در این وضعیت به نظر می‌رسد نه روسیه، نه آمریکا و نه اروپا هیچ کدام توان آرام کردن دو طرف را ندارند و این تنها چین است که نفوذ کافی روی هر دو طرف ماجرا را دارد تا آن‌ها را مجاب به کاهش تنش‌ها کند.

سلام نو - سرویس بین الملل: چند وقتی است که مرزهای پاکستان با همسایگانش ملتهب شده. ایران و هند به خاطر ورود تروریست‌ها از مرز پاکستان به همسایه خود انتقاد دارند و اسلام آباد را به بی توجهی به مسائل تروریستی متهم می‌کنند.

هرچند ایران ترجیح داد مسئولیت سرکوب تروریست‌ها را به خود پاکستانی‌ها بدهد ولی طرف هند با توجه به سوابق قبلی‌ای که با اسلام آباد داشت ترجیح داد مستقیما وارد ماجرا شود.

تنش میان هند و پاکستان پس‌از آن‌ بالا گرفت که یک گروه اسلام‌گرای تندرو، یعنی جیش محمد، که در پاکستان پایگاه دارد، در حمله انتحاری در کشمیر زیر فرمان هند، 40 پلیس هندی را کشت.

در نهایت روز گذشته ویدئویی از بمباران مواضع تروریست‌‌ها در پاکستان توسط هواپیماهای هندی منتشر شد و رسانه‌ها مدعی شدند که هند بیست دقیقه در خاک پاکستان حضور داشت و 300 تروریست را کشته!

واکنش تند پاکستان

«شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان در تشریح جزئیات حضور جنگنده‌های هندی در خاک اسلام آباد اعلام کرد: جنگنده‌های دهلی نو راس ساعت 2:55 دقیقه بامداد با نقض حریم هوایی ما وارد خاک پاکستان شدند و ساعت 2:58 دقیقه با تعقیب شدن توسط جنگنده‌های نیروی هوایی پاکستان به خاک هند گریختند.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان هم تصریح کرد: پاکستان علاقه‌ای به جنگ ندارد ولی برای حفاظت از تمامیت ارضی خود هیچ محدودیتی را قائل نمی‌شود و جنگنده‌های هندی که امروز حریم هوایی پاکستان را نقض کرده بودند بی‌درنگ مورد هدف قرار گرفته و ساقط شدند.

«آصف غفور» سخنگوی ارتش پاکستان اعلام کرد: پاسخ ما به هند متفاوت خواهد بود زمان و مکان را خودمان انتخاب می‌کنیم، اما هندی‌ها متعجب و غافلگیر خواهند شد.

روایت طرف هندی و پاکستانی از تلفات و نتایج این عملیات متفاوت است. هندی‌ها از کشتن 300 تروریست خبر می‌دهند و پاکستان مصر است که کسی آسیب ندیده است.

در نهایت درگیری بین دو کشور امروز اوج گرفت و شبکه تلویزیونی ای.آر.وای. نیوز هم مدعی ساقط شدن دو جنگنده هندی در خاک پاکستان و دستگیری یک خلبان توسط نیروهای ارتش این کشور شده است.

سخنگوی ارتش پاکستان هم در کنفرانس خبری خود اعلام کرد: جنگنده‌های پاکستانی وارد خاک هند نیز شدند و به‌روی اهداف مورد نیز نشانه‌گرهای خود را قفل کردند ولی مانور امروز تنها پیامی برای هند بود و ما از هدف قرار دادن جنگنده‌های هندی در خاک این کشور اجتناب کردیم.

هند تاکنون واکنش مشخصی به این مسئله نداشته و وزیر خارجه این کشور تنها به برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی 50 ثانیه‌ای اکتفا کرده است.

بحران دامن‌گیر

بجران بین هند و پاکستان در حالی اوج می‌گیرد که ولیعهد عربستان در سفری که به این دو کشور داشت تلاش داشت به عنوان میانجی ظاهر شود، اما تلاش او نه تنها نتیجه نداد بلکه اوضاع بحرانی‌تر شده و هر لحظه احتمال وقوع یک تنش جدی و جرقه خوردن در انبار باروت می‌رود، جرقه‌ای که می‌تواند شرق و غرب آسیا را درگیری بحرانی کم نظیر بکند.

در این شرایط به نظر می‌رسد هند دست پایین را نسبت به پاکستان دارد. آن‌ها نه فیلمی از کشتن 300 تروریست دارند، نه همدلی جهانی را همراه خود می‌بینند و نه توانستند قدرت نمایی نظامی درستی جلوی پاکستان داشته باشند و هواپیمای خود را از دست دادند.

در این وضعیت به نظر می‌رسد نه روسیه، نه آمریکا و نه اروپا هیچ کدام توان آرام کردن دو طرف را ندارند و این تنها چین است که نفوذ کافی روی هر دو طرف ماجرا را دارد تا آن‌ها را مجاب به کاهش تنش‌ها کند.

کد خبرنگار: ۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید