مطابق آنچه در در سند چشم انداز 1404 آمده است تا پایان این سال کشور ایران باید کاری کند تا سالانه پذیرای بیست میلیون گردشگر خارجی باشد. واقعیت این است که آمریکا در پی آن است تا با ابزارهایی همچون تحریم و با استفاده از ابزارهای رسانه ای گردشگری ایران را تهدید کند.

سلام نو - سرویس اجتماعی: بعد از توافق برجام یکی از بخش هایی که قرار بود تحت تاثیر قرار بگیرد و انصافا هم گرفت، گردشگری بود. با این حال پس از خروج آمریکا از برجام آمار و ارقام حکایت از کاهش ورود گردشگران خارجی به ایران دارد.

به گزارش سلام نو، در طی این سالها همیشه از صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت ارزآور و به عنوان جایگزینی برای خلاصی از اقتصاد تک محصولی و وابسته به نفت یاد شده است. رشد گردشگری در سالهای پس از روی کار آمدن روحانی و به ویژه پس از اجرایی شدن برجام آن قدر چشمگیر بود که به دولت این جرات را داد تا حل معضل همیشگی بیکاری را منوط به ادامه یافتن رشد گردشگری بداند. رشدی که به نظر می رسد پس از خروج آمریکا از برجام حالا دیگر نزولی شده است.

مونسان می‌گوید اگر گردشگری را از نقطه صفر در نظر بگیریم، می‌توانیم بگوییم این صنعت تحت تأثیر است، اما باید بدانیم که این شرایط از گذشته نیز بوده است. یعنی ورود آمریکا برای ما محاسنی ایجاد نکرد که خروجش برای ما مشکل ویژه‌ای ایجاد کند.

اگرچه مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفته خروج آمریکا از برجام نمی تواند آنچنان میراث فرهنگی را تحت تاثیر قرار دهد اما اگر بخواهیم تنها یک مثال برای افت گردشگری بزنیم نگاه آماری به گردشگران یزد کافی است.

تابستان یزد همیشه یکی از شلوغ ترین زمان‎های این شهر بوده است. با این حال با نگاهی گذرا کاهش 80 درصدی گردشگران خارجی در این شهر نگرانی زیادی بین فعالان گردشگری ایجاد کرده است. آن طور که فعالان گردشگری اهل یزد می گویند موزه‌ها، اماکن تاریخی، صنایع دستی و... دیگر آنچنان مورد توجه نیستند و شاهد افت جدی تورهای این استان هستیم به طوری که استان یزد حتی از لیست تورهای بزرگ گردشگری کشور هم خارج شده است.

سید حسین آزادی، رییس کمیسون گردشگری شورای اسلامی شهر یزد اظهار کرده است: هر چند گردشگران اروپایی به‌صورت تک نفره و دو نفره هنوز هم به یزد سفر می‌کنند، اما تورهای بزرگ متشکل از این نوع گردشگران کمتر به یزد به‌عنوان یکی از سه ضلع مثلث طلایی گردشگری کشور سفر می‌کنند.

واقعیت این است که آمریکا در پی آن است تا با ابزارهایی همچون تحریم و با استفاده از ابزارهای رسانه ای گردشگری ایران را تهدید کند. این البته اتفاق تازه ای نیست. ولی‌الله تیموری معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در این باره گفته است: مذاکره مستقیم و غیرمستقیم آمریکا با شرکت‌های خارجی که با ما تعاملات گردشگری داشتند از زمان خروج آمریکا از برجام آغاز شده و موضوع تازه‌ای نیست. این اقدام صد در صد تاثیراتی داشته ولی ما با گرایش به کشورهای منطقه‌ای به دنبال تعادل بوده‌ایم.

گفته شده است از چندین کشور اروپایی گزارش‌هایی دریافت شده  که بر اساس آن کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های آمریکا با توراپراتورهای آنها تماس گرفته‌ اند و خطاب به آنها گفته اند که اگر به کشور ایران توریستی  فرستاده شود آنها برای صادر شدن ویزای آمریکا و ورود به خاک ایالات متحده آمریکا قطعا با مشکل جدی رو به رو خواهند شد.

پیامدهای خروج آمریکا از برجام خیلی زودتر از آنچه تصور می شد مشخص شد. درست یک روز پس از خروج دونالد ترامپ از برجام وب‌سایت Booking به عنوان یکی از معتبرترین بنگاه های ارائه خدمات اقامتی به گردشگران سراسر جهان همکاری خود را با ایران متوقف کرد. شرکت Airbnb نیز دیگر بنگاه عظیم این حوزه است که حتی اجازه ورود به وب‌سایت خود را به کاربران ایرانی نمی‌دهد.

مطابق آنچه در در سند چشم انداز 1404 آمده است تا پایان این سال کشور ایران باید کاری کند تا سالانه پذیرای بیست میلیون گردشگر خارجی باشد، عددی که با ظرفیت هایی که در کشور وجود دارد قابل تحقق است اما با توجه به اینکه هیچگاه گردشگری اولویت جدی کشور نبوده و بسترهای لازم برای توسعه آن جدی گرفته نشده است این نگرانی وجود داره به درستی نتوانیم از ظرفیت های موجود در کشور استفاده کنیم.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید