امروزه تلویزیون ها علاوه بر اطلاعات و اخبار داخل کشور می توانند اطلاعات و اخبار سایر کشورها را نیز دریافت کنند. دولت ها با توجه به عقاید، نوع فرهنگ، مقاصد اقتصادی و فرهنگی و اختلافات سیاسی خود با دیگر کشورها از رادیو یا تلویزیون هایی که قادر به دریافت اطلاعات از سایر کشورها هستند، به صورت های مختلف استفاده می کنند.

قدیمی ترین رسانه ها که به آن ها رسانه های فردی می گفتند؛ سخن گفتن، حرکات دست و حالت چهره بود که انسان از طریق آنها پیام خود را به دیگری منتقل می کرد.

این نوع رسانه نیازی به ابزار و فنّاوری نداشت. اما انسان نیاز داشت که پیام خود را زودتر، به جاهای دورتر یا به تعداد بیشتری از افراد منتقل کند. به همین دلیل فنّاوری ابداع شد. برای مثال بلندگو برای انتقال صدا به مکان های دوردست، صنعت چاپ برای انتقال اطلاعات به تعداد بیشتری از مردم و تلفن، رادیو، بی سیم برای انتقال سریع صدا به مکان های دورتر اختراع شد. تلویزیون و اینترنت برای انتقال صدا، تصویر و نوشته به وجود آمد.

رسانه: وسیله ای است که از طریق آن انسان پیام خود را به فرد دیگر یا تعداد زیادی از مردم منتقل می کند.

پیام: گفته ها، حرکات، اطلاعات، اخبار و تصاویری است که از یک فرد به فرد دیگر، یا به تعداد زیادی از مردم به وسیله ی یک رسانه منتقل می شود.

انواع رسانه

رسانه های جمعی را می توان به دو گروه عمده تقسیم کرد که عبارتند از رسانه های چاپی و رسانه های الکترونیکی(خبرپراکنی).

رسانه های چاپی

کتاب، قدیمی ترین رسانه است. بعدها اولین روزنامه در سال ۱۶۰۵میلادی توسط یوهان کارلوس در شهر استراسبورگ در اروپا منتشر شد؛ سپس در فرانسه، انگلیس، آمریکا و استرالیا اولین روزنامه ها وارد زندگی مردم شدند.

اولین روزنامه در ایران در سال ۱۲۲۹خورشیدی منتشر شد. روزنامه ها در سراسر دنیا از جمله ابزارهایی اند که پیام دولت ها، احزاب و مردم را به دیگران منتقل می کنند. بیشتر مردم روزنامه ها را به طور مرتب می خوانند. افرادی که روزنامه ها را مطالعه می کنند، بیشتر در جریان حوادث و مسائل کشور خود یا سایر کشورها قرار دارند. این افراد به لحاظ اجتماعی و سیاسی از بقیه فعّال ترند و از سواد بالاتری برخوردارند.

مجلّه، یکی دیگر از رسانه های چاپی است. مجلّه کتابچه ای است که به صورت هفتگی، دو هفته یکبار یا فصلی منتشر شود. موضوع یک مجلّه می تواند موضوعات مختلفی باشد.

نفوذ رسانه های چاپی بر افکار، تصمیمات و شیوه ی زندگی ما بسیار زیاد است. نقش روزنامه ها در حفظ امنیت و ثبات جامعه، هدایت مردم و مسئولان در جهت صحیح، آگاهی از اقدامات دولت در زمینه های مختلف، یا بسیج مردم در زمینه های مختلف بسیار مهم است؛ به همین دلیل دولت ها به روی مطالب روزنامه ها حساسیت زیادی دارند.

رسانه های چاپی در مقایسه با سایر منابع خبری مسئولیت بیشتری دارند و باید به صحت اخبار و اطلاعاتی که به مردم می دهند توجّه داشته باشند. بیشتر اخبار در تلویزیون، معمولا تکرار مطالبی است که در روزنامه ها نوشته شود.

رسانه های الکترونیکی(خبر پراکنی)

مهم ترین این رسانه ها رادیو و تلویزیون اند. بسیاری از مردم جهان اخبار، اطلاعات، یا فیلم های مورد علاقه ی خود را از طریق تلویزیون دنبال می کنند.

پس از اختراع موشک های فضایی و قمرهای مصنوعی، این امکان برای انسان فراهم شد تا بشر به مدار زمین و کُره ی ماه مسافرت کند. پیشرفت علم باعث شد ایستگاه های فضایی در مدار زمین به وجود آید و امکان تبادل اطلاعات، اخبار و تصاویر، از طریق ماهواره ها به نقاط مختلف جهان فراهم شود.

امروزه تلویزیون ها علاوه بر اطلاعات و اخبار داخل کشور می توانند اطلاعات و اخبار سایر کشورها را نیز دریافت کنند. دولت ها با توجه به عقاید، نوع فرهنگ، مقاصد اقتصادی و فرهنگی و اختلافات سیاسی خود با دیگر کشورها از رادیو یا تلویزیون هایی که قادر به دریافت اطلاعات از سایر کشورها هستند، به صورت های مختلف استفاده می کنند.

در موارد زیادی تلویزیون های بیگانه به ویژه دشمنان ایران و اسلام سعی دارند که اعتقادات، ارزش های اخلاقی یا وحدت ملی کشور ما را مورد تهدید قرار دهند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید