به نظر می‌رسد چشم داشت جلیقه زردها به سیاست دور از واقعیت نباشد به خصوص این که اعتراضات جلیقه زردها این روزها حامیانی در بین هنرمندان دارد.

سلام نو – سرویس بین الملل: جنبش جلیقه زردهای فرانسه در حالی سیزدهمین هفته از عمر خود را پشت سرگذاشت که اعتراضات به جنوبی‌ترین شهرهای فرانسه و حتی شهر آرام مانند بوردو هم رسیده است.

در این مدت نه تنها خشم و اعتراضات مردمی نسبت به سیاست‌های دولت فرانسه فروکش نکرده، بلکه به تازگی اتحادی بین جلیقه زردها و بعضی سندیکاهای کارگری فرانسه ایجاد شده که می‌تواند بحران را برای مکرون و دولتش پیچیده‌تر از قبل کند.

هر چند جمعیت جلیقه زردها در هفته‌های اخیر کمتر از قبل شده ولی این گروه هم چنان با اعتراض به هزینه‌های بالای زندگی و سیاست‌های اقتصادی امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه، خواستار اجرای "دمکراسی مستقیم" در تصمیمات این کشور هستند، رویکردی که اخیرا توجه سندیکاهای کارگری را نیز به خود جلب کرده است و باعث حمایت این سندیکاها از جنبش جلیقه زردها شده.

جلیقه زردها؛ معترضانی عاصی و خشمگین

بی راه نیست اگر اعتراضات جلیقه زردها در فرانسه را از خشونت‌بار‌ترین اعتراضات فرانسه و حتی اروپا بدانیم. در این اعتراضات تاکنون بیش از 1000 نیروی پلیس و 1700 جلیقه زرد مجروح شده‌اند و خسارت قابل توجهی به اموال عمومی وارد شده که باعث شده تا نمایندگان پارلمان فرانسه طرح‌هایی جهت کنترل بیشتر اعتراضات ارائه کنند که خود نیز زمینه ساز تقویت اعتراض مردمی شده.

کریستوف کاستانر، وزیر کشور فرانسه با اشاره به برخی از خسارت‌های جلیقه زردها به اموال عمومی می گوید ۶۰ درصد دوربین های سرعت سنج پلیس به وسیله تظاهرکنندگان موسوم به جلیقه زردها از کار افتاده اند. به گفته وی، تخریب عمدی شبکه دوربین های پلیس امنیت تردد در جاده های فرانسه را به خطر انداخته است.

بنا بر گزارش وزارت کشور فرانسه بیش از ۱۲ هزار نفر در اعتراضات این هفته شرکت کردند و از این تعداد ۴ هزار نفر در تجمع پاریس حضور داشتند. اعتراضات این بار از طاق پیروزی مشهور پاریس آغاز شد و ادامه یافت.

در ادامه پلیس ۱۰ نفر از معترضان را بازداشت و برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرد که همین مسئله درگیری را شدت بخشید. در پی این درگیری‌ها دست‌کم یکی از معترضان از ناحیه سر زخمی و دست فرد دیگری که گفته می‌شود مردی حدودا ۳۰ ساله بوده است نیز در پی پرتاب نارنجک از ناحیه مچ قطع شد که به سرعت به بیمارستان انتقال یافت.

خشنونت جلیقه زردها یکی از نقاط ضعف عیان این جنبش است، خشونتی که بزرگ‌ترین نقطه ضعف آنان است و حتی باعث شد گروهی با عنوان شال قرمزها برای مقابله به آن‌ها به خیابان بیایند، گروهی که البته توان و گستردگی جلیقه زردها را نداشتند.

جلیقه زردها وارد سیاست می‌شوند

این خشونت در کنار عوام گرایی باعث شده تا جلیقه زردها به بازیگران احتمال صحنه سیاست فرانسه در آینده نزدیک بدل شوند و حتی آماده ارائه لیست برای پارلمان اروپا شوند یا با معاون نخست وزیر ایتالیا دیدار کنند.

دی مایو، رهبر جنبش عوامگرای پنج ستاره و معاون نخست وزیر ایتالیا، سه شنبه گذشته در نزدیکی پاریس با دو نفر از رهبران جلیقه زردهای فرانسه دیدار کرده بود و در توییتی نوشت: "باد تغییر به آن سوی آلپ رسیده."

او همچنین عکسی با کریستف شالنکن و اینگرید لواواسور که در صدر فهرستی از "جلیقه زردها" برای انتخابات ماه مه پارلمان اروپا قرار دارد منتشر کرد.

دولت فرانسه به او هشدار داده در امور داخلی این کشور دخالت نکند و روابط دو کشور وارد بحرانی جدی و کم سابقه بعد از سال 1940 شد، که به نظر توان گسترده‌تر شدن را هم دارد.

به نظر می‌رسد چشم داشت جلیقه زردها به سیاست دور از واقعیت و دسترس نباشد به خصوص این که اعتراضات جلیقه زردها این روزها حامیانی در بین هنرمندان دارد.

ژولیت بینوش، ستاره سینمای فرانسه که از جمله حامیان جدی این جنبش است ضمن انتقاد از سیاست‌های اقتصادی و محیط زیستی امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری کشورش با جنبش اعتراضی جلیقه زردها ابراز همراهی کرد.

آن‌ها همچنین یک نویسنده محبوب دارند که به نوعی اعتراضات فرانسه را پش بینی کرده بود.  این نویسنده کسی نیست جز میشل ولبک که از او به عنوان جنجال‌برانگیزترین نویسنده فرانسوی نام می‌برند که انتشار هر رمانش واقعه ادبی بزرگی در فرانسه و حتی در اروپا به شمار می‌رود، اما به یقین می‌توان گفت که او فرانسوی‌ترین و در عین حال جهانی‌ترین نویسنده زنده فرانسه است.

با این تفاسیر باید دید وضعیت پوپولیست‌ها در ایتالیا و هلند چگونه پیش خواهد رفت و آیا فرانسه بعد از چند بار نه گفتن به راست افراطی این بار از یک در جدید به پوپولیسم آری می‌گوید یا باز هم از این بحران دامنه دار به سلامت عبور می‌کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید