۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 9007485

فرد می تواند در ناحیه آئورت شکمی احساس نبض داشته باشد چرا که آئورت خون را از قلب به سایر نقاط بدن، پایین قفسه سینه و داخل شکم حمل می‌کند.

بررسی دلایل نبض شکم

گفتنی است دلایل متعددی می تواند باعث ایجاد نبض شکمی شود که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

به طور حتم باردار می تواند یکی از دلایل ایجاد نبض شکمی باشد چرا برخی از مادران باردار طی این ایام احساس نبض شکمی را تجربه می کنند.

برخی از افراد بر این باور هستند که نبض شکمی مادر به دلیل نبض کودک است اما این مهم تنها نبض در آئورت شکمی است.

باید در نظر داشت که در دوران بارداری، گردش خون اطراف بدن به میزان زیادی افزایش می‌یابد. این بدان معنی است که خون بیشتری با هر نبض، پمپاژ می‌شود که می‌تواند در آئورت شکمی بیشتر قابل توجه باشد.

غذا خوردن نیز می تواند یکی دیگر از دلایل نبض شکمی باشد چرا که بدن  به هنگام غذا خوردن برای هضم غذا، اضافه کاری و انرژی و مواد مغذی را جذب می‌کند که برای انجام این کار، خون بیشتری به معده و روده باریک از طریق آئورت جذب می‌شود.

لازم به ذکر است احساس نبض شکمی بیشتر به هنگام صرف غذا در حجم بالا رخ می دهد چرا که در این شرایط برای هضم غذا نیاز به افزایش پمپاژ خون از طریق آئورت شکمی وجود دارد.

بدیهی است بالا رفتن از پله ها و یا دراز کشیدن نیز می تواند موجب نبض شکمی شود که این مهم به دلیل جریان خون از طریق آئورت شکمی رخ می دهد.

جالب است بدانیم که در صورت نداشتن چربی اضافی در ناحیه شکم می توان به راحتی نبض شکمی را نیز دید.

آنوریسم آئورت شکمی نیز می تواند یکی دیگر از دلایل نبض شکمی باشد چرا که آئورت شکمی ناحیه‌ای نزدیک به انتهای بخشی از سرخرگ است. البته اگر این ناحیه زیاد بزرگ شود آئورت می‌تواند منفجر و موجب خون ریزی داخلی خطرناک ‌شود.

بررسی نشانه های آنوریسم آئورت شکمی

آنچه مسلم است آنوریسم آئورت شکمی می تواند با یک سری نشانه ها همراه باشد که در ذیل به آن اشاره خواهد شد.

احساس درد شدید در ناحیه شکم

احساس درد شدید در ناحیه پهلو

احساس درد در ناحیه کمر

وجود نبض در اطراف ناف

باید در نظر داشت که به هنگام بروز هر یک از نشانه های مذکور باید رد اولین فرصت ممکن به پزشک مراجعه کرد چرا تاخیر و یا سهل انگاری برای مراجعه به پزشک می تواند موجب کاهش سطح هوشیاری فرد شود.

بررسی دلایل ابتلا به آنوریسم آئورت شکمی

پر واضح است که دلایل متعددی می تواند زمینه ساز ابتلا به آنوریسم آئورت شکمی شود که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.

استعمال دخانیات

فشار خون بالا

ابتلا به بیماری سختی عروق

وراثت

وجود عفونت های سرخرگی

وجود زخم های بزرگ

بر اساس مطالعات صورت گرفته میزان ابتلای مردان به آنوریسم آئورت شکمی چهار برابر بیشتر از زنان است، همچنین احتمال ابتلا به این بیماری در افراد بالای ۴۸ سال بیشتر از سایر افراد می باشد.

لازم به ذکر است که بسیاری از مردم نبض اطراف ناف را احساس می کنند، چرا که آئورت بزرگ ترین شریان بدن است و هنگامی که خون از قلب رد می شود وارد آئورت خواهد شد و از طریق آن به سراسر بدن منتقل می شود.

جالب است بدانیم که بخشی از آئورت به نام «آئورت نزولی» از میان شکم عبور می کند که این مهم باعث می شود زمانی که دست خود را روی شکم  قرار می دهید، نبض را احساس کنید که البته افراد لاغر این مهم را به راحتی حس می کنند و در مقابل افراد چاق در بیشتر موارد آن را حس نمی کنند.

دلایل ایجاد آنوریسم شکمی

گفتنی است آنوریسم شکمی زمانی رخ می دهد که دیواره شریان ضعیف شده باشد به گونه ای که با گذشت زمان، دیواره شریان دچار پارگی خواهد شد  و  این عامل می تواند منجر به مرگ و یا عوارض جدی دیگری نیز شود.

بررسی های روش تشخیص آنوریسم

آنچه مسلم است به هنگام احتمال ابتلا به این بیماری پزشک برای تشخیص دقیق انجام MRI، سی تی اسکن و یا سونوگرافی را تجویز می کند تا با استفاده از یکی از این روش ها بتواند به راحتی وضعیت داخل شکم را بررسی کند.

باید متذکر شد که درمان آنوریسم با اندازه آن ارتباط معناداری دارد بدین گونه که در صورت وجود آنوریسم بزرگ انجام جراحی الزامی باشد و اما در صورت کوچک یودن آنوریسم فرد می تواند با انجام یکی سری مراقبت های لازم به زندگی خود ادامه دهد.

در پایان باید خاطر نشان کرد که احساس نبض شکمی اگر به همراه درد باشد باید به پزشک مراجعه شود چرا که احتمال ابتلا به آنوریسم آئورت شکمی وجود دارد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید