این جام عجیب و غریب که دو رنگ است توسط پرینتر سه بعدی تولید شده و این بدین معنی که زیر تابش نور مختلف، تغییر رنگ می‌دهد و به رنگ دیگری دیده می‌شود.

پژوهشگران هدف داشت تا جامی مشابه با مدل قدیمی بسازد و به همین دلیل سعی کردند به روش خاصی نانوذرات طلا را بزرگتر کنند تا خاصیت دو رنگی بیشتری به این جام جدید اضافه سازند.

چند سال پیش جنجال‌هایی پیرامون یک لباس آبی و مشکی پیش آمد و برخی آن را سفید و طلایی می‌دیدند. حال محققان توانسته اند با اضافه کردن نانوذرات طلا به فرآیند پرینت سه بعدی، یک جام منحصر به فرد تولید کنند که با تابش نور تغییر رنگ می‌دهد اما سوال اینجاست که بالاخره این جام پلاستیکی بنفش است یا قهوه‌ای؟

این جام که توسط پرینت‌های سه بعدی تولید شده به اصلاح dichroic یا دو رنگ است. بدین معنی که زیر تابش نور مختلف، تغییر رنگ می‌دهد و به رنگ دیگری دیده می‌شود.

این جام زیر تابش مستقیم نور به رنگ بنفش دیده می‌شود اما کاربر با حذف نور و مشاهده‌ی آن در تاریکی متوجه می‌شود که رنگی قهوه‌ای دارد. با تابش نور، نانوذرات طلا روی سطح جام، طول موج‌ها خاصی از نور را جذب می‌کنند و به همین دلیل، جام با تغییر زاویه نور به رنگ دیگری دیده می‌شود.

حتماً شما هم برخی ماشین‌هایی را دیده‌اید که رنگ خاصی دارند و از زاویه‌های مختلف به علت تابش نور، رنگ دیگری به خود می‌گیرند. طی قرن‌های گذشته، صنعتگران با استفاده از نانوذرات می‌توانستند که خاصیت دو رنگی به متریال مختلف بدهند اما آنها نمی‌دانستند چرا این ذرات چنین تاثیر نوری ویژه‌ای می‌گذارند.

محققان مرکز پژوهشی واخنینگن سعی کردند با ترکیب نانوذرات طلا در جایگزینی از اسید سیتریک، محلول شفافی تولید کنند که با تابش نور تغییر رنگ می‌دهد.

سپس آنها از جامی تاریخی به نام Lycurgus Cup الهام گرفتند تا یک جام دو رنگ تولید کنند. این جام رومی که ۱۶۰۰ سال پیش تولید شده نمونه‌‌ی باستانی نانوفناوری است چرا که به لطف نانوذرات طلا، به دو رنگ قرمز و سبز دیده می‌شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید