پر واضح است که سرمایه گذاران به هنگام احساس کوچک ترین احساس خطر به راحتی یا اقدام به سرمایه گذاری نمی کنند و یا اینکه سرمایه خود را خارج می کنند بنابراین می توان این ادعا را داشت که عدم وجود امنیت مهم ترین مانع برای حضور سرمایه گذاران خارجی در داخل کشور محسوب می شود.

سلام نو - سرویس اقتصادی: امروزه یکی از نیازهای اصلی اقتصاد کشور ایجاد امنیت هر چه بیشتر برای حضور سرمایه گذاران خارجی است به گونه ای که بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که برگ برنده اقتصاد کشور در شرایط موجود سرمایه گذاری خارجی می باشد اما این در حالی است که متاسفانه بسیاری از سرمایه گذاران خارجی تجربه چندان جالبی برای حضور و سرمایه گذاری در ایران ندارند از این رو می توان گفت فراهم کردن شرایط مناسب، معقول و به دور از هر گونه بروکراسی ادارای پیچیده و خسته کننده برای حضور سرمایه گذاران خارجی یک اصل انکارناپذیر برای ادامه حیات اقتصاد کشور تلقی می شود.

تجربه ثابت کرده است که افزایش ضریب امنیت سرمایه گذاری در کشورهای در حال توسعه مثل ایران می تواند باعث افزایش میل و رغبت بیشتر سرمایه گذاران خارجی برای حضور در این کشورها شود، همچنین باید خاطر نشان کرد که تحقق این مهم  می تواند مزایای بسیاری مانند ایجاد رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال و دستیابی به دانش و فناوری های روز دنیا را به کشور میزبان هدیه دهد.

به طور کلی کمبود سرمایه در بازارهای اقتصادی مهم ترین عامل توسعه نیافتگی و یا ایجاد رکود تورمی است، چرا که عامل اصلی رشد و توسعه اقتصادی انباشت سرمایه می باشد تا جایی که بسیار از اقتصاددانان مطرح دنیا علت اصلی توسعه نیافتگی برخی از کشورها را کمبود درآمد و پس انداز و در نهایت عدم وجود سرمایه گذاری ناکافی می دانند.

بررسی دلایل ضرورت سرمایه گذاری خارجی

آنچه مسلم است امروزه استفاده از سرمایه گذاری خارجی می تواند ضامن اصلی رشد اقتصادی در کشور شود، چرا که امروزه بازارهای اقتصادی از کمبود سرمایه به دلیل کاهش پس انداز، بسیار رنج می برند که البته این کمبود سرمایه می تواند طی چند ماه آینده و در سایه اعمال تحریم های یک جانبه آمریکا بیشتر از این هم شود، بنابراین باید از این زمان طلایی برای جذب هر چه بیشتر سرمایه گذاران خارجی نهایت استفاده را کرد.

از طرف دیگر امروزه به دلیل اشباع شدن سرمایه گذاری در کشورهای صنعتی دیگر انباشت سرمایه در این کشورها نمی تواند با سود چندانی برای سرمایه گذاران همراه باشد بنابراین سرمایه گذاران به دنبال شرایط مناسب و سوددهی هستند که هم سرمایه آنها را به مخاطره نیاندازد و هم اینکه سود کلانی را عایدشان کند.

بررسی مزایای سرمایه گذاری خارجی

بدیهی است که امروزه می توان با بستر سازی مناسب جهت حضور سرمایه گذاران خارجی شاهد ایجاد تغییرات بنیادی در اقتصاد کشور بود که در ادامه به اختصار به برخی از این برکات اشاره خواهد شد.

یکی از ابتدایی ترین برکات حضور سرمایه گذاران خارجی را می توان در ایجاد تغییرات بنیادی در تولید دانست، به عبارت ساده تر حضور سرمایه گذاران خارجی می تواند کیفیت تولید را افزایش دهد چرا که همان گونه که می دانیم امروزه استقبال از کالاها و تولیدات داخلی بسیار پایین است که علت اصلی این امر را می توان در کیفیت پایین تولیدات داخلی جستجو کرد از این رو پیش بینی می شود  با حضور پرقدرت سرمایه گذاران خارجی شاهد ایجاد تغییرات بنیادی در تولیدات بود.

ایجاد اشتغال و کاهش آمار بیکاری را می توان از دیگر برکات سرمایه گذاری خارجی عنوان کرد که البته تحقق این مهم مستلزم  عقد قراردادهای استفاده از نیروی انسانی داخلی می باشد، اما به طور کلی تحقیقات نشان داده است که هر گاه علت بیکاری وجود مشکلات ساختاری باشد می توان با جذب سرمایه گذاری خارجی، آمار اشتغال را نیز افزایش داد، هر چند در این مجال باید متذکر شد که تنها در صورتی از این طریق شاهد افزایش آمار اشتغال خواهیم بود که سرمایه گذاری خارجی جایگزین سرمایه گذاری داخلی نشود، چرا که شرکت های فراملی به واسطه پیوندهایی که با صنایع بالا دست یا پایین دست دارند و از طریق اثرات مثبت یا منفی که بر میزان استخدام رقیب می گذارند، می توانند به صورت غیر مستقیم بر افزایش آمار اشتغال تاثیر بگذارند.

ایجاد ارتباط با اقتصادهای بین المللی را می توان یکی دیگر از برکات سرمایه گذاری خارجی عنوان کرد به گونه ای که این مهم می تواند باعث افزایش تجارت و همچنین انتقال تکنولوژی های روز دنیا نیز شود.

افزایش نقدینگی بازارهای اقتصادی داخلی می تواند یکی دیگر از مزایای سرمایه گذاری خارجی باشد، چرا که در سایه سرمایه گذاری خارجی شاهد افزایش سرمایه و پول در بازارهای داخلی خواهیم بود که این خود می تواند منجر به افزایش معاملات و در نهایت موجب افزایش قدرت نقد شوندگی شود، بنابراین بسیاری مشکلات بازارهای اقتصادی داخلی را می توان با استفاده مستقیم و یا غیر مستقیم سرمایه گذاری خارجی مرتفع کرد.

بررسی موانع سرمایه گذاری خارجی

پر واضح است که سرمایه گذاران به هنگام احساس کوچک ترین احساس خطر به راحتی یا اقدام به سرمایه گذاری نمی کنند و یا اینکه سرمایه خود را خارج می کنند بنابراین می توان این ادعا را داشت که عدم وجود امنیت مهم ترین مانع برای حضور سرمایه گذاران خارجی در داخل کشور محسوب می شود.

یکی دیگر از موانع حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور را می توان در وجود قوانین دست و پاگیر یا همان بروکراسی اداری پیچیده جستجو کرد چرا که متاسفانه امروزه به قدری قوانین موجود سخت و خسته کننده است که کمتر سرمایه گذاری توان و یا حوصله انجام این امور اداری کلافه کننده را دارد.

حاکمیت اقتصاد دولتی را نیز می توان یکی دیگر از موانع پیش روی سرمایه گذاری خارجی در کشور عنوان کرد چرا که تجربه ثابت کرده است که به هنگام حاکمیت اقتصاد دولتی بسیاری از افراد از حضور سرمایه گذاران خارجی هراس دارند و حضور آنها را در تضاد با منافع خود دارند بنابراین از هر سنگ اندازی دریغ نمی کنند.

درپایان باید خاطر نشان کرد که سرمایه گذاری خارجی می تواند باعث افزایش سرمایه گذاری داخلی در کشور شود و همچنین سروسامانی به وضعیت آشفته اقتصاد دهد از این رو شاید دیگر زمان آن رسیده است تا موانع جدی بر سر راه سرمایه گذاری خارجی مانند موانع فرهنگی، موانع سیاسی، موانع اقتصادی و مواردی را از این دست از میان برد تا از این وادی شاهد رشد و رونق اقتصاد به خواب رفته کشور باشیم.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید