پس از نشر این اخبار و واکنش های بسیاری از مردم، حالا فرصتی ست که باید یک بازنگری دقیق و جامع در برخی از قوانین و ماده و تبصره ها شود زیرا با روند رو به رشد اختلاس در کشور اغلب مردم ایران هریک برای خود حقوقدان، روانشناس و جامعه شناس متبحر و توانمندی شده اند و به خوبی می توانند چنین مسائلی را تحلیل کنند.

در روزهای گذشته ویدیوی خواستگاری یک پسر جوان از دختر موردعلاقه اش در مرکز خرید گلستان شهر اراک به سرعت در فضای مجازی منتشر شد که حاشیه های فراوانی را به دنبال داشت.

به گزارش سلام نو  این داستان عاشقانه پسر و دختر جوان این طور بود که پسر طبق یک برنامه از قبل طراحی شده تصمیم به غافلگیر کردن دختر مورد علاقه اش می کند و در یک عمل عاشقانه در مرکز خرید گلستان شهر اراک در حضور بسیاری از افراد حاضر در آن جا در مقابل این دختر زانو زده و با ابراز علاقه و احساسات خود از وی خواستگاری می کند و دختر جوان هم که از این موضوع بسیار شگفت زده می شود برای چند ثانیه در آغوش پسر قرار می‌گیرد که با انتشار این کلیپ در فضای مجازی بسیاری از کاربران از این موضوع استقبال کردند؛ این در حالی ست که پس از این اقدام، اخباری مبنی بر دستگیری این پسر و دختر جوان منتشر و این موضوع باعث ناراحتی و حتی تأسف بسیاری از سلبریتی ها و مردم شد.

دلیل این دستگیری این بود که عمل این پسر و دختر جوان خلاف قانون کشور بوده است و در همین رابطه معاون اجتماعی فرماندهی استان مرکزی اعلام کرد که خواستگاری کردن پسر جوان از دختر در مرکز خرید گلستان اراک با شئونات اسلامی مغایرت داشته به همین خاطر این زوج دستگیر شدند و تا زمانی که حکم نهایی صادر شود با وثیقه آزاد هستند.

پس از انتشار دستگیری این زوج جوان، خبرگزاری ایسنا متنی را مبنی بر این موضوع در صفحه خود منتشر کرد و با این تیتر نوشت:

خواستگاری در ملأ عام جُرم است؟

چند روز قبل انتشار فیلم خواستگاری پسری جوان از دختر مورد علاقه اش در یکی از مراکز خرید شهر اراک و مقابل چشم افراد حاضر در محل با واکنش های مختلفی روبه رو شد. برخی بر این باور بودند که این شیوه از خواستگاری می تواند باعث ترویج فرهنگ غربی و ازبین رفتن سنت های ایرانی- اسلامی باشد و در مقابل عده ای دیگر اعتقاد داشتند که این نوع خواستگاری باعث ترویج و ترغیب جوانان به شیوه ای تازه می شود.

اما به راستی این نوع خواستگاری در کشورمان باعث هنجارشکنی و بروز جُرم و فعل حرام می شود؟

امینی، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: در جامعه ای که به ترویج ازدواج نیاز داریم و به جوان ها توصیه می شود که با همدلی به سمت سنت حسنه ازدواج روی بیاورید، چنین اتفاقی به طور قطع تبعات مثبتی در جامعه دارد و مقابله با آن به ضرر افکار عمومی است.

برای من به عنوان یک حقوقدان جای سوال دارد که این دو جوان به چه جُرمی دستگیر شده اند و از هر طرف که به این قضیه نگاه می کنم نتوانسته ام درک درستی از علت دستگیری و برخورد با آن ها پیدا کنم؛ چرا که نه فعل حرامی انجام داده اند و نه در جای خصوصی با هم ارتباط غیر عُرف و قانونی داشته اند و در عمل هیچ فعل حرامی صورت نگرفته است. انتظار ما از دادگستری همچون گذشته تدبیر و تأمل بر این پدیده های اجتماعی است. جوانان امروز الزاما همچون پدران خود نمی اندیشند.

خبرگزاری ایسنا در ادامه به صحبت های مجید صفاری نیا رئیس انجمن روانشناسان اشاره کرده و نوشته است:

آمار ازدواج بین جوانان در ایران امیدوارکننده نیست و فقط حدود ۲۸درصد از جوانان در کشور ما میل به باهم بودن دارند بنابراین جا دارد که از مدل ها و روش های مختلف برای پیوند زناشویی استقبال کنیم و به جای دستگیری و ارعاب جوانان را به این امر حسنه تشویق و ترغیب کنیم.

این موضوع باعث ناراحتی برخی از سلبریتی ها هم شد و مهراب قاسمخانی در استوری خود مقایسه ای میان خواستگاری پسر جوان از دختر موردعلاقه اش در مرکز خرید اراک با اختلاس شش میلیارد یورویی کرد و نوشت:

جسارتا اون دوستانی که عفتشون از یه خواستگاری جریحه دار شده بود، هیچ جاییشون از اختلاس شش میلیارد یورویی دچار جراحت نمیشه؟

پس از آن، پرستو صالحی، بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما در استوری اش به این موضوع واکنش نشان داد و با انتشار تصویری از مرجان شیخ االاسلامی آل آقا نوشت:

اینایی که از پیشنهاد ازدواج دادن یک جوان در پاساژ دردشون گرفته بود نظری ندارن الان؟!

کدوم گوری هستین اینجور مواقع دقیقا؟؟؟؟؟؟؟!!!!!

پس از نشر این اخبار و واکنش های بسیاری از مردم، حالا فرصتی ست که باید یک بازنگری دقیق و جامع در برخی از قوانین و ماده و تبصره ها شود زیرا با روند رو به رشد اختلاس در کشور اغلب مردم ایران هریک برای خود حقوقدان، روانشناس و جامعه شناس متبحر و توانمندی شده اند و به خوبی می توانند چنین مسائلی را تحلیل کنند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید

*** ***