کره شمالی که این روزها در صدر اخبار سیاسی قرار دارد و مذاکرات سیاسی رهبرش با رییس جمهور آمریکا به سوژه داغ رسانه‌ها تبدیل شده کشوری است با رمز و رازهای فراوان که شاید کم‌تر درباره‌اش شنیده باشید.

مدارس گسترده می‌شوند؟

رونق آموزش خارج از کلاس در پایان دوره حاکمیت کیم جونگ ایل شروع شد و به مرور نیز رو گسترش یافته است. اکنون خانواده‌ها بیشتر تمایل دارند یک یا دو کودک را به دنیا آورند، اما می‌خواهند آن‌ها را خوب پرورش دهند. پدر و مادر ثروتمند فرزندان خود را از سنین مختلف به گرایش‌های گوناگون می‌فرستند، همین رسم در میان مردم عادی بسیار رایج است.

این روزها آموزش زبان انگلیسی و چینی از تقاضای خاص برخوردار است، زیرا دانستن این زبان‌ها می‌تواند به شما کمک کند که در یک شرکت خارجی با حقوق ارزی بکار گماشته شوید و یا به خارج فرستاده شوید. در سال ۲۰۱۷، هزبنه یک کلاس فراگیری انگلیسی ۲۰۰-۳۰۰ یوان، چینی — ۱۵۰ یوان، پیانو- ۲۰۰ یوان، ریاضی — ۱۰۰ یوان بود. یک دلار معدل ۶.۶۹ یوان است. اما در روستاها، قیمت‌ها سه برابر کمتر از شهر‌ها است.

روستاهای خسته کنند؛ شهرهای سرگرم کننده

برخلاف تصور که این روزه درباره کره شمالی داریم سرگرمی آن چنان هم در این کشور غریبه نیست و هر چند در روستا‌ها و شهرستان ها، فرهنگ سرگرمی بسیار عقب مانده است، اما در شهرهای اصلی، آن را توسعه می‌دهند. ر پارک‌های تفریحی، باغ وحش ها، سالن‌ها ماشین‌های اسلات، باشگاه‌های بازی‌های رایانه‌ای (هرچند که به طور رسمی این "فروشگاه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات" است)، اتاق‌های بیلیارد، اتاق‌های بازی تنیس روی میز، کارائوکه و حتی سینما‌های سه بعدی روز به روز در حال افزایش است، هر چند روند این کار به نسبت کند است.

گسترش این سرگرمی‌ها باعث گسترش فرهنگ جدیدی هم در این کشور شده است. همکلاسی‌هایی که با هم به اسکیت سواری یا باشگاه بیلیارد می‌روند این روزها در کره شمالی دیده می‌شوند. چند سال پیش تلاش‌هایی برای تقویت کنترل سرگرمی شروع شد، اما بعد از آن دوباره یک فعالیت محدود و سپس فعال آغاز شد؛ و مهمتر از همه، اکثر مکان‌های سرگرمی توسط سرمایه‌های شخصی ایجاد شده است.

اینترنت کاملا ملی!

کره شمالی اینترنت مخصوص به خود را دارد که در واقعی یک اینترنت ملی و داخلی یا همان اینترانت است. تنها عده معدودی می‌توانند از شبکه "جهانی" اینترنت استفاده کنند که از این میان می‌توان به دانشمندان و محققان اشاره کرد.

"کانگ سونگ چول" سرپرست اداره فناوری اطلاعات کره شمالی توضیح بیش‌تری ارائه می‌کند: «فناوری اطلاعات به ما خیلی کمک می‌کند. هنگامی که سومین ماهواره را به فضا فرستادیم، همین آی‌تی بود که به ما در انجام این مهم یاری رساند. من به‌عنوان مسئول کتابخانه فناوری، آی‌تی را بسیار ضروری می‌دانم. کشور دارد دیجیتالی می‌شود و "اینترانت" داخلی به سرتاسر کشور راه پیدا کرده است. همه به کتابخانه فناوری اطلاعات دسترسی دارند و از این طریق می‌توانند بر دانش خود بیفزایند.»

از مدل موی مشترک تا رهبری خدا گونه!

اما تمام ماجرای کره شمالی به این جا ختم نمی‌شود. اهالی این کشور مدل موی استانداردی دارند که به جز آن نباید مدل دیگری را استفاده کننده. آن هم هم‌چنین رهبر بنیانگذار کره شمالی را چونان یک خدا می‌دانند. اهالی کره مسابقات فوتبال را با سانسور تماشا می‌کنند و از نتایج ورزشی کشورشان خبر درستی ندارند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید