میثم رادپور در گفت و گو با سلام نو اظهار کرد: شاید به جز دلار ارزهای دیگر مثل یوان یا حتی کشورهای دیگری که اقتصادشان در حال بزرگ شدن است حجمی از مبادلات بین المللی را به خود اختصاص دهد.

سلام نو – سرویس اقتصادی: اینکه آینده دلار به کجا خواهد رسید و در این بین ارزهای دیجیتال یا آنچه از آن به عنوان پول خصوصی یاد می شود چه نقشی در مبادلات تجاری جهان خواهد داشت، سوالی است که محل بحث بسیاری از کارشناسان اقتصادی است.

میثم رادپور، کارشناس اقتصادی در رابطه با صعود دلار و مطرح شدن آن به عنوان رایج ترین ارز جهان به سلام نو گفت: در چند دهه اخیر اگر با نگاهی گذرا به حاکمیت دلار نگاه کنیم، می بینیم استیلای دلار پس از جنگ جهانی دوم و مطرح شدن نظام پایه دلار در کنفرانس برتون وودز نسبت به گذشته بیشتر شد. در واقع ایالات متحده بعد از این کنفرانس در سال 1944 تعهد داد که ارزش پولی خود را نسبت به طلا حفظ کند. آن کنفرانس نقطه عطفی بود که پس از آن استیلای دلار آغاز شد. هرچند بعد از چند دهه آمریکا نتوانست تعهد را حفظ کند و در دهه 70 میلادی آن را زیر پا گذاشت.

او با بیان اینکه دلار در این چند دهه حاکمیت خودش را در مبادلات جهانی حفظ کرده است و همچنان بیشترین مبادلات جهانی با دلار صورت می گیرد، یادآور شد: در حال حاضر موازنه های قدرت تغییر کرده است. ما هم اکنون شاهد هستیم قدرت های جدید ظهور کرده اند. قدرت هایی که اندازه اقتصادشان تنه به ایالات متحده آمریکا می زند. چین  یکی از مهم ترین کشورها در این زمینه است. در آینده هند و شاید برزیل و ... از جمله این کشورها خواهند بود.

رادپور ادامه داد: طبیعی است با گذر زمان اقتصادهایی که بزرگ می شوند و اندازه اقتصادشان کسر قابل توجهی از ایالات متحده می شود پولشان نیز رایج تر می شود. برای اینکه دلار در نظام پولی دنیا کمرنگ شود نیاز است یک سری کشورها نظام اقتصادیشان طوری تقویت شود که پولشان خود به خود بخشی از معادلات جهانی را به خود اختصاص دهد تا به این صورت پول بقیه کشورها مقبولیت بیشتری در برابر دلار پیدا کند.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: شاید بشود به جمع بندی رسید که دلار نسبت به گذشته استیلای خودش را در نظام پولی بین المللی از دست خواهد داد. شاید ارزهای دیگر مثل یوان یا حتی کشورهای دیگری که اقتصادشان در حال بزرگ شدن است حجمی از مبادلات بین المللی را به خود اختصاص دهد.

او با اشاره به تغییرات اقتصادی دنیا بیان کرد: اقتصادهای دنیا در حال بزرگ شدن هستند و این امر خواسته با ناخواسته بر روند وابستگی کشورها بر دلار تاثیر می گذارد. در حال حاضر اقتصاد چین به آمریکا نزدیک شده ولی حجم مبادلات یوان در نظام پولی بین المللی نسبتی با حجم مبادلات دلار ندارد. انتظار اینکه این نسبت ها در آینده ای نه چندان دور تعدیل شود اصلا چیز عجیبی نیست. خصوصا که چین نشان داده یوان ارز باثباتی است و در این مدت نه تنها تضعیف نشده بلکه تقویت هم شده است.

رادپور با اشاره به تاثیر بیت کوین در آینده دلار گفت: در رابطه با ارز دیجیتال باید تاکید کرد فناوری بلاکچین بسیار مهم است. از زمانی که این ارز متولد شده تاکنون تعداد ارزها بسیار نوسانی بوده است. دلیل این امر شاید این باشد که از این ارزها به عنوان وسیله سرمایه گذاری استفاده شده است . با این حال ممکن است در آینده به سطحی از ثبات برسند که به عنوان ابزار پرداخت بتوان از آن استفاده کرد.

او همچنین با برشمردن تاثیر پول خصوصی در آینده خاطرنشان کرد: من معتقدم بلاک چین می تواند بخشی از نظام پولی را در آینده تامین کند اما اینکه لزوما بتواند جایگاه جدی در دنیا داشته باشد قابل بحث است. یک دلیلش این است که چاپ این ارز با هزینه مواجه است. شاید در آیننده یک سری دیگر از پول ها در نظام پولی بین المللی یا حتی نظام های محلی رایج به وجود بیایند.  این پول را می توان پول خصوصی نامید . برای مثال ممکن است پولی تشکیل شود که سهام شرکت ها را شامل شود. در این شرایط وقتی شرکت افزایش سرمایه دهد انگار دارد پول چاپ می کند منتها فرقش این است  که این پول ارزش ذاتی دارد. وقتی  شرکت افزایش سرمایه دهد و اگر این افزایش همراه با رشد شرکت باشد ارزش آن پول هم بیشتر می شود. پولی که هزینه چاپ آن بسیار پایین و نزدیک به صفر است. از این بابت می گویم که پول های جدیدی از جمله پول خصوصی می تواند در آینده نقش جدی در نظام بین المللی ایجاد کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید