۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 12968943

انگلیس اعلام کرد:  سازمان ملل"اقدام قدرتمندتر" درباره یمن درنظر بگیرد.

به گزارش سلام نو،  مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل به یمن به شورای امنیت گفت، دو طرف جزئیات برنامه‌ای عملیاتی برای گام نخست در راستای خروج نیروها از بندر و شهر الحدیده را پذیرفته‌اند. این در حالی است که طرح توافق اولیه دو ماه پیش از سوی این نهاد جهانی مطرح شد.

گریفیث به شورای امنیت گفت: زمانی که این جابجایی نیروها صورت گیرد، این نخستین خروج داوطلبانه نیروها در این درگیری طولانی مدت خواهد بود. مسلماً این روند بیش از آنچه انتظار داشته‌ایم طول کشیده است اما اینکه به هر حال این اتفاق رخ خواهد داد، بسیار خوشحال‌کننده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حوثی‌های یمن و دولت تحت حمایت عربستان نخست در ماه دسامبر توافق کردند که نیروهای خود را تا هفتم ژانویه طبق آتش‌بسی با هدف جلوگیری از حمله به این بندر و هموار کردن راه برای برگزاری مذاکرات پایان این جنگ چهار ساله، از الحدیده خارج کنند.

با اینکه این آتش‌بس به طور گسترده در الحدیده اجرا شده اما درگیری‌ها در دیگر بخش‌های یمن ادامه دارند و در هفته‌های اخیر شدت گرفته‌اند.

سفیر انگلیس در سازمان ملل اظهار کرد، کاستی‌های توافقی که در سوئد به دست آمد، "بسیار نگران‌کننده" هستند.

کارن پیرس، سفیر انگلیس در سازمان ملل گفت: وضعیت وخیم‌تر از آن است که اجازه دهیم این توافق شکست بخورد و به نظر ما، شورای امنیت باید برای اقدامی قدرتمندتر آماده باشد تا در صورت عدم دستیابی به پیشرفتی تا نشست بعدی این شورا در خصوص یمن، به آن رجوع کند.

گریفیث بدون ارائه اطلاعاتی درباره زمان خروج نخستین گروه از نیروها از الحدیده اظهار کرد، مذاکرات درباره مرحله دوم که استقرار مجدد و وضعیت نیروهای امنیتی محلی است، ادامه خواهند یافت.

جاناتان کوهن، سفیر موقت آمریکا در سازمان ملل نیز هشدار داد، واشنگتن "نظارت دقیقی" بر اجرای مرحله اول این توافق داد.

کوهن در جلسه شورای امنیت گفت: دولت یمن تعهد خود را به روند تحت سرپرستی سازمان ملل نشان داده است. زمان آن رسیده که حوثی‌ها نیز به جامعه بین‌الملل نشان دهند که آنان هم در این باره جدی هستند./ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید