یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون که قرار است حداقل دستمزد اعلام شود، مسئولان اقتصادی به آمارها و تحقیقات خودشان احترام بگذارند و حق کارگر را با تعیین دستمزد واقعی ادا کنند.

به گزارش سلام نو، اکبر ترکی (نماینده فریدن در مجلس شورای اسلامی) با انتقاد از پایین بودن دستمزدهای کارگران گفت: اکنون که شورای عالی کار در مورد افزایش حداقل دستمزد تصمیم می‌گیرد، بهتر است خط فقر را ملاک کار قرار داده و بر این اساس حداقل دستمزد را دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان یعنی به اندازه خط فقر اعلام کند.

وی گفت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شایسته کارگری که با جان و دل برای تولید و اشتغال و اقتصاد کشور زحمت می‌کشد، نیست و با این شرایط نمی‌توان امیدی به زندگی و آینده مناسب داشت.

وی در خصوص ادعای کارفرمایان مبنی بر اینکه افزایش دستمزد هزینه‌های تولید را بالا می‌برد و  امکان ادامه فعالیت وجود ندارد، گفت: کدام کالایی را سراغ دارید که قیمت آن ثابت مانده باشد. قیمت تمامی کالاها حداقل دو برابر شده و کالاهایی را سراغ داریم که قیمت آن تا ۵ برابر نیز افزایش داشته است. بنابراین کارگران حق دارند بخشی از این افزایش قیمت‌ها را دریافت کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان با ابراز تاسف از اینکه حقوق کارگران به دنبال تورم لجام گسیخته همچنان ثابت مانده است، گفت: کارگر چگونه می‌تواند در این شرایط گرانی امرار معاش بکند و شرمنده زن و فرزندش نباشد؟

وی معتقد است که کارفرمایان دلیل افزایش قیمت کالا را گرانی دلار عنوان می‌کنند تا کالاها را چندبرابر گران‌تر بفروشند. ترکی گفت: چرا هنگامی که به دستمزد کارگر می‌رسیم از گران شدن دلار، گران شدن قیمت کالا، ناتوانی کارگران و شرمندگی آنان سخن نمی‌گوییم؟

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه افزایش دستمزد را باید یک تیم کارشناس اقتصادی اعلام کند، گفت: چرا سراغ دولتمردان و کارشناسان اقتصادی نمی‌روید؟ مگر همین آقایان خط فقر را دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام نکردند؟ مگر همین آقایان سبد معیشت حداقلی را سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام نکردند؟ اکنون که قرار است حداقل دستمزد اعلام شود، به آمارها و تحقیقات خودشان احترام بگذارند و حق کارگر را با تعیین دستمزد واقعی ادا کنند.

وی با تاکید بر اینکه کارگران از دولت انتظار دارند جانب حق را بگیرد، گفت: اینکه انتظار داشته باشیم کارگران در وضعیت نامناسب زندگی کنند و صدایشان هم درنیاید، تفکر اشتباهی است.

نماینده فریدن با تاکید بر اینکه زندگی نامناسب باعث بحران‌های روحی و روانی می‌شود، گفت: این چه انتظاری است که از کارگران داریم؟ مگر قرار است کارگر زحمت بکشد و چرخ اقتصاد کشور را به حرکت دربیاورد اما خودش در بحران و مشکل باشد؟ بهتر است دولت جانب کارگران را بگیرد و دستمزد مناسبی برای آنان تصویب کند./ایلنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید