بعد از مذاکره رهبران دو کشور  قرقیزستان و تاجیکستان تنشی که در مرزهای این دو کشور بود پایان یافت.

به گزارش سلام نو، با آغاز ناآرامی‌ها بین مردم روستاهای مرزی تاجیکستان و قرقیزستان از هفته گذشته بر سر موضوع ساخت جاده‌ای در منطقه مورد اختلاف دو نفر کشته و 20 تن دیگر زخمی شدند.

به دنبال افزایش درگیری و نزاع میان مردمان این مناطق، «امامعلی رحمان» رئیس‌جمهور تاجیکستان با «سورنبای جئن بیک‌اف»، همتای قرقیزستانی وضعیت در مرز دو کشور را تلفنی بررسی کردند. آنها در این تماس به توافق رسیدند که نزاع در مرز باید از راه مسالمت‌آمیز حل و فصل شود.

به گفته دفتر مطبوعات رئیس‌جمهور تاجیکستان، رهبران دو کشور خواستار تحقیق همه‌جانبه این نزاع شده‌اند.

بر اساس بیانیه خدمات مرزبانی کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان در حال حاضر وضعیت در مرز آرام بوده و تحت کنترل مرزبانان دو کشور قرار دارد.

هیئت تاجیکی تحت ریاست معاون فرماندار استان سغد همچنین به‌منظور تثبیت وضعیت میان 2 کشور در محله «زرفشان» شهر اسفره با هیئت قرقیزستانی مذاکرات لازم را انجام داده‌اند.

پیش‌تر نیروهای مرزبانی تاجیکستان با انتشار بیانیه‌ای، قرقیزستان را در بروز نزاع اخیر متهم کردند.

در این بیانیه آمده که قرقیزستان برخلاف پروتکل امضاشده به‌صورت یک‌جانبه احداث راه کوکتاش - آقسای - تمدیق را از سر گرفت که این امر باعث درگیری ساکنان روستاهای مرزی شد.

تنش اخیر میان دو کشور از آنجا آغاز شد که قرقیزستان هفته گذشته احداث راه کوکتاش - آقسای - تمدیق- را از سر گرفت. ساخت این راه به ساکنان محلات قرقیزنشین امکان می‌دهد که بدون عبور از روستای واروخ تاجیکستان به قسمتهای دیگر ناحیه بادکند کشورشان رفت‌وآمد کنند.

اما ساکنان روستای واروخ تاجیکستان می‌گویند، در صورت ساخت این راه، آنها دیگر نمی‌توانند به مزار خواجه‌غار یا غاربابا بروند. به این دلیل، گروهی از ساکنان واروخ دیروز تجمع کردند و مانع ساخت راه شدند.

واروخ تاجیکستان که بیش از 30 هزار جمعیت دارد، از چهار طرف در احاطه خاک قرقیزستان قرارداد. تنها یک‌راه اتوموبیل‌رو، واروخ را به روستای خواجه اعلا می‌پیوندد که نزدیک‌ترین محل مسکونی در مرز تاجیکستان است.

تاجیکستان و قرقیزستان 970 کیلومتر مرز مشترک دارند. باگذشت بیش از 27 سال از استقلال این دو جمهوری سابق شورویاکنون تنها 500 کیلومتر خطوط مرز میان آنها علامت‌گذاری شده است. در مناطق باقیمانده موردبحث هرسال نزاع‌هایی رخ می‌دهد که گاها منجر به دعوای ساکنان مناطق مرزی و حتی شلیک گلوله میان مرزبانان تاجیک و قرقیز می‌شود./ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید