۱۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۳
کد خبر: 11359214

یگ مقام مسئول علت اصلی انباشت و دپو آب در حوزه آق قلا و به خصوص گمیشان شیب اندک منطقه دانست و گفت که سرعت تخیلیه آب بیشتر شده.

به گزارش خبرنگار سلام نو، سعید محمد روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: علت اصلی انباشت و دپو آب در حوزه آق قلا و به خصوص گمیشان شیب اندک منطقه به سوی دریای خزر و تالاب است.

وی گفت : نابرابری آب ورودی به بستر گرگانرود با ظرفیت خروجی این رودخانه سبب هدایت آب به مناطق پیرامونی رودخانه و به زیر آب رفتن مناطق مجاور آن شد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا افزود: هر چند عوامل یاد شده موجب کندی سرعت تخلیه آب به سوی دریا شدند اما اگر سد نرماب چهل‌چای مینودشت تکمیل می‌شد شاهد طغیان سدهای بوستان و گلستان و وقوع این حادثه نبودیم.

محمد گفت:‌ ظرفیت گرگانرود برای دبی 120 تا 150 مترمکعب در ثانیه است اما هم اینک دبی این رودخانه به 750 مترمکعب بر ثانیه رسیده است.

وی گفت : ‌در آق‌قلا سطح آب فروکش کرده اما با توجه به پر بودن سدهای گلستان، بوستان و وشمگیر احتمال خطر در صورت وقوع بارندگی‌های شدید وجود دارد.

سدهای قابل بهره برداری بوستان و گلستان و سد در دست ساخت نرماب در حوضه آبریز گرگانرود قرار دارند.

سد خاکی بوستان با ظرفیت 37 میلیون متر مکعب بر روی رودخانه گرگانرود در هفت کیلومتری شمال غرب شهر کلاله با هدف تامین آب کشاورزی، صنعت، پرورش ماهی و کنترل سیل ساخته و بهره برداری می شود.

سد خاکی در حال بهره برداری گلستان نیز با 52 میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره آب برای مصارف کشاورزی،صنعت، پرورش ماهی و کنترل سیل در فاصله 15 کیلومتری شرق شهر گنبد کاووس قرار دارد و در ابتدای دهه 80، تجربه نجات شهر گنبدکاووس و روستاهای حاشیه رودخانه گرگانرود به سمت شهر آق قلا را داشت.

ساخت سد نرماب هم از سال 1390 آغاز شده و تاکنون به پیشرفت فیزیکی 75 درصد رسیده است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید