پیش فروش خودرو توسط ایران خودرو و سایپا و سرعت بالای ثبت نام مردم هم بسیار پرحاشیه بوده است. امیر داداشی روزنامه نگار نیز در انتقاد از رفتار مردم در خرید خودرو به قیمت فعلی نوشته است:‌به رغم اینکه سایپا و ایران خودرو در طی یک سال اخیر بارها بدعهدی کرده اند اما مردم بار دیگر به طرح پیش فروش این دو کارخانه لبیک گفتند و تنها در عرض نیم ساعت ظرفیتشان را تکمیل کردند

سلام نو - سرویس اقتصادی: در روزهای اخیر افزایش عجیب و غریب قیمت خودرو گلایه زیادی بین مردم ایجاد کرد. در حالی که همین چند هفته پیش افزایش قیمت خودرو سرو صدای زیادی به پا کرده بود در کمال ناباوری باز هم قیمت خودرو چند میلیونی افزایش پیدا کرد تا پراید ۴۶ میلیونی سوژه داغ اخبار شود. ۴۶ میلیونی که سال قبل در مدت مشابه می شد با آن یک ساندرو گرفت.

به گزارش سلام نو در چند روز گذشته افزایش بی رویه قیمت خودرو آن قدر زیاد بود که برای بسیاری از مردم باورنکردنی بود. افزایش قیمت خودرو یک ماه است دوباره صعودی شده و در چند روز اخیر بازار خودرو بیش از پیش متلاطم شده است.

در فاصله یک ماه مانده به پایان سال برخی کارشناسان معتقدند افزایش قیمت خودرو را باید در راستای اوج گیری نقش گسترده دلالان و واسطه‌گران دانست. از سویی دیگر بسیاری عملکرد وزارت صنعت را عامل اصلی قیمت فزاینده خودرو می دانند. نمایندگان مجلس در تذکر به رپیس جمهور خواستار رسیدگی عاجل به وضعیت خودرو شده اند.

افزایش قیمت خودروهای داخلی بین ۷ تا ۳۰ میلیون متغیر بوده است. همین مساله کافی است تا مردم از خود سوال کنند این همه نهاد و دستگاه و وزارتخانه دقیقا در حال چه کاری هستند؟ ایران خودرو و سایپا به عنوان معروف ترین کارخانه های خودروسازی در کشور قول داده بودند ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ خودرو در روزهای پایانی سال عرضه کنند. خلف وعده آن ها از یک سو و نبود نهاد نظارتی که در این زمینه پاسخگو باشد باعث شده تا قیمت خودرو تخته گاز جلو برود.

سعید موتمنی رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو معتقد است همین مساله عدم تعهد خودروسازان در رابطه با عرضه خودرو باعث شده قیمت خودرو در بازار به صورت لحظه ای افزایش پیدا می کند و کار به جایی رسیده که قیمت خودروهای داخلی تا ۱۰۰ میلیون هم رسیده است.

این نکته را البته باید در نظر داشت که همواره در ایام پایانی سال افزایش قیمت خودرو اتفاق می افتد. با این حال مردم می گویند چه اتفاقی افتاده است زمانی که قیمت دلار بیش از قیمت فعلی بود قیمت خودرو پایین تر بود و حالا در شرایطی که قیمت دلار نسبت به قبل کاهش داشته قیمت خودرو روند صعودی به خود گرفته است. این مساله خصوصا در قبال خودروهای داخلی برای مردم قابل پذیرش نیست. یک کارشناس اقتصادی معتقد است افزایش قیمت خودرو یا قیمت سایر کالا‌ها علت تورم نیستند بلکه خود معلول تورم هستند، یعنی کشور دچار تورم است و همین امر کافی است تا اثر خود را بر قیمت کالا‌ها می‌گذارد.

به گفته دبیر انجمن قطعه سازان در بهمن ماه تولید قطعه نسبت به ‏دی ماه ٧٠‌درصد رشد داشته است. این در حالی است که عرضه خودرو صورت نگرفته است. باید از خودروسازان بپرسید خودروهایشان کجاست؟ خودروسازان متعادل شدن قیمت خودرو و عرضه آن به بازار را منوط به افزایش تولید خودرو می دانند. افزایشی که طبق گفته خودشان محقق شده اما در عمل نه تنها تاثیر مثبتی روی قیمت خودرو نگذاشته بلکه قیمت نجومی خودرو باعث واکنش های زیادی از سوی مردم شده است.

مردم درباره افزایش قیمت خودرو چه می گویند؟

طبق معمول خبر افزایش قیمت خودرو آنقدر داغ بود که خیلی سریع به ترند توییتر تبدیل شد. صبا آذرپیک روزنامه نگار در انتقاد از نمایندگان مجلس توییت کرده است نمایندگان مجلس ما به جای احضار وزیر صمت و سازمان تعزیرات و حمایت از مصرف کننده در توییتر قیمت خودرو را توییت می کنند تا ما با ریتوییت و لایک کردن مشکل را حل کنیم.

پیش فروش خودرو توسط ایران خودرو و سایپا و سرعت بالای ثبت نام مردم هم بسیار پرحاشیه بوده است. امیر داداشی روزنامه نگار نیز در انتقاد از رفتار مردم در خرید خودرو به قیمت فعلی نوشته است:‌به رغم اینکه سایپا و ایران خودرو در طی یک سال اخیر بارها بدعهدی کرده اند اما مردم بار دیگر به طرح پیش فروش این دو کارخانه لبیک گفتند و تنها در عرض نیم ساعت ظرفیتشان را تکمیل کردند.

بسیاری از کاربران بیش از همه نسبت به قیمت پراید شکایت دارند. یکی از کاربران اظهار کرده انگار نه انگار سال ۸۹ تنها با ۷ میلیون پراید خریدم. افزایش ۶.۵ برابری قیمت خودرو در حالی صورت گرفته که دلار حداکثر سه برابر شده است.

احسان محمدی هم به نکته مهمی در توییت خود اشاره کرده است. او دلیل یورش مردم برای پیش خرید هر چیزی اعم از خودرو و پوشک و گوجه فرنگی را بی اعتمادی مردم به فردا می داند. محمدی در توییتش نوشته اشت: مردم می گویند تا حالا دیدید چیزی ارزان بشود؟ متاسفانه تجربه نشان داده که اشتباه هم نمی کنند. مجموعه این اتفاقات نتیجه مدیریت اقتصادی و ناکارآمدی در سطح کلان است.

کد خبرنگار: ۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید