مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه با اشاره به رویکردهای راست‌گرایانه افراطی که نسبت به ورود این نیروی عراقی در کشور دیده می‌شود هشدار می‌دهد که باید ناسیونالیسم را به تعالی رساند وگرنه خطر ظهور راست افراطی وجود دارد.

سلام نو – سرویس سیاسی: روز گذشته خبری پخش شد که واکنش‌های گسترده، متفاوت و گاه متناقضی را در پی داشت. سازمان حشد الشعبی عراق اعلام کرد که واحد مهندسی و لجستیکی الحشد الشعبی برای انحراف مسیر سیل و حمایت از مناطق عراق در برابر سیل از جمله شهر العماره مرکز استان میسان، وارد ایران شده و این کار با هماهنگی بین تهران و بغداد صورت گرفته است.

پیش از این نیز ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق گفته بود که "۲۰۰ نفر از جوانان و روسای عشایر عراق» عازم ایران شدند." سفیر ایران تایید کرد که عراقی‌ها در قالب «موکب‌های مردمی و خودجوش» از شهرهایی مانند بصره به ایران اعزام شده و «در شهرهای لرستان و خوزستان جهت کمک به سیل‌زدگان مستقر شده‌اند».

خبر حضور نیروهای شبه نظامی عراق در خوزستان واکنش‌های متفاوتی را در پی داشت. برخی آن را نشان هم‌دلی هم‌سایه و تلاش این کشور برای جبران کمک‌های ایران در این سال‌ها دانستند و برخی هم از این شاکی بودند که چرا اجازه ورود نیروی نظامی کشوری که سابقه جنگ با ایران را دارد به کشور داده شده.

ماندن در ناسیونالیسم جریان راست افراطی را تقویت می‌کند

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه با اشاره به رویکردهای راست‌گرایانه افراطی که نسبت به ورود این نیروی عراقی در کشور دیده می‌شود به سلام نو گفت: "اساسا گرایش‌های راست افراطی در برابر نوعی عدم دقت در برخورد با نژادها و قومیت‌ها بر مبنای اصالت بخشیدن به جایگاه نژادی و قومی در جای خود شکل می‌گیرد. به بیان دیگر ناسیونالیسم و ایجاد فضای مناسب برای ارج نهادن به نژاد و قوم به عنوان کف یا بنیاد شکل‌گیری اولیه شخصیت مطرح است، اما آن چه که در این مورد باید به آن توجه کرد این است که ماندن در این بنیان و عدم رشد و تعالی موجب تعصبات نامبارک و ویرانگری می‌شود که در تاریخ جهان بسیار ملاحظه شده، از سوی دیگر باید توجه کرد عدم احترام و نبود توجه به نژادها و قومیت‌ها در جای خود تجهیز کننده و شدت دهنده جریان راست افراطی بر مبنای نژاد و قومیت می‌شود و ما در این‌جا شاهد اصل سوم قانون نیوتن هستیم."

وی در ادامه بر همین مبنا توصیه کرد که این بستر و اتفاق به صورت یک فرصت مورد توجه قرار بگیرد و گفت:

"لذا باید بروز و ظهور این گرایش‌ها را از منظر منطق علمی و معرفت اخلاقی مورد توجه قرار داد و زمینه بروز و ظهور عملی آن را به صورتی که نه به یک تهدید بلکه به عنوان یک فرصت تلقی شود مورد توجه قرار داد."

آنان که حشد الشعبی را دعوت کردند باید پیامد آن را آینده‌نگری می‌کردند

این استاد دانشگاه در پاسخ به این که ورود نیروی مشخصی مثل حشد الشعبی را در این فضا چگونه ارزیابی می‌‎کند گفت: " درباره ورود حشد الشعبی باید توجه داشت این گروه به عنوان نیرویی که از سوی ایران حمایت شده و در عراق فعال بوده به دعوت برخی گروه‌های داخل ایران اکنون در خوزستان حضور دارند، اما کسانی که این حضور و ورود آن‌ها را شکل داده‌اند باید قبل از ورود این گروه پیامدهای آن را آینده نگری می‌کردند."

با به پرسش‌های ایجاد شده پاسخ داد

او با تاکید بر اینکه باید به این پرسش‌ها پاسخ داد افزود: "به هر ترتیب اکنون حضور یک نیروی خارجی در داخل خاک ایران و آن هم در جایی مثل خوزستان که جایگاه مهمی در جغرافیای ایران دارد و پرسش‌هایی ایجاد می‌کند که باید به آن پاسخ داده شود. در گذشته بسیاری از کشورهای جهان راه‌های مواصلاتی خود در مرزها در چهارچوب یک اصل اساسی امنیت ملی صعب العبور می‌کردند چون ممکن بود از همان راه‌ها هجمه‌ای را تجربه کنند، لذا از نگاه امنیتی و راستای این اصل اساسی باید به این مسئله توجه کرد."

مطهرنیا در انتها با اشاره به توانمندی‌های کشور تاکید کرد باید انتظارات مردم را پاسخ داد و افزود: "ایران این قدر نیروی مردمی و پیشرو دارد که می‌توان از آن بهره برد. همین ایران و ایرانیان بودند که حتی بعد از جنگ به عراقی‌ها کمک کند و قدرت خود را به نمایش بگذارد، حالا باید بپرسید چه پیش آمده که همین ایران نمی‌تواند قدرت خود را برای کمک به هم‌وطنان خوزستانی خود به نمایش بگذارد؟"

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید