یک نماینده مجلس با اشاره به وضعیت موجود در سیل اخیر تاکید کرد که باید مقصران شناسایی شوند و در این راستا از وزرا سوال خواهد شد.

به گزارش سلام نو، سیل اخیر در کشور، میزان خسارات وارده و چگونگی امدادرسانی به سیل زدگان در جلسه علنی امروز - یکشنبه - مجلس با حضور وزیران نیرو، جهاد کشاورزی ، راه و شهرسازی ، وزیر کشور ، رییس سازمان هواشناسی و رییس سازمان امداد و نجات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پس از سخنان وزیران و مسئولان ذیربط ، روسای کمیسیون ها و نمایندگان استان های سیل زده مشکلات موجود را در این مناطق تشریح کردند.

«نبی هزار جریبی» نماینده مردم گرگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: ما خواستار این هستیم که مقصران اصلی شناسایی و با آنها برخورد شود.

وی با انتقاد از لایروبی نشدن سد و رودخانه‌های استان گلستان، گفت‌: وقتی اعلام شد که سیل در حال‌ وقوع است، ستاد مدیریت بحران بسیار ضعیف عمل کرد، حتی گفتند سیل می‌آید و عبور می‌کند، اما شاهد این بودیم که آق قلا، گمیشان و مزارع کشاورزی زیر آب رفتند.

وی ادامه داد: کوتاهی و ضعف مدیریت در سیل اخیر مشهود بود، در این باره از تمام وزرا طرح سوال خواهم کرد.

وی افزود: خراب بودن دریچه سدها ناشی از ضعف مدیریت است، در مورد جاده های بین شهری هم این سوال وجود دارد که چرا گذرگاه آب تعبیه نشده است؟ در مورد راه‌آهن اینچه برون هم شاهد بودید که چه اتفاقی رخ داد. ما دستور گرفتیم که راه‌آهن تخریب شود و نهایتا سپاه، راه‌آهن را منفجر کرد و ما توانستیم 90 درصد از شهر را نجات دهیم.

هزار جریبی ادامه داد: وجود درخت‌های گز در کانال‌ها نشان دهنده این است که کانال ها 15 سال است لایروبی نشده است، متاسفانه مافیای آب در کشور ایجاد شده است و پرورش ماهی باعث شده است که خیلی از سدها آب را رها کنند.

وی تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که امسال در استان گلستان استفاده از آب سد برای کشاورزی رایگان شود، پرورش ماهی در سدها همیشه ممنوع شود و با توجه به نابود شدن کشت پاییزه اجازه کشت برنج به مردم داده شود.

نماینده گرگان در مجلس گفت: ما در استان گلستان مدیریت بحران ندیده‌ایم،‌ بلکه شرایط نشان داد که مدیران ما بحران ساز هستند.

** تعدد مراکز تصمیم‌گیری در کشور است که منجر به فرسایش سرمایه‌های اجتماعی می‌شود

همایون یوسفی نماینده مردم اهواز نیز در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مورد سیلاب های اخیر گفت: تغییر اقلیم مهمترین موضوع کشور است، ایران آینده مرطوب‌تری نخواهد داشت و حداقل تا سال 2050 با پدیده خشکسالی مواجه هستیم.

وی افزود: گفتمان آب سازه‌ای و مهندسی است اما به نظر مشکلات آب، خشکسالی و سیلاب را حل نمی‌کند، متأسفانه سیاسیون بر موضوع آب سوار شده‌اند و عدم اشراف علمی و ساده سازی مسائل موضوع آب مورد غفلت واقع شده است.

وی ادامه داد: عامل سیل، بارش است اما عامل تخریب، مدیریت‌های قبل و زمان حال است، سیلاب اخیر نباید سبب شود تا موضوعات مهمی همچون انتقال آب تحت تأثیر قرار گیرد زیرا استان‌های درگیر سیلاب ممکن است سال بعد درگیر خشکسالی باشند.

یوسفی با بیان این که ذخیره‌سازی نکردن آب در برخی سدها باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: در حادثه اخیر سفرهای متوالی مسئولان به مناطق سیل زده نشان از تعدد مراکز تصمیم‌گیری و عدم رفاقت بین نهادی است که باعث شده تصمیمات بر اساس رقابت سیاسی اتخاذ شود.

یوسفی افزود: مشکلات مدیریتی حاصل کمبود امکانات نیست بلکه به دلیل تعدد مراکز تصمیم‌گیری در کشور است که منجر به فرسایش سرمایه‌های اجتماعی می‌شود به ویژه در استان‌هایی مانند خوزستان این موضوع نمود بیشتر و آثار شدیدتری دارد.

وی ادامه داد: لایروبی رود کارون طبق برنامه توسعه ششم مورد توجه قرار گرفته اما فاضلاب خوزستان به دلیل سوء مدیریت‌ها به ویژه در اهواز مشکلاتی را ایجاد کرده است.

یوسفی تصریح کرد: در نهایت مشکلات اردوگاه اسکان اضطراری، تأمین ماشین‌آلات مورد نیاز،جبران خسارات، معافیت مالیاتی برای فعالین اقتصادی، اصلاح فاضلاب اهواز و تکمیل لایروبی کارون باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

**نماینده گناباد: سیل300 میلیارد تومانی به شهرهای خراسان رضوی خسارت وارد کرده است

حمید بنایی نماینده مردم گناباد در مجلس با توجه به سیل اخیر در کشور، گفت: کمیسیون عمران مجلس در روزهای اخیر از مناطق سیل زده بازدیدی داشت که با این که همه اعم از سپاه، ارتش، نیروهای مردمی و دولتی، بنیاد مسکن و هلال احمر پای کار بودند ولی با این وجود بی مدیریتی و ولنگاری در حوزه مدیریت محرز بود.

وی اظهار امیدواری کرد که با درایت وزیر کشور، یکصدا و یکپارچه مشکلات مردم احصاء و رفع شود.

وی افزود: از سال 89 مسئولان هواشناسی نسبت به نداشتن رادارهای هواشناسی اعلام وضعیت کرده بودند که اکنون در کشور 9 مورد وجود دارد در صورتی که نیاز ما به 24 عدد است، چرا در طول این سال ها نیاز سازمان هواشناسی تامین نشده و چرا رئیس این سازمان برای ارائه گزارش و طرح درخواست خود به کمیسیون های تخصصی مجلس نیامده است.

وی بیان کرد: لازم است سازمان هواشناسی و برنامه و بودجه نسبت به حضور نیروهای متخصص و کافی، داشتن رایانه خاص تحلیل گر و نیز فقدان ارتباط بین المللی و منطقه ای در امور هواشناسی جدیت لازم را داشته باشند.

بنایی گفت: در حوزه نظارت و علم مهندسی و زیرساخت ها کم گذاشته ایم، از سال 74- 75 در کشور خشکسالی وجود دارد؛ چرا توجه نشده که چه کسی این مجوزها را داده است.

وی با اشاره به کمبود اعتبارات در وزارت نیرو، افزود: چرا لایروبی ها کم شده و چرا تخلیه رسوبات رودخانه ها و بندهای خاکی متوقف شده بود.

بنایی : تخریب بی رویه منابع طبیعی تشدیدکننده بروز سیل است، 28 استان، 269 شهر و 5 هزار و 148 روستا در جریان سیل اخیر دچار آسیب جدی شده که برآورد خسارت آن 50 هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: خسارت وارده به شهرهای این استان در جریان سیل اخیر بالغ بر 300 میلیارد تومان است، ما خواهان عملیاتی شدن قول ها و وعده های مسئولان به مردم و رفع نگرانی آن ها شد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید