محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که 50 هزار خانه در سیل اخیر آسیب دید و افزود: این میزان خسارت به غیر از هزینه ای است که باید برای ترمیم های اساسی و جایگزین صورت گیرد. 

به گزارش سلام نو، در ادامه سفر دولتمردان به مناطق سیل زده، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری سفر خود را به استانهای کرمانشاه و لرستان آغاز کرد و روز دوشنبه وارد خوزستان شد. جهانگیری در این سفر و پس از بازدید از سدهای دز و کرخه، با سیل زدگان دزفول و منطقه شعیبیه شوشتر دیدار کرد و در نشست هماهنگی شورای مدیریت بحران خوزستان حضور یافت و بعد از ظهر برای شرکت در جلسه ویژه بررسی وضعیت استان های سیل زده در حضور مقام معظم رهبری به تهران بازگشت.

وزیر راه و شهرسازی نیز سفری به اراک داشت و در جمع خبرنگاران گفت که سیلاب 16 هزار میلیارد ریال به زیرساخت های راه کشور خسارت زده است.

«محمد اسلامی» افزود: این میزان خسارت به غیر از هزینه ای است که باید برای ترمیم های اساسی و جایگزین صورت گیرد.

وی بیان کرد: بنیاد مسکن نیز برآوردهای خسارت در این بخش را آغاز کرده و پیش بینی می شود که بیش از 50 هزار واحد مسکونی در کشور بر اثر سیل دچار آسیب شده باشد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بخشی از این خسارت ها نیاز به ترمیم و بازسازی دارد و بقیه باید تخریب و دوباره ایجاد شوند.

اسلامی عنوان کرد: دو مصوبه جامع و کامل در نشست دولت برای استان های کشور به منظور جبران خسارات و کمک به معیشت حادثه دیدگان به تصویب رسیده که این مصوبات همه آسیب ها از جمله منازل مسکونی، زمین های کشاورزی و کسب و کارها را شامل می شود.

اسلامی تصریح کرد: 12 هزار کیلومتر از راه های کشور با رودخانه ها برخورد دارد یا از کنار منابع آبی می گذرد که در روزهای گذشته به نوعی دچار آسیب شده اند و آسیب آنها از جنس فرونشست، آب شستگی و ریزش کوه بوده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قابلیت های پیش بینی در کشور باید افزایش یابد و کنترل وضعیت در شهرسازی نیز مورد توجه قرار گیرد و ملاحظات لازم اعمال شود و به هیچ عنوان اجازه ساخت و ساز در حریم رودخانه ها داده نشود.

در ادامه سفر اعضای هیات دولت به مناطق سیل زده، وزیر آموزش و پرورش روز سه شنبه به استان گلستان سفر کرد.

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش گفت که تمهیدات لازم برای تامین فضای آموزشی، کتاب درسی، نوشت افزار و سایر ملزومات و تسهیلات آموزشی مناطق سیل زده استان گلستان اندیشیده شده و دانش آموزان این شهرها نگران ادامه تحصیل خود بعد از تعطیلات نوروزی نباشند.

وی هنگام سرکشی از چند مدرسه آب گرفته در شهر آق قلا افزود: طولانی شدن آبگرفتگی در مدارس منطقه خطر تخریب آنها را افزایش داده و به ناچار دانش آموزان در محل اسکان خانواده هایشان تحصیل خود را ادامه خواهند داد.

وی با بیان اینکه دست کم 10 مدرسه آق قلا نیازمند بازسازی مجدد است، اضافه کرد: برای جایگزینی مدارس آسیب دیده از سیل گلستان 60 کانکس تدارک دیده شده که تاکنون 8 مورد در آق قلا مستقر و بقیه تا پایان هفته وارد استان می شود.

بطحایی که به دلیل ارتفاع بالای آب در سطح شهر و محوطه مدارس آق قلا با تراکتور اقدام به شهرگردی کرد، گفت: روز گذشته سه هزار و 600 نیمکت و صندلی وارد گلستان شد و شرایط راه اندازی کلاس های موقت درس در مناطق سیل زده فراهم است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: به جز کانکس های موقت، کلاس های درس در برخی مدارس شهرهای آسیب دیده چند شیفته می شود تا تعلیم و تربیت دانش آموزان دچار وقفه نشود.

بطحایی به آسیب دیدگی برخی مدارس و مشکل تردد دانش آموزان سیل زده گلستان اشاره کرد و افزود: اعتبار لازم برای بازسازی، تعمیر و تامین تجهیزات آموزشی مناطق سیل زده استان اختصاص داده خواهد شد.

بر اساس گزارش خبرنگاران ایرنا، سازمانها و نهادهای دولتی، نیروهای ارتشی، سپاهی و بسیجی با همراهی و همدلی مردم شرایط بحرانی مناطق سیل زده را به خوبی تحت کنترل گرفته اند و در کنار اقدام های امدادی به سیل زدگان، تجهیزات را برای هدایت مناسب سیلابها به کار گرفته اند و تلاش می کنند آرامش هر چه زودتر به زندگی مردم برگردد.

گزارش های میدانی ایرنا حاکی است سیلاب در بیشتر مناطق سیل زده به کمک تجهیزات و ایجاد پل های متعدد فروکش کرده اما ورود سیلاب بخش وسیعی از منازل مناطق سیل زده را در زمان حاضر غیر قابل سکونت کرده است .

همچنین گزارش شده است ساکنان مناطق سیل زده به مناطق امن منتقل یا در حال انتقال هستند و امدادگران تازه نفس نیز مرتب و منظم به جمع امدادگران منطقه می پیوندند؛پیش بینی می شود با این روند مشکل اقامت و مایحتاج عمومی سیل زدگان به طور کامل برطرف شود.

در ساعات بعد از ظهر سه شنبه اخبار دریافتی از مناطق سیل زده نشان می دهد بارش ها و سیلاب ها در برخی مناطق ادامه دارد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید