واژه IOT  یا اینترنت اشیا این روزها بیش از پیش به گوش همه می خورد. مفهوم اینترنت اشیا اتصال دستگاه های مختلف به یکدیگر از طریق اینترنت است. این تکنوژی در سال های آینده انقلابی در عرصه فناوری ایجاد خواهد کرد.

به گزارش سلام نو، اینترنتِ اشیاء مفهومی جدید در دنیای فناوری و ارتباطات به‌شمار می‌آید. اینترنت اشیا  به افراد این امکان را می دهد اشیای مورد استفاده خود را از راه دور و به کمک زیرساخت های اینترنتی مدیریت و کنترل کنند. ادغام مستقیم دنیای فیزیکی و سیستم های مبتنی بر کامپیوتر از مهم ترین کارویژه های اینترنت اشیا است. خودروهای هوشمند، یخچال های هوشمند و خانه های هوشمند و فناوری های دیگری از این دست ذیل فناوری اینترنت اشیا طبقه بندی می شوند.

قطعا آینده ای نه چندان دور اینترنت اشیا دنیا را متحول خواهد کرد. پیش بینی شده تا سال 2020 در کل 34 میلیارد دستگاه به اینترنت متصل شوند. گفته شده تا 5 سال آینده نزدیک به 6 تریلیون دلار برای اینترنت اشیا هزینه خواهد شد. همین عدد کافی است تا به عمق تحولی که در سالهای پیش رو وجود خواهد داشت، پی ببریم.

بدون تردید آینده تجارت از آن اینترنت اشیا است. با استفاده از این فناوری کسب و کارها می توانند رونق بسیاری پیدا کنند. کاهش هزینه های عملیات و افزایش بهره وری و همچنین گسترش بازار و محصولات جدید از تحولات  تجارت در آینده  با وجود اینترنت اشیا خواهد بود.

یکی از جالب ترین ویژگی های اینترنت اشیا توانایی آن برای هوشمندسازی شهرهای جهان است. در یک شهر هوشمند، می‌توان با بهره‌گیری از سیستم‌های خودکارِ پیشرفته، تقریبا بیشتر چیزها را از طریق یک اتاق مخصوص، کنترل کرد. فکر کنید که اقدامات نظیر نظارت همگانی، تأمین آب و  برق، حمل‌‌و‌نقل و حتی تأمین امنیت شهری به‌صورت هوشمند صورت بگیرند. این مواردی که گفته شد تنها و تنها قسمتی  از کاربردهای اینترنت اشیا برای ساخت شهرهای هوشمند هستند.

سلامتی، ساخت‌‌وساز، حمل‌‌و‌نقل، بانک‌ها، خدمات غذایی، اکتشاف نفت، زراعت، ساختمان های هوشمند از جمله صنایع دیگری هستند که در اینترنت اشیا بسیار به کار می آید. با گسترش اینترنت اشیا در سال های آینده از نورپردازی خانه شما تا استفاده از قهوه ساز، از سیتم های حرارتی خانه تا تغییرات گسترده در دنیای خودرو همه و همه با اینترنت اشیا زیر و رو خواهد شد.

مرکز تحقیقات مخابرات ایران (پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات) پروژه‌هایی را برای بررسی پیاده‌سازی فناوری اینترنت اشیاء در ایران انجام داده‌ که یکی از این پروژه‌ها با عنوان «تدوین کسب و کار اینترنت اشیا در کشور» در سال 93 و 94 انجام شده‌است. نقشه راه ایران با هدف استفاده ایران از فناوری‌های نوین نظیر اینترنت اشیاء برای افزایش رفاه اقتصادی، کیفیت زندگی و حفاظت از محیط زیست برای رسیدن به چشم‌انداز اقتصادی ۱۴۰۴ است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید