ما در طول این سفر امدادی به چند منطقه متفاوت رفتیم. داخل خود اهواز منطقه کوت عبدالله تا یک متر زیر آب است و ماشین نمی‌تواند تردد کند و برخی ساکنین هم در خانه‌های خود گیر افتاده‌اند. فاصله چنین منطقه‌ای از مرکز شهر یک کیلومتر بیشتر نیست و بحران این قدر به قلب اهواز نزدیک است.

سلام نو – سرویس اجتماعی: از همان روزهای نخست که سیل در مازندران و گلستان جاری شد تا همین حالا که سیل به خراسان و خوزستان و اهواز رسیده مسئله چگونگی کمک به سیل زده‌ها و وضعیت آنان به طور ویژه‌ای مطرح بوده است. هلال احمر با تاکیدهای چندباره از مردم خواست خودسرانه به مناطق سیل زده نروند و کمک‌های خود را به جای چهره‌های مشهور به این سازمان بدهند.

این مسئله از یک سو باعث شد تا کمک‌های مردم سازمان یافتگی بیشتری داشته باشند و از سوی دیگر به باور برخی باعث کاهش میزان کمک‌ها شد چون مردم چهره‌‎های مشهور و خیریه‌های مستقل را به جمعیت هلال احمر ترجیح می‌دهند.

مرکز ملی افکارسنجی جهاددانشگاهی، ایسپا، در ۱۹و۲۰ فروردین نظرسنجی‌ای درباره کمک به سیل‌زدگان انجام داد، نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد ۴۲.۶ درصد مردم ایران در چندروز گذشته به سیل‌زدگان کمک کرده اند و ۵۷.۴ درصد در این زمینه کمکی نکرده‌اند.

در این میان از بین کسانی که تاکنون به سیل زدگان کمک نکرده اند ۵۸.۶ درصد نامناسب بودن وضعیت مالی خود را دلیل عدم کمک به سیل زدگان ذکر کرده اند.  ۱۷.۴ درصد نیز گفته اند در روزهای آینده کمک خواهند کرد و ۱۸.۹ درصد نیز اعلام کرده اند مطمئن نیستند کمک ها به مردم سیل زده برسد. ۵.۱ درصد نیز به سایر موارد اشاره کرده اند.

روایت شاهد عینی از سیل:

حضور بدون هماهنگی در مناطق سیل زده ممکن نیست / حضور موکب‌ها باعث کاهش هزینه‌ها شده

اما آیا می‌شود هم‌چنان شخصاً برای کمک به سیل زدگان اقدام کرد؟ وضعیت مناطق سیل زده چگونه است؟ برای پاسخ به این سوالات با علیرضا طهماسبی که اخیراً برای رساندن بخشی از کمک‌های مردم به خوزستان، اهواز و بوستان رفته بود هم‌راه شدیم تا تصویر روشن‌تری از مناطق سیل زده در اختیار ما بگذارد.

طهماسبی که به عنوان مدیر مجتمع تجاری بازار بزرگ رضا و به نمایندگی از کسبه این بازار به مناطق سیل زده جنوب کشور رفته بود تا کمک‌های کسبه این بازار را به سیل‌زدگان برساند در گفت‌وگو با سلام نو با تاکید بر این‌که امکان کمک‌رسانی مستقل و بدون هماهنگی به مناطق سیل زده وجود ندارد، گفت:

" باید بدانید رساندن کمک به بسیاری از بخش‌ها بدون امکانات لازم کاملاً غیرممکن بود و علاوه بر امکاناتی چون ماشین شاسی بلند یا قایق نیاز به هماهنگی‌های لازم با بخشداری و فرمانداری هم بود."

او درباره دلایل و اهداف سفر به مناطق سیل زده گفت:

"هدف ما در این سفر استان خوزستان و روستاهای اطراف بوستان بود و برای بهبود کار با موکب‌های اهواز هماهنگ شدیم. این موکب‌ها همان موکب‌های اربعین بودند و ما با موکب بیت العباس که از ورامین بود در ارتباط بودیم و آنجا حاضر شدیم. حضور موکب‌ها تا حدود زیادی باعث کاهش هزینه به خصوص در بخش غذا شده است و باعث شده که با هزینه سفارش یک غذا بتوان حداقل چهار غذا تهیه کرد."

او با تاکید بر اینکه باید با شناخت از منطقه و ساکنین اقدام به فرستادن کمک‌های غیر نقدی کرد گفت:

" ما از طرف پاساژ رضا به آن‌جا رفتیم و بنا به تجربه‌های قبلی که در زلزله داشتیم سعی کردیم بر مواد غذایی و بهداشتی تمرکز کنیم. ما سعی کردیم با توجه به نیاز منطقه چند دسته پکیج متفاوت برای آقایان و خانم‌ها تهیه کنیم و برای مناطق مختلف ببریم و تناسب اقلام هر بسته را رعایت کنیم، چون در بسیاری از موارد دیده شد  مثلاً شیر خشک برای بچه سه ماهه داده می‌شود و پوشک بچه یک ساله که خب به این شکل حداقل یکی از دو مورد برای خانواده هدف مناسب نبود. ما تلاش کردیم چنین نسبت‌هایی را در بسته‌های اهدایی خود رعایت کنیم."

طهماسبی در ادامه شرایط مناطق سیل زده را ناخوشایند توصیف کرد و گفت:

"ما در طول این سفر امدادی به چند منطقه متفاوت رفتیم. داخل خود اهواز منطقه کوت عبدالله تا یک متر زیر آب است و ماشین نمی‌تواند تردد کند و برخی ساکنین هم در خانه‌های خود گیر افتاده‌اند. فاصله چنین منطقه‌ای از مرکز شهر یک کیلومتر بیشتر نیست و بحران این قدر به قلب اهواز نزدیک است. دژی در آن منطقه است که تا این لحظه جلوی آب را گرفته و متاسفانه گروهی شبانه در پی تخریب آن است که این خود مایه تعجب است و ما نمی‌دانیم که تخریب کنندگان از نیروهای جدایی‌طلب هستند یا مسئله دیگری بود. از اهواز هم که خارج شدیم به سمت سوسنگرد و بوستان و روستاهای اطرافش رفتیم. فاصله بین اهواز و سوسنگر جاهایی هست که آب هم‌چنان یک متر بالاست و پل ارتباطی اهواز و سوسنگرد مسدود است و جاماندگان چیزی برای خوردن ندارد."

مدیر مجتمع تجاری بازار بزرگ رضا در انتها در پاسخ به این که در این نوبت از سفر خود چه میزان و چه بسته‌هایی با خود به این منطقه بردند گفت:

" من به نمایندگی از جمعی از کسبه بازار بزرگ رضا و بازار بزرگ تهران به این مناطق رفتم و با بیست میلیون تومانی که جمع کردیم سعی کردیم با برقراری تناسبی بین شیر خشک، پوشک و بقیه موارد، برای زنان، مردان و کودکان بسته‌های مناسب را تهیه و ارسال کنیم."

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید