می توان با استفاده از راهنمایی¬ها روانشناسان تا حد زیادی عوامل ایجاد کننده طلاق عاطفی را از بین برد همچنین می¬توان با پایین آوردن سطح انتظارات و توقعات خود نیز از شکل گیری طلاق عاطفی جلوگیری کرد.

سلام نو - سرویس اجتماعی: طی چند سال اخیر شاهد افزایش آمار طلاق عاطفی در جامعه هستیم به گونه­ای که طبق بررسی­های موجود آمار طلاق عاطفی از آمار طلاق حقوقی پیشی گرفته است.

گفتنی است بسیاری از روانشناسان بر این باور هستند که علت اصلی طلاق عاطفی را می­توان در تفاوت فرهنگ­ها و یا افزایش بی بندوباری جستجو کرد هر چند دلایل دیگری در تحقق این مهم دخیل است اما به طور کلی تنها شخصی که در طلاق عاطفی آسیب می­بیند فرزند خانواده است چرا که هیچ گاه نمی­تواند از والدین خود محبت کردن را آموزش ببیند و در دعواهای آن دو آسیب­های روحی و روانی بسیاری متحمل می­شود.

طلاق عاطفی چیست؟

منظور از طلاق عاطفی زندگی زن و مرد در کنار هم بدون داشتن هیچ گونه علاقه و یا احساسی است زندگی که روزگاری بر پایه عشق و علاقه شکل گرفته بود ممکن است در سایه برخی از اتفاقات و یا حتی انتخاب نادرست به زندگی عاری از تفاهم تبدیل شود و تنها زن و مرد در کنار هم برای گذران اوقات خود و یا به دلیل ترس از انگ زنی از سوی جامعه و یا اطرافیان خود به زندگی ادامه می­دهند.

یکی از مهم ترین نکات قابل توجه در طلاق عاطفی این است که افراد تنها بر روی نقاط منفی طرف مقابل تمرکز دارند و در هر شرایطی بیشتر به رفتارها و یا اخلاق­های نامناسب فکر می­کنند که این خود می­تواند به مرور زمان موجب ایجاد طلاق عاطفی در بین زوجین شود،هر چند در این مجال باید یادآور شد که زمانی افراد به این مرحله منفی بینی طرف مقابل می­رسند که هیچ پاسخ مناسبی به امیال،خواسته­ها و یا نیازهای آنها داده نشود به عبارت ساده تر طلاق عاطفی بیشتر در مواقعی اتفاق می­افتد که زوجین مشکلات را در درون خود سرکوب کنند و همیشه و حتی در زمانی که حق با طرف مقابل نیست، به نفع او کناره گیری گیری کنند که این مهم به مرور زمان می­تواند منجر به ایجاد طلاق عاطفی در افراد شود.

بررسی دلایل بروز طلاق عاطفی

آنچه مسلم است دلایل بسیاری می­تواند زمینه ساز بروز طلاق عاطفی در میان زوجین شود هر چند در این میان خیانت را می­توان در زمره مهم­ترین دلایل بروز طلاق عاطفی دانست، چرا که طبق تحقیقات به عمل آمده بسیاری از افراد تنها به دلیل خیانت طرف مقابل و اینکه شرایط جدا شدن را ندارند، به طلاق عاطفی روی می­آورند.

از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد که دلایل دیگری مانند تنوع طلبی، دروغگویی، اختلافات سلیقه­ای،فرهنگی و یا طبقاتی نیزمی­تواند در ایجاد طلاق عاطفی موثر باشد.

بررسی مراحل طلاق عاطفی

بدیهی است طلاق عاطفی از مراحل مختلفی برخوردار است که در ادامه به آن اشاره می­شود. اولین مرحله طلاق عاطفی شامل سرزنش می­باشد بدین معنا که در این مرحله زن و یا مرد تمام تمرکز خود را بر روی فرد مقابل می­گذارد و او را مقصر اصلی تمام اتفاقات می­داند اتفاقاتی که شاید سال­ها از زمان وقوع آن نیز گذشته است، در این شرایط فرد بیشتر از حالت افسردگی و پریشانی رنج می­برد و زمان طولانی را نیز در انزوا به سر می­برد.

مرحله دوم طلاق عاطفی شامل سوگواری است در این مرحله فرد شروع کننده نسبت به هر اظهار نظری از خود واکنش نشان می­دهد و تنها در افکار منفی خود سیر می­کند و کمتر می­تواند بر روی مساله­ای تمرکز داشته باشد. به گونه ای که اگر فرزندی نیز داشته باشند دیگر در انجام وظایف خود نسبت به آن کوتاهی و یا سستی می­کند.

مرحله سوم طلاق عاطفی شامل خشم است در این مرحله فرد شروع کننده نسبت به اطرافیان و به خصوص همسر خود حس خشم دارد و خود را محق انجام چنین واکنشی می­داند و حتی احتمال دارد در این مرحله از تمام مردان و یا زنان حس خشم را داشته باشد.

مرحله چهارم طلاق عاطفی شامل تنهایی است در این مرحله شخص شروع کننده سعی می­کند شرایط زندگی خود را به گونه­ای تغییر دهد که بتواند دیگر به تنهایی زندگی کند.

مرحله پنجم طلاق عاطفی شامل بازگشت مجدد فرد به زندگی است در این مرحله شخص سعی می­کند با انجام طلاق قانونی بهب زندگی عادی خود بازگردد و دیگر توانایی تحمل طرف مقابل را ندارد.

اقدامات لازم برای جلوگیری از طلاق عاطفی

شایان ذکر است می توان با استفاده از راهنمایی­ها روانشناسان تا حد زیادی عوامل ایجاد کننده طلاق عاطفی را از بین برد همچنین می­توان با پایین آوردن سطح انتظارات و توقعات خود نیز از شکل گیری طلاق عاطفی جلوگیری کرد.

در پایان باید خاطر نشان کرد که طلاق عاطفی در سال­های ابتدایی زندگی مشترک رخ نخواهد داد اما می­توان انتظار داشت که پس از گذشت چند سال و با عمیق شدن اختلافات شاهد بروز طلاق عاطفی در میان زوجین بود هر چند باید یادآور شد که مشکلات اقتصادی سهم بسزایی در ایجاد طلاق عاطفی دارد.

کد خبرنگار: ۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید