چند سالی است که شاهد افزایش استقبال از ارزهای دیجیتال در سرتاسر دنیا هستیم هر چند این مهم هنوز به طور رسمی و قانونی در کشور آغاز به کار نکرده و منتظر تعیین تکلیف نهایی از سوی بانک مرکزی می باشد.

گفتنی است ارزهای دیجیتال امروزه نقش تعیین کننده ای را می تواند در اقتصاد کشورها ایفا کند به خصوص کشورهای که ارزش پولی آن ها تثبیت شده نیست و در حال کاهش می باشد چرا که بنا به اظهار نظر کارشناسان ارزهای دیجیتال جایگزین مناسبی برای دلار است از این رو می توان به راحتی و به دور از هر گونه تنش سیاسی مبادلات اقتصادی انجام شود.

امنیت بالای ارزهای دیجیتال را می توان یکی دیگر از دلایل جایگزین شدن این واحد پولی نسبت به دلار است چرا که احتمال سرقت در ارزهای دیجیتال بسیار پایین تر از دلار می باشد از این رو می تواند گزینه مناسبی برای تجارت و یا دادوستدهای اقتصادی میان کشورها باشد.

یکی دیگر از مزایایی که می تواند دلیل قانع کننده ای برای جایگزین کردن ارزهای دیجیتال باشد این است که  هیچ گاه تحریم ها بر رواین واحد پولی تاثیر گذار باشد، از این رو می تواند گزینه مناسبی برای کشورهای مانند ایران محسوب شود.

بدیهی است در کنار مزایای برشمرده شده نمی توان از معایب ارزهای دیجیتال چشم پوشی کرد چرا که ارزش این واحد پولی بسیار بی ثبات می باشد به گونه ای که ریسک سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال نیز بسیار بالا خواهد بود، همچنین هدر رفت انرژی را می توان در زمره دیگر معایب ارزهای دیجیتال برشمرد چرا که برای استخراج ارزهای دیجیتال باید انرژی زیادی را صرف کرد که این مهم خود می توان آثار مخربی بر محیط زیست بر جای بگذارد.

بلاک چین انقلابی در بازار سرمایه

همان گونه که می دانیم تکنولوژی بلاک چین لازمه استفاده از ارزهای دیجیتال است اما باید در نظر داشت که همین فناوری می تواند  انقلاب عظیمی را در بازارهای سرمایه کشور رقم بزند چرا که احتمال دروغ و یا تقلب در استفاده از این فناوری به طور تقریبی صفر است که همین امر می تواند مانع از تخلف شود.

رواج قراردادهای هوشمند را می توان از دیگر برکات استفاده از فناوری بلاک چین دانست چرا که استفاده از این فناوری در فرآیندهای بعد از معاملات مانند ثبت مالکیت و یا احراز هویت نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

ارزهای دیجیتال در ایران

شایان ذکر است که ایران می توان با تکیه بر پتانسیل های که دارد به راحتی از ارزهای دیجیتال استفاده کند و از این طریق به راحتی آثار اقتصادی تحریم ها را خنثی کند.

به طور کلی باید در نظر داشت با توجه به اینکه در ایران هزینه های انرژی در مقایسه با نرخ دلار بسیار کم و ناچیز است از این رو می توان با به راحتی با صرف انرژی اقدام به استخراج ارزهای دیجیتال کرد.

از طرف دیگر جذب سرمایه های سرگردان را می توان یکی از بارزترین مزایای استفاده از ارزهای دیجیتال در کشور برشمرد چرا که از این وادی تب بالای سرمایه گذاری در بازارهای اصلی مانند ارز، طلا و یا مسکن فروکش خواهد کرد و در سایه آن آرامش نسبی نیز به این بازارها باز خواهد گشت.

رونق استارتاپ ها را می توان یکی دیگر از مزایایی استفاده از ارزهای دیجیتال در کشور دانست چرا که بنا به اظهار نظر کارشناسان استارتاپ ها می توانند در رونق و یا بسط ارزهای دیجیتال نقش موثری داشته باشند.

آنچه مسلم است استفاده ارزهای دیجیتال نمی تواند  جایگزین اصلی دلار در کشور شود اما تا حد زیادی می تواند این وابستگی را کاهش دهد که البته تحقق این مهم نیازمند گذشت زمان و فراگیر شدن استفاده از ارزهای دیجیتال در دادو ستدها است.

درپایان باید یاد آور شد که هنوز در بسیاری از کشورهای دنیا ارزهای دیجیتال را به عنوان پول رسمی خود قبول ندارند که علت اصلی این امر را می توان در رونق پولشویی در سایه استفاده از ارزهای دیجیتال دانست.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید