۲۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲
کد خبر: 12696258

اگرچه وزیر اقتصاد ترکیه معتقد است دوران سخت جانی اقتصاد ترکیه در سال جاری به پایان خواهد رسید با این حال از نرخ بیکاری گرفته تا بالا رفتن هزینه واردات و مناسب نبودن دیگر شاخص های اقتصادی ترکیه این نکته را می رساند که مردم ترکیه خیلی هم نباید به صحبت های وزیر اقتصاد ترکیه دل ببندند.

سلام نو - سرویس اقتصادی: ترکیه کشوری است که در دو دهه اخیر به لحاظ اقتصادی با رشد چشمگیری رو به رو بوده که عمده این رشد هم به واسطه توسعه گردشگری در این کشور بوده است. با این حال آمارها حکایت از آن دارد که ترکیه در سال 2019 با چالش های زیادی در زمینه اقتصادی رو به رو خواهد بود.

به گزارش سلام نو، در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۸ رشد اقصادی ترکیه دو و چهار دهم درصد در مقایسه با سه ماهه قبل از آن کاهش داشته است. همان طور که انتظار می رفت جنگ اقتصادی میان ایالات متحده آمریکا و ترکیه، سقوط لیر به عنوان ارزش پول ملی ترکیه را به همراه داشت.

در حال حاضر و در شرایطی که اردوغان در انتخابات شهرداری ها نتوانست به پیروزی مورد انتظارش برسد و به اعتقاد بسیاری شکست خورد، به نظر می رسد که رکود اقتصادی دامن این کشور را گرفته است. سال گذشته قیمت لیر با کاهش سی درصدی ارزش در برابر دلار سال خوبی برای اردوغان نبود. همچنین کاهش رشد اقتصادی به میزان ۲.۶ درصد در سال ۲۰۱۸ پائین‌ترین میزان کاهش از سال ۲۰۰۹ تا کنون بوده است و این عدد تفاوت محسوسی با رشد اقتصادی ۷.۴ درصدی سال ۲۰۱۷ دارد.

اگرچه وزیر اقتصاد ترکیه معتقد است دوران سخت جانی اقتصاد ترکیه در سال جاری به پایان خواهد رسید با این حال از نرخ بیکاری گرفته تا بالا رفتن هزینه واردات و مناسب نبودن دیگر شاخص های اقتصادی ترکیه این نکته را می رساند که مردم ترکیه خیلی هم نباید به صحبت های وزیر اقتصاد ترکیه دل ببندند.

به گفته کارشناسان ترکیه ای احتمال دارد به دلیل عملکرد بد اقتصادی تولید ناخالص سال جاری ترکیه ۲.۵ درصد کاهش پیدا کند. به طور مشخص  در نظرسنجی رویترز ۴۳ کارشناس اقتصادی پیش‌بینی کردند رشد اقتصادی ترکیه در سال جاری به منفی ۰.۳ درصد برسد که فاصله بسیار زیادی از رشد ۲.۳ درصد پیش‌بینی شده توسط دولت این کشور دارد.

نقش تحولات سیاسی در اقتصاد ترکیه

معمر کومارچوغلو، کارشناس موسسه "استانبول اینوستمنت" ابراز امیدواری کرده است تا در نیمه دوم سال میلادی، اقتصاد کشور ترکیه به ریل صعودی خود بازگردد. هرچند او متذکر شده این بازیابی شکننده است و به شدت به تحولات سیاسی و ژئوپلتیکی ربط دارد.

تحولات سیاسی در چند سال اخیر به خصوص پس از کودتا در ترکیه نقش زیادی بر اوضاع اقتصادی ترکیه داشته است. چندی پیش دونالد ترامپ در انتقاد تند و تیزی تهدید کرد اگر بعد از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، ترکیه به نیروهای کرد حمله کند، آمریکا اقتصاد ترکیه را ویران خواهد کرد. البته کالین، سخنگوی اردوغان هم به این تهدید واکنش نشان داد و اظهار کرد: اشتباه مرگباری است که کردهای سوریه را با پ‌ ک‌ ک یکی بدانیم که در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا است و دهه‌ها است در خاک ترکیه شورش می‌کند.

جان بولتون که به عنوان یکی از تندروهای کابینه ترامپ معروف است، چندی پیش اظهار کرده بود: آمریکا در صورتی نیروهایش را از سوریه خارج می‌کند که ترکیه موافقت کند از متحدان کرد آمریکا در شمال سوریه حفاظت کند و تضمین دهد که به نیروهای کرد یگان‌های مدافع خلق حمله نخواهد کرد. درخواستی که با امتناع و البته خشم اردوغان رو به رو شده بود.

در این شرایط بین المللی و در وضعیتی که ترکیه باید نگران مقابله با آمریکا باشد افزایش بدهی های شرکت های ترکیه از مهمترین نگرانی های اقتصادی در این کشور است. رویترز هم در گزارشی با اشاره  شکست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در انتخابات محلی در چند شهر این کشور نوشته است: در حال حاضر امید سرمایه گذاران را برای انجام اصلاحات سخت در ترکیه که معتقدند برای ثبات اقتصادی این کشور لازم است، کاهش داده است.

بسیاری از رسانه ها به ویژه رسانه های غربی در تحلیل هایی دوره پس از انتخابات در ترکیه را فرصتی مناسب برای اصلاحات اقتصادی در این کشور خوانده اند با این حال شمار زیادی از تحلیلگران درباره یک برنامه جامع برای اصلاحات به خصوص پس از انتخابات تردید دارند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید