احمد بخشایش اردستانی گفت: آمریکا به حساب خودش با تحریم خواست میان نیروهای نظامی و مردم فاصله بیندازد با این حال نه تنها نتوانسته این کار را انجام دهد بلکه با این اتفاق قدرت سپاه بیشتر هم خواهد شد.

سلام نو - سرویس سیاسی: یک کارشناس مسائل بین الملل اقدام اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا مبنی تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را عامل تصویب نشدن احتمالی پالرمو دانست.

احمد بخشایش اردستانی در گفت‌وگو با سلام نو در واکنش به اقدام اخیر ترامپ یادآور شد: این بحث که سپاه در لیست تروریستی قرار بگیرد از دوره بوش پسر به بعد مطرح بود با این وجود آمریکایی ها می ترسیدند که اگر سپاه در لیست ترور قرار بگیرد ارتش آمریکا مخصوصا بخشی که در عراق، قطر و منطقه حضور دارند به عنوان گروه ترور از طرف ایران قلمداد شوند و مشکلاتی برایشان به وجود بیاید.

این نماینده پیشین مجلس با اشاره به دلیل تروریستی خواندن سپاه توسط دونالد ترامپ اظهار کرد: رئیس جمهور آمریکا می خواست به نتانیاهو در شرایطی که اسرائیل درگیر انتخابات است هدیه ای بدهد با توجه به اینکه اسرائیلی ها اذعان دارند که ایران و حزب الله و ... تهدید برای آنها هستند به نحوی با این کار ترامپ نتانیاهو به اسراییل نشان دادکه آمریکا با آنها است.

او ادامه داد: ترامپ با این کار می خواهد فشار حداکثری به ایران بیاورد هرچند آنها عملا کاری نمی توانند بکنند به جز تخلیه هیجانی. تاکنون ایالات متحده آمریکا هرکاری توانسته انجام داده و به نظر نمی رسد کار بیشتری از دستش بر آید مگر اینکه این فشار آنقدر زیاد شود که به نقطه برخورد برسد یعنی آمریکایی ها کاری کنند که سپاه حرکتی انجام دهد که وارد برخورد و درگیر جنگ بشوند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه مرحله دوم وارد شدن در مذاکره است، تاکید کرد: در حال حاضر آثاری از جنگ در منطقه دیده نمی شود. وقتی آمریکا می خواست به عراق حمله کند  تعداد قابل توجهی نیرو به منطقه آورد اما الان آمریکا آن کار را انجام نداده و تلاشش این است که فشار را به لحاظ روانی روی ایران بیاورد تا ایران مجبور بشود اقدامی انجام دهد. این در حالی است که ایران در طول این چهل سال هیچ گاه عملیاتی انجام نداده و شروع کننده نبوده است بلکه صرفا عکس العمل نشان داده است. ایران هم منتظر خواهد ماند تا آمریکا اقدامی انجام دهد.

او با تایید این گزاره که اقدام اخیر ترامپ مذاکره احتمالی را جلوتر می اندازد، اظهار کرد: نیاز ترامپ به مذاکره صد برابر نیاز ایران به مذاکره است. قرار دادن سپاه در گروه های تروریستی توسط سپاه باعث نمی شود که به لحاظ اقتصادی و عملیاتی اتفاق خاصی بیفتد. در شرایط فعلی همه چیز به عملیات روانی ربط دارد.

بخشایش اردستانی با اشاره به تاثیر این اتفاق بر پالرمو گفت: اقدام اخیر ترامپ باعث می شود احتمال تصویب  پالرمو تضعیف شود. تا پیش از این قرار بود پالرمو تصویب بشود چون قبلا هم این کار در کشور اتفاق افتاده بود و اهمیتی نداشت. هیجانی که به وجود آمد باعث دودستگی در بین موافقان و مخالفان پالرمو شد. پیش از اقدام اخیر ترامپ مبنی بر قرار دادن سپاه در لیست تروریستی همه حرف مخالفان پالرمو این بود که حزب الله و سردار سلیمانی و ... در لیست ترور قرار بگیرند. با این حال آمریکا بالاتر از این کل سپاه را در این لیست قرار داد

او با اشاره به لزوم واکنش متقابل ایران به آمریکا بیان کرد: آنها به لحاظ روانی تلاش دارند ما را تحت تاثیر قرار دهند. دنباله های داخلی این اقدام بالارفتن ارز و قیمت مواد اولیه است که ایران نباید اجازه حادث شدن این اتفاق را بدهد. ضمن اینکه اگر آنها فراتر از مسائل روانی بخواهند عملیاتی انجام دهند ما هم باید اقدام متقابل انجام دهیم.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: آمریکا به حساب خودش با تحریم خواست میان نیروهای نظامی و مردم فاصله بیندازد با این حال نه تنها نتوانسته این کار را انجام دهد بلکه با این اتفاق قدرت سپاه بیشتر هم خواهد شد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید