شاید این نشست هانوی به خودی خود بی نتیجه بوده باشد ولی در روند دیپلماتیک بین دو کشور حتما نشست مهمی بوده و اگر مشکلی پیش نیاید در نهایت این نشست‌ها به حل مشکلات دو طرف منجر می‌شود.

سلام نو- سرویس بین الملل: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دومین دور گفت‌وگوهای خود را روز چهارشنبه در هانوی، پایتخت ویتنام آغاز کردند و ساعاتی پیش نیز در حالی خاتمه گفت‌وگوها را اعلام نمودند که برخلاف انتظارها نه سندی امضا شد و نه ناهار کاری مورد انتظار طرفین برگزار شد.

برخی تحلیل‌گران سیاست خارجی و روابط بین الملل از همین منظر این نشست را بیهوده توصیف کردند و تاکید داتشند که ترامپ در این دور از مذاکرات هم دنبال مذاکره برای مذاکره بود و برای همین کار دو طرف به بن بست رسیده است.

آمریکا و کره شمالی از هم چه می‌خواهند؟

پیش از این و در اولین دیدار رییس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی در سنگاپور خواسته دونالد ترامپ خلع سلاح هسته‌ای فوری کره‌شمالی بود و خواسته کیم جونگ اون لغو تحریم‌های شکننده بین‌المللی علیه کشورش بود. اما به باور کارشناسان آن دیدار دستاوردی به جز وعده‌های مبهم از سوی دو طرف نداشت، وعده‌هایی که عملا گام رو به جلویی نداشت و برای همین نشست دوم برگزار شد.

به همین جهت این دیدار برگزار شد تا شاید راهی که بن بست رسیده بود این بار باز شود و یکی از توافق‌های مهم قرن منعقد شود، اما در نهایت چنین نشد.

دونالد ترامپ در روزهای قبل از نشست ویتنام بار دیگر تاکید کرد که خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی، درهای توسعه اقتصادی را به روی این کشور باز می‌کند و آن را به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل خواهد کرد، اما پوینگ یانگ فقط به دنبال توسعه اقتصادی نیست و نگرانی‌های امنیتی هم دارد.

کره شمالی نگران است با خلع سلاح اتمی آخرین اهرم خود برای مذاکراتی برابر با آمریکا را از دست بدهد، هرچند برای توسعه کشورش آماده خلع سلاح هسته‌ای است ولی ظاهرا تضمین‌های مهمی می‌خواهد.

سر انجام چه خواهد شد؟

واقعیت این است مذاکره آمریکا و کره شمالی تا به حال دست آوردهای خوبی برای آمریکا و متحدانش داشته است. این مذاکرات شبه جزیره کره را از تنش خارج کرد، دو کره بعد از سال‌‎ها ارتباطات بهتری پیدا کردند، آزمایش‌ها اتمی کره شمالی متوقف شده و به گفته کیم حتی آماده خلع سلاح هسته‌ای هستند.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی پس از گفت‌وگو با ترامپ در تایلند به خبرنگاران گفت در صورتی که آماده خلع سلاح اتمی کشورش نبود در نشست با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در هانوی ویتنام حضور نمی‌یافت.

این مسئله پرده از این واقعیت برمی‌دارد که مذاکرات آمریکا و کره شمالی در نهایت به نتیجه خواهد رسید و با تمام دیر و زود شدن‌ها بالاخره باید آماده خلع سلاح کره شمالی و باز شدن دروازه‌های تجارت دنیا به روی این کشور باشیم.

رسانه‌های کره شمالی هم در واکنش به این مذاکرات از رهبر خود به خاطر سفر چهار هزار کیلومتری با قطار از پیونگ یانگ به هانوی تقدیر کرده‌اند و روزنامه دولتی رودونگ سینمون چهار صفحه از شش صفحه خود را به این موضوع اختصاص داده.

این روزنامه نوشته مردم کره شمالی با "هیجان و احساسات" از سفر کیم استقبال کرده‌اند و از آنها خواسته به سختی کار کنند تا "زمانی که او برگشت گزارش‌های پیروزی دریافت کند."

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا نیز درباره این نشست گفت که:" می‌توانستم توافق را امضا کنم اما امضای یک توافق خوب مهمتر از سریع امضا کردن است."

ظاهرا عامل عقب افتادن توافق‌های احتمالی این نشست مشاوره‌هایی بود که پمپو، وزیر خارجه آمریکا به دونالد ترامپ داده وگرنه رییس جمهور آمریکا آماده امضا توافق بود.

نکته قابل توجه این است که شاید این نشست به خودی خود بی نتیجه بوده باشد ولی در روند دیپلماتیک بین دو کشور حتما نشست مهمی بوده و اگر مشکلی پیش نیاید در نهایت این نشست‌ها به حل مشکلات دو طرف منجر می‌شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید