استاد حقوق بین الملل  گفت:  آمریکا عملا در حال خروج از معاهده‌های بین‌المللی است.

به گزارش سلام نو، یوسف مولایی استاد حقوق بین الملل در باره تروریست خواندن سپاه از سوی امریکا گفت: اگر قرار است داوری درباره یک عملی در سطح جهانی به رسمیت شناخته شود و اثری بر آن مترتب باشد، باید نهادها و سازمان‌های بین‌المللی با ایران همراهی کنند و همین داوری را در مورد این عمل داشته باشند.

وی افزود: ایران تاکنون شکایات خود از امریکا را با استناد به عهدنامه مودت ۱۹۵۵ با امریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح کرده است. شکایاتی که به موجب آنها اعلام کرده اقدامات امریکا مغایر روح و مفاد آن عهدنامه است زیرا در مناسبات تجاری اقتصادی‌اش تأثیر می‌گذارد اما به نظر می‌رسد امریکا زمزمه خروج از این عهدنامه را سر داده بنابراین دیگر این معاهده نمی‌تواند برای موضوع جدید کارآیی داشته باشد. بنابراین ایران می‌تواند به شورای امنیت سازمان ملل مراجعه کند و در آنجا هم با توجه به اینکه امریکا خود یکی از اعضای اصلی شورای امنیت است، ممکن است این موضوع را اصلاً در دستور کار رسیدگی قرار ندهد.

مولایی اظهار داشت: ایران هم می‌تواند اقدام متقابل کرده و نام نیروهای نظامی امریکا را در فهرست تحریم خود قرار دهد که بلافاصله همین کار را کرد، اگرچه انجام عملی فراتر از این اقدام ممکن است تنش‌های بین دو کشور را بیشتر کند./خبرانلاین

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید