نکته ای که در خصوص مسواک ها وجود دارد این است که موهای مسواک و قسمت فوقانی آن مهم ترین بخش آن می باشند و مسواک ها براساس قطر موهای خود به سه گروه نرم،متوسط و سخت طبقه بندی می شوند که دندانپزشکان به افرادی که لثه های حساسی دارند توصیه می کنند از نوع نرم استفاده کنند تا دچار خونریزی های لثه ای نشوند.

واژه ی کرم خوردگی دندان ها واژه ی نام آشنا برای تمامی انسان هاست به این خاطر که شاید سالی یک بار با این واژه روبرو می شوند اما باید در این خصوص گفت که کرمی برای دندان وجود ندارد و این اصطلاح صرفا بیانگر پوسیدگی دندان ها می باشد.

مکانیسم پوسیدگی دندان ها به طوری ست که در مرحله ی اول یک موجود کوچک میکروسکوپی شروع به خوردن مواد قندی چسبیده به سطح دندان ها می کند و سپس اسید تولید می کند که این اسید باعث حل شدن مینای دندان در خود می شود.

اینکه فرد بخواهد پوسیدگی دندان ها را کنترل نماید و یا از به وجود آمدن پوسیدگی جلوگیری کند نیاز به یک دوره ی طولانی دارد که نتیجه بخش بودن و موفقیت آمیز بودن آن بستگی به میزان رعایت بهداشت و توجه به مصرف صحیح مواد غذایی و مراجعه مرتب فرد به دندانپزشک دارد.

در سال های اخیر با موضوع بهداشت دندان از طریق مسواک های برقی روبرو بوده ایم و بسیاری از افراد تمایل به خرید و استفاده از این نوع مسواک را داشته اند که باید گفت این نوع مسواک برای افرادی کاربرد مصرف دارد که نمی تواند از مسواک دستی استفاده نمایند.

مسواک های برقی با مارک های متفاوتی در بازار موجود هستند اما در حقیقت کاربرد همه آن ها یکی ست.

نکته ای که در خصوص مسواک ها وجود دارد این است که موهای مسواک و قسمت فوقانی آن مهم ترین بخش آن می باشند و مسواک ها براساس قطر موهای خود به سه گروه نرم،متوسط و سخت طبقه بندی می شوند که دندانپزشکان به افرادی که لثه های حساسی دارند توصیه می کنند از نوع نرم استفاده کنند تا دچار خونریزی های لثه ای نشوند.

برخی از توصیه های مفید برای سلامت و حفظ دندان ها

دندان ها باید در طول سه نوبت صبح،ظهر و شب مسواک زده شوند.

استفاده کردن صحیح از مسواک باعث تمیز شدن و بهداشت دندان ها می شود و در این خصوص تاثیر موثری دارد.

طرز صحیح مسواک زدن و لزوم استفاده از آن را باید از همان ابتدای کودکی  به کودک آموخت که این کار در محدوده ی سنی یک تا سه سال مورد توجه قرار می گیرد.

بهتر است که والدین پیش از رویش دندان ها،لثه های نوزادان را با دستمال مرطوب بهداشتی ماساژ دهند.

پس از اینکه نخستین دندان کودک مشاهده شد و حداکثر تا دوازده ماهگی او باید به دندانپزشک مراجعه شود.

میزان خمیردندانی که برای کودک یک تا سه ساله مورداستفاده قرار می گیرد باید بسیار کم یعنی به اندازه ی یک نخود باشد زیرا ممکن است کودک آن را بخورد.

هنگامی که کودک به سن پیش دبستانی رسید باید استفاده صحیح از نخ دندان به او آموزش داده شود.

تا قبل از مدرسه رفتن کودک بهتر است که والدین کودک را هنگام مسواک زدنش همراهی کنند و اگر با مشکلی مواجه شد او را راهنمایی نمایند.

در سنین ۶تا ۱۲سالگی باید از دهان شویه نیز استفاده کرد که استفاده از آن هم نیاز به آموزش های لازم دارد.

درصورتی که در سال های اولیه زندگی کودک نسبت به بهداشت دهان و دندان او سهل انگاری شود باعث می شود که بعدها کودک نیز نسبت به سلامت و بهداشت دندان های خود غفلت کند.

یکی دیگر از نکات مهم،استفاده از سبزی جات و مصرف میوه و همچنین خوردن یک تا سه لیوان شیر در طول روز می باشد.

نکته ی مهم دیگری که اغلب مشاهده می شود استفاده از دندان ها به عنوان یک ابزار شکستن برای آجیل ها و نگهداشتن می باشد که اصلا کار درستی نیست.

در صورتی که فرد سیاهی و تیرگی بر روی دندان های خود مشاهده و یا احساس درد کرد باید حتما به دندانپزشک مراجعه کرده و در این خصوص با او مشورت نماید.

هیچ گاه نباید برای تسکین درد دندان از مسکن ها استفاده شود زیرا بهتر است که در صورت لزوم این کار از سوی متخصص انجام شود.

افرادی که دندان های مصنوعی دارند نیز باید بسیار به بهداشت دندان های خود توجه نمایند.

کد خبرنگار: ۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید