیل این همه غفلت تعطیلات نوروز باشد.

او با تایید این مسئله که دستور کار و قانون مشخصی برای ممیزی در سینما وجود ندارد و ممیزی ها سلیقه ای اعمال می شود، اظهار کرد: در تمام دستگاه های نظارتی ما اعم از شوراهای نظارتی چه در سینما و چه در تلویزیون همه چیز را گردن مسائل امنیتی می اندازند. ممکن است امروز شما با توجه به شرایط بتوانی مجوز بگیرید ولی ممکن است شش ماه بعد همان اثر امکان مجوز گرفتن داده نشود. طبیعتا این بلاتکلیفی آزاردهنده است و به شدت جلوی خلاقیت ها را می گیرد. همچنین این امر می تواند زمینه سواستفاده خیلی ها را به وجود آورد. متاسفانه شفافیتی در رابطه با نحوه مجوزگرفتن و دستور ممیزی ها وجود ندارد و با توجه به شرایط حال حاضر تا مدتها همین منوال ادامه خواهد داشت. بهانه هم مسائل روز جامعه، منطقه و مسائل بین المللی خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید