بسیاری از خانم های باردار احساس ترس و اضطراب زیادی  به خصوص به هنگام زایمان دارند، اما این در حالی است با ایجاد شناخت درست از زایمان و همچنین انجام اقدامات مناسب دیگر نیازی به ترس و استرس نخواهد بود.

به طور حتم مادرانی که اولین فرزند خود را به دنیا می آورند به دلیل ناآشنا بودن با چگونگی زایمان نسبت به مابقی مادران بادرار از ترس و اضطراب بیشتری برخوردار هستند.

آنچه مسلم است تولد نوزاد یکی از بهترین لحظات زندگی هر خانمی می باشد از این رو متخصصان زنان و روانشناسان می گویند برای کاهش احساس ترس و لذت بردن هر چه بیشتر از این لحظه بهتر است مادر به طور کامل از ترس های خود صحبت کند.

بدیهی است کاهش ترس و اضطراب می تواند منجر به کاهش درد زایمان نیز شود لذا باید مادر با تمام مراحل زایمان آشنا شود تا شاید از این طریق بتواند تا حدودی بر ترس های خود غلبه کند هر چند در مقابل برخی از پزشکان نیز معتقد هستند که نباید مادر از چگونگی انجام زایمان مطلع شود تا به راحتی این کار را انجام دهد.

متاسفانه امروزه در شبکه های مجازی فیلم و کلیپ انواع زایمان منتشر می شود که برخی از پزشکان دیدن آن را به مادران باردار و یا افرادی که قصد بارداری دارند توصیه نمی کنند.

بدیهی است بسیاری از مادران باردار برای کاهش میزان ترس خود سزارین را انتخاب می کنند تا در طول روند به دنیا آمدن نوزاد بیهوش باشند اما باید در نظر داشت که این روش زایمان خود می تواند خطرات و عوارضی را برای مادر و در برخی از موارد نوازد به همراه داشته باشد.

باید در نظر داشت که امروزه در بسیاری از بیمارستان های کشور برای انجام سزارین مادر را تنها از کمر به پایین بی حس می کنند که این خود می تواند باعث بروز کمردرد و یا ایجاد سردرد های طولانی شود به گونه ای که این عوارض ممکن است تا پایان عمر و یا تا چندین سال با مادر همراه باشد.

متاسفانه برخی از مادران باردار تنها به دلیل شنیدن تجارب ناخوشایند دیگران احساس ترس می کنند از این رو باید متذکر شد که تمام زایمان ها به یک صورت نخواهد بود چرا که آناتومی بدن و شرایط قرار گرفتن نوازد در افراد به یکسان نخواهد بود.

از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد که به دلیل وجود ترس در مادران احتمال زایمان زودرس نیز وجود دارد که این مهم خود می تواند عوارضی را برای کودک به همراه داشت و حتی در برخی از موارد نیز منجر به از دست دادن نوزاد شود بنابراین توصیه می شود در دوران بارداری  از فکر کردن به افکار منفی مانند زایمان سخت، تولد نوزاد بیمار و مواردی از این دست پرهیز شود.

پر واضح است که برای کاهش و یا مقابله با ترش و استرس توصیه می شود که مادران باردار تمرینات یوگا را انجام دهند تا در سایه انجام این ورزش بتوانند به راحتی زایمان داشته باشند و دیگر کمتر به افکار منفی فکر کنند.

در پایان باید خاطر نشان کرد که در صورت وجود ترس بیش از اندازه مراجعه به روانشناس می تواند تاثیر گذار باشد چرا که ترس مادر تاثیرات منفی را بر روی جنین می گذارد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید