مسئله جدی این‌جا است که اوج گرفتن ناامیدی می‌تواند با عدم تعلق فرد به جامعه هم‌راه شود و این عدم تعهد منجر به گسست‌های اخلاقی جدی‌ای شود که نتوان انتهای آن را پیش بینی کرد.<br/> <br/> 

سلام نو – سرویس اجتماعی: "صدا و سیما ناامیدی پمپماژ می‌کند"، "جامعه ناامید است"، "باید مردم را امیدوار کرد" و سخنان از این دست این روزها حسابی در محافل سیاسی و اجتماعی ایران مطرح است و همه دنبال این هستند که علل ناامیدی در جامعه را دریابند یا چگونگی بهبود وضعیت امید در جامعه را بازشناسند.

به گزارش سلام نو، اما آیا ناامیدی آن‌چنان که برخی می‌گویند بحرانی جدی است؟ در «آینده‌پژوهی ایران ۱۳۹۶» یکی از جدی‌ترین مسائل ناامیدی بود، به خصوص ناامیدی جوانان از آینده پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه یکی از مسائل مهم و مورد توجه بود.

مسئله جدی این‌جا است که اوج گرفتن ناامیدی می‌تواند با عدم تعلق فرد به جامعه هم‌راه شود و این عدم تعهد منجر به گسست‌های اخلاقی جدی‌ای شود که نتوان انتهای آن را پیش بینی کرد.

باید نسبت به کاهش امید در جامعه حساس بود

دکتر مجید ابهری، آسیب شناس درباره نقش امید در جامعه به سلام نو گفت: امید به عنوان یکی از اصلی‌ترین فرآیندهای رفتاری و روانی لازم برای زندگی روزمره و رشد اجتماعی است که با توجه به مسائل و اتفاقات محیطی نظیر سیل و زلزله و اتفاقات داخلی و بین المللی از یک سو و پایین بودن سطح نشاط اجتماعی و تزریق روحیه ناامیدی از سوی برخی رسانه‌ها و نهادها به جامعه از سوی دیگر؛ مردم در حال حاضر در حال از دست دادن و کاهش امید در جامعه هستند.

وی در ادامه با اشاره به حساسیت مردم نسبت به این مسئله گفت: مردم نسبت به کاهش امید در جامعه حساس هستند و منحنی امید در جامعه سینوسی است. یعنی اگر سطح نشاط بالا برود و اخبار رسیده امیدوار کننده باشد و رسانه‌ها هم از پخش اخبار ناامید کننده خودداری کنند می‌توان انتظار افزایش امید را داشت.

این آسیب شناس در ادامه با اشاره نقش رسانه‌ها در بازتولید امید در جامعه گفت: بزرگ نمایی اخباری مثل گرانی کالا و کوپنی شدن کالاها باعث ناامیدی می‌شود، چون مربوط به معیشت خانواده است. وقتی یک سرپرست خانوار امید خود را از دست دهد میل به تحرک را از دست می‌دهد و چاره آن فقط تزریق امید به جامعه است. اگر امید کاهش یابد ما با افزایش خودکشی و اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی رو به رو هستیم.

ابهری در ادامه تاکید کرد: باید دانست اخبار تلخ فقط سیل نیست. زمانی صدا و سیما اخبار تلخ تمام جهان را نشان می‌دهد و این بد نیست ولی بزرگ نمایی مشکلاتی مثل تحریم، سیل و گرانی قیمت ارز و سکه امید مردم را ناامید می‌کنند و هیچ سودی ندارد.

وی با توجه به جو موجود درباره نقد دولت به خصوص در صدا و سیما گفت: باید دانست نقد یک کار و بزرگ نمایی کار دیگری است. شما این قدر باید نقد کنید تا کارهایی مثل قیمت گوشت و صف‌های عریض و طویل اصلاح شود ولی بزرگ‌نمایی درباره خودکشی یا آمار تصادفات ربطی به دولت ندارد و دست آوردی جز تشدید بحران‌ها ندارد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید