اردوغان بارها در سخنرانی انتخاباتی گفته بود این انتخابات مجادله برای بقای است. دلیل این امر نیز به این مسئله بر می‌گردد که استانبول نماد ترکیه و قطب فرهنگی و اقتصادی این کشور است و پیروزی و شکست در آن می‌تواند تصویری از پیروزی‌ها و شکست‌های بعد به فعالین سیاسی ترک ارائه دهد.

سلام نو - سرویس بین الملل: بالاخره رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه بعد از مدت‌ها پیروزی و یک تازی در میدان سیاست ترکیه طمع شکست در یک رقابت سیاسی را چشید، شکستی که هرچند مایل به انکارش است ولی به نظر می‌رسد برای مخالفین سلطان بلامنازع عثمانی پیروزی بزرگی باشد.

اردوغان و حزب مطبوعش هرچند پیروزی نسبی در انتخابات شهرداری‌ها را به دست آوردند، اما  در ده شهر بزرگ و کلیدی ، شکست سنگینی را متحمل شد و تنها توانست در سه شهر پیروز شود و احزاب رقیب آرا شهرهای مهمی مثل استانبول،آنکارا،ازمیر و دیاربکر را به دست آوردند، اتفاقی که باور آن‌ها رفراندمی نسبت به عملکرد اردوغان بود.

پیروزی احزاب رقیب اردوغان آثار بزرگ و کوچک بسیاری دارد، از سازمان دادن احزاب رقیب برای پیروزی در انتخاباب‌های پیش رو تا احتمال تغییر قانون‌ها مرتبط با فروش شراب در شهرهای مثل استانبول و آنکار که می‌تواند سود قابل توجهی را نصیب صاحبان صنایع شراب سازی بکند.

پایان 25 سال یکه‌تازی اردوغان در سیاست ترکیه

اردوغان در نطق پیروزی‌ای که داشت گفت که حزب عدالت و توسعه ۴.۵ سال برای کار جدی زمان در اختیار خواهد داشت. بر همین اساس به مردم وعده داد که در این مدت تمرکز دولت و حزب عدالت و توسعه بر اصلاحات اقتصادی، سیاسی و صنعتی متمرکز خواهد بود.

رییس جمهور ترکیه اما با وجود تمام تاکیدش به اقتصاد تاکید کرد که ترکیه تابع محض قواعد بازار آزاد نخواهد بود و در سال‌های پیش روی برای تامین منافع این کشور و دفاع از آن از هر ابزار نظامی و دفاعی‌ای استفاده خواهد کرد، اشاره‌ای که احتمالا مربوط به سیاست خارجی این کشور در برابر کردها و سوریه اشاره دارد.

با این همه همان‌طور که پیش از این گفته شد این نطق در حالی ایراد شد که حزب حاکم در رقابت برای کسب کرسی شهرداری آنکارا بازنده شد تا حکومت 25 ساله اسلام‌گراها بر پایتخت ترکیه خاتمه یابد.

نامزد حزب خلق جمهوری‌خواه (CHP) به عنوان اصلی‌ترین حزب مخالف دولت موفق شد بیش از ۵۰ درصد آراء شهروندان پایتخت را از آن خود کند و رقیب برجسته خود را با اختلافی اندک پشت سر بگذارد، با این همه تمام رقابت در آنکارا خلاصه نشد و شهروندان استنابول هم اردوغان را با شکست بدرقه کردند.

اردوغان تغییر جهت می‌دهد؟

پیروزی در این انتخابات برای تمام رقبا بسیار مهم بود، تا آن‌جا که اردوغان بارها در سخنرانی انتخاباتی گفته بود این انتخابات مجادله برای بقای ماست. دلیل این امر نیز به این مسئله بر می‌گردد که استانبول نماد ترکیه و قطب فرهنگی و اقتصادی این کشور است و پیروزی و شکست در آن می‌تواند تصویری از پیروزی‌ها و شکست‌های بعد به فعالین سیاسی ترک ارائه دهد.

رییس جمهور ترکیه قبل از انتخابات تهدید کرده بود که در صورت پیروزی نامزد اپوزوسیون در انکارا نتایج را به رسمیت نمی شناسد و دستور بازداشت اورا صادر می‌‎کند ولی تاکنون چنین نکرده و وعده بازنگری در برخی سیاست‌های دولتش را داده. نرمی لحن اردوغان احتمالا با امکان درخواست انتخابات پارلمانی زود هنگام توسط احزاب مخالفش مرتبط است، اتفاقی که می‌‎توان حکومت اردوغان به صورت کاملا ناگهانی به پایان برساند.

با این همه اگر اردوغان بتواند از این تله بگریزد در سال 2023 هم‌زمان با صدمین سالگرد تاسیس ترکیه یکی از سخت‌ترین رقابت‌های سیاسی دوران را تجربه خواهد کرد، جایی که باید بر تورم و بیکاری پیروز شود وگرنه انتخابات سال 2023 پایان دوران احزاب اسلام‌گرا به ویژه حزب غدالت و توسعه در ترکیه است، با این شرایط باید این فشارها اردوغان را دمکرات‌‎تر می‌کند یا نه؟

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید