نگهداری از مواد غذایی و میوه و سبزیجات باید طبق یک اصول خاص باشد در غیر این صورت در کوتاه ترین زمان ممکن از بین خواهد رفت از این رو در مطلب پیش رو قصد داریم تا شما با روش های تازه نگه داشتن میوه ها و سبزیحات آشنا کنیم.

خیار

خیار یکی از میوه های است که به سرعت تازگی خود را از دست می دهد و از بین خواهد رفت از این رو توصیه می شود برای تازه نگه داشتن خیار آن را از دیگر میوه ها جدا کنید، چرا که این میوه بسیار حساس نسبت به گاز اتیلن می باشد، گازی که بسیاری از میوه ها مانند گوجه فرنگی، موز و هندوانه از خود تولید می کنند.

لازم به ذکر است در صورت تمایل برای نگهداری  طولانی مدت از خیار می توان این میوه را در داخل فریزر قرار داد.

سبزیجات

به طور کلی باید در نظر داشت مهم ترین اصل برای نگهداری سبزیجان این است با آنها مانند گلها برخوردارکرد،برای این کار کافی است سبزیجات را بعد از شستن به طور کامل خشک کنید و سپس انتهای آنها را کوتاه کرده و بعد آنها را مانند گل در گلدان آب قرار دهید تا برای مدت بیشتری تازه باقی بماند.

لازم به ذکر است ریحون برخلاف دیگر سبزیجات، باید در دمای اتاق نگهداری شود تا با استفاده از این روش سبزیجات تا 2 هفته به صورت تازه باقی بماند.

کدو

همان گونه که می دانیم  کدو سبز و کدو حلوایی از ماندگاری بالایی برخوردار هستند اما این در حالی است که برای تازه ماندن و همچنین افزایش تازگی آنها نباید کدو را در کنار دیگر میوه ها از جمله سیب و گلابی قرار داد چرا که این کار می تواند   موجب زردی و در نتیجه پوسیده شدن کدو  شود.

مناسب ترین دما برای نگهداری از کدو حلوایی و کدو سبز  دمای بین 50 تا 55 درجه فارنهایت، یعنی دمای پایین تر از دمای خانه است هر چند این دما نباید به سردی یخچال باشد.

لازم به ذکر است با استفاده از این روش می توان تا 6 ماه کدو سبز و کدو حلوایی را تازه نگه داشت.

روش نگهداری سبزیجات ریشه ای

باید در نظر داشت که مناسب ترین روش برای نگهداری سبزیجات ریشه ای مانند پیاز،کرفس،چغندر، هویج و مواردی از این دست باید آنها را در داخل کیسه قرار داد.

بدیهی است باید سبزیجان ریشه ای را در مکانی تاریک، سرد و مرطوب نگه داشت برای این کار می توان این میوه ها و سبزیجات را در کاغذ و یا نایلون بپیچید تا از این طریق طول بیشتری داشته باشند.

آنچه مسلم است در صورت نگهداری سبزیجات ریشه ای در  یخچال عمر آنها کوتاه و به سرعت آنها نرم و از بین  خواهد رفت.

نگهداری توت

بدیهی است یکی از ابتدای ترین اقدامات برای نگهداری توت نشستن آن می باشد.

همان گونه که می دانیم افراد  بسیاری تمایل به استفاده از این میوه دارند اما متاسفانه توت از عمر کوتاهی برخوردار می باشد.

لازم به ذکر است که اگر توت در مکانی درست و مناسب قرار نگیرد به سرعت له و نرم خواهد شد.

آنچه مسلم است رطوبت عاملی اصلی برای از بین رفتن توت می باشد بنابراین توصیه می شود تا هنگام مصرف این میوه از شستن آن اجتناب شود.

یکی از بهترین روش ها برای شست وشوی استفاده از سرکه است برای این کار باید مقداری سرکه را در سه لیوان آب ریخت  تا با استفاده از آن هم میکروب های موجود در توت به راحتی از بین برود و هم اینکه عاملی برای افزایش طول عمر این میوخ شود.

باید متذکر شد که ظرف مناسب برای نگهداری از توت ظرفی است که هوا بتواند از آن عبور کند در غیر این صورت توصیه می شود درب ظرفی کمی باز گذاشته شود.

نگهداری از سیب و پرتقال

همان گونه که می دانیم سیب و پرتقال از پرمصرف ترین میوه ها می باشد؛ از این رو توصیه می شود برای بهتر نگه داشتن این دو آنها را از هم جدا قرار داد، چرا که این دو میوه نیز از خود گاز اتیلن تولید می کنند که باعث خرابی این دو میوه خواهد شد.

لازم به ذکر است که بهترین روش برای نگهداری پرتقال قرار دادن این میوه در کیسه ای توری   می باشد تا به هوا در آن جریان داشته باشد.

باید در نظر داشت که کیسه های پلاستیکی روند پوسیدگی و خرابی سیب و پرتقال را تسریع  می بخشند.

نگهداری موز

آنچه مسلم است برای تازه نگه داشتن موزباید آنها را از هم جدا کرد و در محیطی به دور از نور و در جای خنک قرار داد.

در صورت رسیده شدن موزها می توان آنها را در فریزر قرار داد تا به هنگام درست کردن آب میوه، شیک و شیر موز از آن استفاده کرد.

نگهداری پیاز و سیب زمینی

مهم ترین نکته در نگهداری از پیاز و سیب زمینی قرار ندادن آنها در کنار هم است چرا که این کار می تواند عمر آنها را کوتاه تر کند.

لازم به ذکر است که پیاز و سیب زمینی نیز باید در جای خنک و به دور از نور قرار بگیرد همچنین برای نگهداری از سیر نیز باید آن را در کنار پیاز قرار داد تا بدین طریق هم پیاز و هم سیر از عمر طولانی تر برخوردار باشند.

نگهداری از گوجه فرنگی

بدیهی است نکته کلیدی در نگهداری از گوجه فرنگی قرار ندادن آن در  یخچال می باشد چرا که در این صورت گوجه فرنگی تنها سه روز تازه می ماند، از این رو توصیه می شود برای تازه نگه داشتن گوجه فرنگی آن را در محیط خانه و بر روی کانتر آشپزخانه، قرار داد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید